Autodroms » Vēsture

Amerikāņu ērglis, kas stāv izplētis spārnus uz zemeslodes! Stāsts par American Underslung automobiļu markas vēsturi!

26 Feb 2021  

logoRakstot par White automobiļu markas vēsturi, ne vienu reizi vien, sastapos ar vārdu underslung. Atcerējos, ka biju pieminējis šo terminu jau pētot arī Regal markas vēsturi.
Izrādās, ka bija arī tāda automobiļu marka American Underslung un šodien izpētīsim kādus spēkratus tā ražojusi?
Automobiļus ar American Underslung vārdu ražoja firma, kas saucās American Motor Car Company un nāca no Indianapolisas pilsētas Indianas štatā, kur tā darbojās no 1906.-1914. gadam. Pie ražotnes šūpuļa stāvējuši divi inženieri Harijs Stucs ( Harry Stutz) un Freds Touns ( Fred Tone). 1910 American Underslung Traveler Toy TonneauVīri ķērās pie greznu automobiļu ražošanas. Stucs vēlāk ražoja automašīnas ar savu uzvārdu.
Kā jau norāda auto nosaukums, ražotājs guvis slavu ar underslung tipa modeļiem. Tajos šasijas elementi darbojas zem asīm nevis virs tām. Mērķis bija radīt pēc iespējas zemāku automobili. Kaut arī parasto šasiju uzkonstruēja Stucs, tieši kompānijas galvenajam inženierim Fredam Tounam ienāca prātā ideja apgriezt šasiju kājām gaisā. Puseliptiskās, slokšņu atsperes uzmontēja virs rāmja. Mašīnai ar tik zemu klīrensu bija nepieciešami 40 collu riteņi, lai iegūtu pietiekami daudz vietas starp rāmi un zemi. Priekšrocības bija tādas, ka mašīnas izskats un smaguma centrs kļuva zemāki. Underslung tipa modeļi spēja sniegt tādu drošības līmeni kāds citiem tā laika ražotājiem nebija iespējams. Runa ir par izturību pret apgāšanos. Pārdošanas dokumentos teikts, ka automobili var sasvērt līdz 55 grādiem, neapgāžoties. Pie trūkumiem jāmin , ka samazinājās klīrenss. American Underslung 50 HP RoadsterPatiesībā šāda konstrukcija netika ieviesta līdz 1907. gadam. Agrāk ražotajiem automobiļiem bija parastā šasiju un uz Renault bāzes būvēti dzinēji. Kopš 1908. gada sāka izmantot četru cilindru Teetor- Harley motorus ar 40 un 50 zs jaudu. Visvairāk pludlīnijas bija rodsteru modeļi ar sākotnēji tikai divām sēdvietām, bet no 1909. gada tos papildināja ar garās riteņu bāzes modeļiem un tagad ekspedīcijā doties varēja četratā. Sākumā likās, ka pludlīnijas mašīnas ir kā radītas ātrumam. 1907. gadā American spēkrats veica jūdzi garu taisni 45 sekundēs.
Savukārt 1910. gadā nāca American Underslung mašīna ar sešu cilindru motoru un 70 zs jaudu. Tomēr pat ar klīrensa priekšrocību, četru cilindru American Underslung nespēja sacīkšu trasē cīnīties ar lielāku motoru īpašniekiem. Tas pierādījās 1908. gada Savannah Challenge Cup Race sacīkstēs, kur American Underslung ierindojās pēdējā vietā.1914 American Underslung 646 Touring Kopš 1913. gada American Underslung mašīnās ieviesa elektrisko starteri un apgaismojumu. Astoņu gadu laikā saražoja 45,000 automobiļus. Sākumā ar pārdošanu veicās labi, bet nebija pietiekami daudz bagātu cilvēku, kuri pirktu šos dārgos automobiļus. Automašīnas bija ļoti dārgas un 1911. gadā maksāja $ 5,250. Lētāku modeli Scout ( modeļa nosaukums dzirdēts arī pie citiem autobūves amata meistariem) ieviesa 1912. gadā un tas maksāja $ 1250.
1914 American Underslung 642 RoadsterKristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.