Autodroms » Vēsture

Amerikāņu sacīkšu braucēja Briga Kaninghema uzvārdā nosauktie spēkrati.

24 Apr 2020  

Cunningham C1Pagājušajā nedēļā stāstīju par Cunningham markas prestižajiem limuzīniem. Taču tie nebija vienīgie spēkrati ar tādu nosaukumu. No 1951. līdz 1955. gadam darbojās uzņēmums B.S Cunningham Co, kurš ražoja sacīkšu mašīnas Vestpalmbīčā, Floridā.  Šis raksts būs kā papildinājums pie manis rakstītā par Brigu Kaninghemu Zvaigžņu auto rubrikā 2016. gadā. http://www.autodroms.lv/stasts-par-briga-kaninghema-mercedes-benz-300-sl-gullwing/

Toreiz pieminēju tikai vienu Cunningham modeli C3, kuram tika smukā, itāļu virsbūve no Vignale. Tāpēc šodien pastāstīšu par pārējiem Cunningham sporta modeļiem.

Brigs Kanninghems bija bagāts vīrs. Savu sacīkšu braucēja karjeru viņš uzsāka pagājušā gadsimta četrdesmitajos gados un drīz kļuva par veiksmīgāko iesācēju Ziemeļamerikā. Dibinājis pirmo amerikāņu sacīkšu komandu, kura bija spējīga konkurēt starptautiskajās izturības sacensībās. Interese par autosportu Brigam radās no tēvoča, kuram patikušas ielu sacīkstes. Kaninghems ar onkuli strītreisā piedalījās izmantojot Dodge automobili, kuram uzstādīts Hispano Suiza lidmašīnas dzinējs.  Jau 17 gadu vecumā Brigs mācēja vadīt automašīnu, bet mamma neļāva startēt sacīkstēs. Brigs Kaninghems kopā ar domu biedriem dibinājis Automobile Racing Club of America, kas vēlāk pārtapa par Amerikas sporta automobiļu klubu  SCCA. Kaninghems pats pirmo reizi sacīkstēs startēja 1948. gadā Watkins Glen trasē. Toreiz izcīnīta otrā vieta ar paštaisītu spēkratu BuMerc. Virsbūve bija Mercedes-Benz SSK stilā un tā atradās uz Buick šasijas.

Viņš nopirka Frick-Tarpett Motors uzņēmumu Longailendā un pārveda to uz Vestpalmbīču.Cunningham-C1-Prototype-cockpit-900x600

Kaninghema kunga mērķis bija uzbūvēt tādu amerikāņu sporta auto, kas varētu pārspēt tādas pašas klases Eiropas mašīnas. Lai gan izdevās gūt dažus panākumus Amerikā notiekošajos pasākumos, tomēr nepiepildīts palika galvenais sapnis uzvara Lemānā. Kopā tapa seši atšķirīgi modeļi sākot no C1, kuriem uz cauruļveida šasijas uzstādīja Cadillac un Chrysler dzinējus. Cunningham C2, kurš tapa triju mēnešu laikā, lai paspētu uz Lemānu, atšķīrās ar 180 zs Chrysler spēka agregātu. Lemānā auto ierindojās 18. vietā, bet tā paša 1951. gada sacīkstēs Watkins Glen autodromā ASV izcīnīta pirmā vieta. Modelis C3 bija kupeja, kuras virsbūvi veidojis dizaineris Džovanni Mičelotti ( Giovanni Michelotti), kurš strādāja Vignale atelje. Spēkratam uzstādīta automātiskā transmisija un 220 zs motors no Chrysler krājumiem. Cunningham C3 kļuva par dārgāko ASV ražoto automobili.  Nākamais modeļu gammā ir C4 automobilis, kurš varēja būt gan kupeja, gan rodsters ar 200 zs jaudu. Priekšpēdējais Cunningham C5 sanāca vēl jaudīgāks ar veseliem 310 zirgiem zem motora pārsega un SIATA transmisiju. 1954. gada Lemānas diennakts maratonā izdevās izcīnīt trešo, piekto un desmito vietu. Pēdējais piegājiens ar C6 modeli neizdevās kā plānots. Automašīnai bija 16 vārstu, četru cilindru Offenhauser motors ar 260 zs jaudu. Taču salīdzinot ar iepriekšējo mašīnu, trūka ātruma. Turklāt 1955. gada Lemānas 24 stundu sacīkstēs pēc 202 apļiem motoram nodega virzulis.

rearCunningham automobiļus pārdeva nelielā skaitā un ražošanā tie bija dārgi. Tomēr tas bija drosmīgs mēģinājums izsmalcināta auto dizaina jomā.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.