Autodroms » Vēsture

‘’Arābs’’ no Lielbritānijas – Stāsts par Arab automobiļu markas vēsturi!

8 Mai 2020  

ArabSavus pirmos prototipus britu auto ražotājs no Lečvortas  Arab nodemonstrēja 1926. gadā. Ražotne apvienoja divus vīrus Reidu Reiltonu un Parriju Tomasu. ( Reid A. Railton & John Godfrey  Parry –Thomas).  Viņu vārdi vēlāk tika ierakstīti autosporta vēsturē. Abi jaunskungi strādāja British Leyland kompānijā, kur Tomas bija galvenais inženieris , bet otrs auto inženieris Reiltons darbojās kā viņa asistents. Savukārt British Leyland priekšsēdētājs bija Henrijs Sperjers ( Henry Spurrier). Leyland bija uzbūvējuši 50 motora blokus, kurus domāja izmantot ātrās piegādes furgonos, bet projekts nerealizējās. Tad trijotne diskutēja, kur likt dzinēja blokus. Nolēma uzbūvēt divu litru sporta auto. Reiltons jau 1922. gadā   dibināja Arab automobiļu marku aizejot no British Leyland .   Tās uzdevums bija ražot sporta mašīnas starptautiskajām sacīkstēm līdzīgi kā Alfa Romeo. Agrāk Arab  rūpnīcā tapa Phoenix markas automobiļi. interiorSavukārt Tomas, pēc British Leyland pamešanas,  sāka braukt sacīkšu komandā, kura specializējās ātruma rekordu uzstādīšanā. Par Arab Motors direktoriem kļuva divi Sperjeru ģimenes , kura dibinājusi British Leyland, pārstāvji.  Uzsākot ražošanu nodemonstrēja Arab Sport un Arab Super sport sacīkšu automobiļus. Zemās šasijas sporta un augstās šasijas touring variantus. Tie atšķīrās pēc sēdvietu skaita. Augstajai šasijai varēja būt divas vai četras sēdvietas, bet zemajai sporta, droši vien tikai divas. Par sporta variantu prasīja 550 mārciņas, bet augstā šasija maksāja 525 mārciņas

Prototips tapa izmantojot Enfield-Allday šasiju, lai izmēģinātu motoru. Mašīna 1924. gadā nonāca Brooklands autodromā uz Lieldienu tikšanos. Divu litru, četru cilindru motoram bija augšējā sadales vārpsta un neierastas vārstu atsperes, par kurām izmantoja slokšņu atsperes  kā Parrija Tomasa konstruētajam Leyland Eight luksusa spēkratam . Pārnesumu kārba bija četru pakāpju Moss, kas novadīja motora jaudu aizmugurējiem riteņiem kopā ar ENV spirālgrieziena aizmugurējo asi. Tas bija viens no pirmajiem angļu auto ar elektrisko degvielas sūkni.

logoTaču 1927. gadā Tomas gāja bojā kārtējā ātruma rekorda uzstādīšanas laikā. Gadu vēlāk Reiltons izlēma slēgt Arab ražotni izlaižot vien 6-7 mašīnas. Tās piedalījās sacīkstēs, bet citu privātu komandu vadītas. Atlikušās sastāvdaļas no Arab nopirka firma Thomson & Taylor no Bruklendas , kurā Reiltons strādāja par tehnisko direktoru  un uzbūvēja vēl dažas mašīnas. Kopā līdz 12.  Augstā šasija attīstīja 80 jūdzes stundā ātrumu, bet zemā Super Sport spēja attīstīt 90 jūdžu ātrumu. Savukārt viena mašīna ar augsto šasiju tika apgādāta ar kompresoru un attīstīja 105 jūdžu maksimālo ātrumu.

Reids Reiltons turpināja darbu autobūvē un pēc Otrā pasaules kara piedalījās Rover, Ford un Bentley automobiļu izstrādē. Par šo ieguldījumu viņš 1956. gadā saņēma bruņinieka ordeni.

Foto redzams 1926/27. gada Arab Super Sport ar divu litru motoru un zemo šasiju. Līdz mūsdienām saglabājušās divas Arab mašīnas un abas ir ar zemo šasiju.rear

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.