Autodroms » Vēsture

Auto vēstures lapaspuses! Beļģu automobiļa Excelsior Albert I dzīvesstāsts!

28 Dec 2018  

Excelsior AlbertKad darbs pie amerikāņu Excalibur vēstures pētīšanas bija pabeigts, atradu foto ar drusku līdzīga nosaukuma spēkratu. Tāpēc šodien iepazīsimies ar Excelsior Albert I no Beļģijas.
Nacionālo kompāniju Excelsior 1903. gadā dibināja jauns inženieris Arturs de Koninks ( Arthur de Coninck). No nākamā gada janvāra tur uzsāka automobiļu ražošanu nelielās sērijās ar divu vai četru cilindru franču motoriem Aster. Automobiļus ar paši saviem dzinējiem un agregātiem sāka izlaist kopš 1907. gada, kad ražotne pārcēlās uz jauniem un plašākiem cehiem. Par pirmo pilnībā pastāvīgo modeli kļuva Excelsior 12/20 CV ar sešu cilindru motoru, kuru laida tautās 1910. gadā. Mašīnai bija visu frikcijas virsmu automātiskā eļļošana. Vajadzēja tikai katru nedēļu pieliet eļļu tvertnē. Excelsior ražoja spēkratus nelielā apjomā. Tā 1913. gadā uzbūvēja tikai 250 mašīnas.
Excelsior kā premium markas prestižu cēla tas, ka 1914. gadā Beļģijas karaliskā ģimene iegādājās modeli F ( 30 CV) ar sešu cilindru motoru, kura darba tilpums bija 5344 kubikcentimetri. Pēc tam šo automobili nosauca par Roi de Beige – ‘’Beļģijas karali’’.
Excelsior sevi pierādīja arī dažādās auto sacīkstēs ieskaitot arī dažas uzvaras 1926. gada Grand Prix. Piemēram, Grand Prix Lille un Klausenrennen 1926Klausenrennenas kalnā braukšanas sacīkstēs ( 5-8 litru kategorijā). Gadu vēlāk izcīnīta pirmā un otrā vietas 24 stundu sacīkstēs Spa- Frankorchamps autodromā.
excelsior_albert_ interioerFoto redzamais modelis Albert I, kas bija Excelsior markas labākais darinājums, tirgū parādījās 1926. gada nogalē kā Adex –C ar 110  zs jaudīgu rindas, sešu cilindru augšvārstu motoru. Spēka agregāta darba tilpums bija 5332 kubikcentimetri. Pārnesumu kārba četru pakāpju manuālā.
Nosaukums Albert I bija labskanīgāks un tas bija Beļģijas karaļa Alberta 1. vārds. Viņam kā progresīvam cilvēkam patika automobiļi un motocikli.
Modelim Albert I uzstādīja bremžu vakuuma servopastiprinātāju ar divu kontūru diagonālo hidrauliskā pievada sistēmu visu riteņu trumuļu bremzēm. Spēkrats varēja būt gan ar īso, gan pagarināto bāzi un atšķirīgām virsbūvēm no dažādiem ateljē. 1927. gada kabrioletam no fotogrāfijas, ar īso riteņu bāzi, virsbūvi veidoja uzņēmums Snutsel & Fils priekš Rumānijas vēstnieka Lielbritānijā. Mašīnu pasūtīt ieteica Rumānijas karaliene, kurai arī piederēja Excelsior.Excelsior Albert rear Auto šasijas numurs ir 2.433. Praktiski visa virsbūve izņemot spārnus veidota no alumīnija. Taču Rumānijas vēstnieks ielūkojoties makā secināja, ka nevar atļauties šo mašīnu. Tāpēc auto tika trim izciliem kolekcionāriem no Dienvidāfrikas. 2004. gadā tas atceļoja atpakaļ uz Beļģiju, kur tika veikta restaurācija deviņu gadu garumā.
Excelsior Albert I bija daudz sporta versiju. Karburatoru skaits variēja no viens līdz trīs. Albert I maksimālais ātrums bija 140 km/h.
Uzņēmums 1929. gadā mainīja īpašnieku. To iegādājās konkurenti Imperia un kādu laiku tapa automobiļi ar Imperia-Excelsior nosaukumu. Bija doma apvienot visus Beļģijas nacionālos auto ražotājus izveidojot ko līdzīgu General Motors.
Excelsior marka neizturēja konkurences cīņu ar importa automobiļiem. Imperia rūpnīcā līdz 1932. gadam vēl turpināja likt kopā atsevišķus Albert I eksemplārus pēc pasūtījuma.
excelsior-029Līdz šim no beļģu ražojumiem pazinu Minerva automobiļu marku, bet tagad tiem pievienojusies arī Excelsior.
Par Minerva lasiet šeit: http://www.autodroms.lv/luksusa-automobilis-no-belgijas-minerva/
Kristiāns Andersons

NOSKATIES VIDEO:

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.