Autodroms » Vēsture

Automobilis ar ģeniāli vienkāršu nosaukumu –Gasmobile!

10 Apr 2020  

1900 GasmobileNo bērnības atceros multiplikācijas filmu ‘’Kapteiņa Gudrimeļa piedzīvojumi’’. Tur tika teikts ‘’ Kā jūs jahtu nosauksiet tā viņa arī peldēs’’.  Šodienas stāsta varonis ir 1900. gada Gasmobile spēkrats. Dzimis šis auto ASV un tulkojot no amerikāņu angļu valodas iznāk benzīna mašīna. Īsi un skaidri priekš kariešu laikiem. Ražotājs  no Marionas Ņujorkas štatā Gasmobile Company, kas pazīstama kā Automobile Company of America darbojās neilgu brīdi no 1899. līdz 1902. gadam. 1899. gadā uzsāka automobiļu un triciklu ražošanu.  Kompānijas prezidents bija Džons H. Flagers ( John H. Flager) No viņa nāk nosaukums Gasmobile, kuru lietoja kopš 1900. gada, bet sākotnēji mašīnas sauca Automobile Voiturette.  Savukārt motorus piegādāja American Motor Company . Turklāt šim uzņēmumam piederēja tiesības uz franču ražotāju Decauville Amerikā. Gasmobile no tā tika vairāki risinājumi. Gasmobile konstruktors bija Aleksandrs Fišers ( Alexander Fischer). Viņš izgudroja arī automātisko iedarbināšanas ierīci. Sākumā automobiļiem uzstādīja trīs cilindru, horizontālo motoru, kas novietots aizmugurē un ķēdes pārvadu.  No 1902. gada sekoja divi Gasmobile varianti.  Trīs cilindru versijai motors atradās aizmugurē un attīstīja 9 vai 12 zs, bet četru cilindru modelim vertikālais   spēka agregāts atradās priekšā un tā jauda sasniedza 20 zs . Četru cilindru spēka agregāts esot tuva kopija no Panhard. Spēka agregātu sarakstā uzskaitīts arī sešu cilindru, 35 zs ,horizontālais  logoboksermotors, bet tas, vai tas patiešām tika ražots, ir apšaubāms. Mašīnu ar sešu cilindru spēka agregātu nodemonstrēja 1902. gada janvārī, Ņujorkas automobiļu izstādē. Ja tas būtu ražots, tad kļūtu par pirmo sešu cilindru motoru, kas komerciāli pārdots ASV. Taču 1902. gada decembrī uzņēmuma iekārtas pārdeva Pan American Motor Company, kas nākamajā gadā beidza pastāvēt.

Foto redzamajam 1900. gada Gasmobile Runabout automobilim uzstādīts viena cilindra benzīna motors ar 3 zs jaudu un šķidruma dzesēšanu. Iedarbināt to var ar sānos nostiprinātu kurbuli, bet stūrēšanai noder grozīklis. Bremzēšana un gāzēšana notiek ar pedāļiem. Ir ķēdes pārvads aizmugurējam tiltam. Maksimālais ātrums 25+ jūdzes stundā. Gasmobile guvis uzvaras gan 1900. gada benzīna mašīnu sacīkstēs, kuras rīkoja Amerikas automobiļu klubs Madison Square Garden arēnā un Longailendas izturības sacensībās 1901. gadā.

rearRadās doma, ka mūsdienu elektrisko automobiļu  ražotāji varētu ņemt par piemēru Gasmobile un izlaist ,cenas ziņā pieejamu, elektrisko mašīnu ar nosaukumu ‘’Elektroauto’’.

Kristiāns Andersons

 

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.