Autodroms » Vēsture

Automobilis, kas izskatās vecāks nekā patiesībā ir! Ieskats Excalibur markas vēsturē!

14 Dec 2018  

Excalibur fotoAr vēsturiskajiem spēkratiem ir interesanti. Parasti par tādiem uzskata ražotāja modeļus, kuri vismaz trīsdesmit gadus netiek ražoti. Vēl pastāv replikas, kas izskatās pēc agrāk ražota spēkrata, bet iekšienē ir jauns. Piemēram, ir dzirdēts par entuziastiem, kas būvē un tirgo Lotus/Caterham Seven automobiļus.

Šodienas stāsta varonis ir ASV Milvoki, Viskonsīnas štatā, uzņēmumā  SS Automobiles Inc. ražotais Excalibur, kas foto atgādina vecu Mercedes- Benz, bet ražots krietni vēlāk.  No šodienas skata punkta raugoties Excalibur jau pats var pretendēt uz vēsturiskā spēkrata statusu, jo , Excalibur mašīnas uzsāka būvēt 1964. gadā, bet  pārtrauca ražot 1997. gadā.

Excalibur konstruktors bija industriālais  dizainers  Bruks Stīvens ( Brooks Stevens) un zem motora pārsega lika Chevrolet Corvette spēka agregātu ar 350 zs jaudu. Sākotnēji bijis Studebaker motors ar kompresoru papildaprīkojumā. Bruks Stīvens strādāja par konsultantu Studebaker un piedalījās modeļu Lark un Hawk izstrādē. Sešdesmit ceturtā gada  Ņujorkas auto izstādei viņš savienoja leģendārā sporta auto Mercedes-Benz SSK ( 1928-1929) dizaina motīvus ar standarta Studebaker bāzi. Stīvensam ļoti patika Mercedes- Benz SS automobilis. Autors savu darinājumu, prototipu uz Lark Daytona bāzes  nosauca par Mercebaker. Izstādē auto parādījās ar Excalibur vārdu, jo trīs sporta automobiļus ar tādu nosaukumu Stīvens veidoja piecdesmitajos gados, kad strādāja Kaiser-Frazer uzņēmumā. Excalibur bija karaļa Artūra zobens.  Tika saņemti 400 pasūtījumi un darbs bija jāturpina.

Ārpusē Excalibur atgādināja Mercedes –Benz 540 K SSK  no pagājušā gadsimta trīsdesmitajiem gadiem. Izplūdes gāzu caurules, kas nāk ārā no motora pārsega gan ir tikai dekorācija, kas smuki izskatās, jo modernajam motoram nevajag uzlabot cilindru caurpūti.

Excalibur pirmo modeli uzbūvēja uz Studebaker Lark šasijas. Lai arī Lark modelis jau bija noņemts no ražošanas, tā detaļas  aizvien gaidīja lielo talku noliktavā. Lark šasija izrādījās ne pārāk uzticama un bāze tika nomainīta uz Chevrolet Corvette, kuras dzinējs ļāva iekļauties atgāzu normās. Excalibur maksimālais ātrums bija 177 km/h. Visiem Excalibur stiklaplasta virsbūvi lika uz cauruļu rāmja. Virsbūve trīs reizes tika gruntēta, bet krāsa uzklāta aptuveni  astoņos slāņos. Salona apdare un pārvalki tapa ar rokām. 1966. gadā izlaida 56 mašīnas. Excalibur bija īsts zvaigžņu auto. Īpašnieku vidū bija Frenks Sinatra, Stīvs Makvīns , Monako princis Rainers, Arnolds Švarcnegers un citi. Modeļus sākotnēji  klasificēja pēc sērijām, nevis ražošanas gadiem. Kopā no 1965. līdz 1990. gadam bija piecas Excalibur  modeļu  sērijas. Salonā vietas bija vairāk nekā Cadillac Eldorado. Excalibur ražošanas sākumā maksāja $7250.

Excalibur izlaida gan divvietīgā, gan četrvietīgā versijā.

excalibur_type_35x_prototype_77Stīvensa kungs uzprojektēja arī Excalibur 35X, kas bija Bugatti stila replika. Metinātu profila rāmi- šasiju šim auto izgatavoja itāļu dizainers Džovanni Mičelotti ( Giovanni Michelotti). Melnbaltajā  foto redzams franču dziedātājs Seržs Geinsbūrs pie Excalibur 35X stūres. Tas ir kadrs no 1969. gada filmas ‘’Slogan’’, kurā 35X bija Serge GainsbourgGeinsbūra auto. Šajā filmā viņš pirmo reizi satika aktrisi Džeinu Birkinu, kas iekārtojusies pasažiera krēslā.

Šķiet, ka manīju Excalibur automobili arī mūsu pašu LTV seriālā ‘’Saplēstā Krūze’’.

Trīsdesmit trīs gadu laikā saražoja 3500 Excalibur automobiļu. Bruks Stīvens  pirmo bankrotu bija spiests izsludināt jau 1986. gadā. Sekoja vairāki mēģinājumi atjaunot Excalibur automobiļu ražošanu līdz 1997. gadā tika pielikts punkts.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.