Autodroms » Vēsture

Automobiļu hibridizācijas pirmsākumi! Stāsts par vienu no pirmajiem hibrīdiem pasaulē – 1896. gada Armstrong Phaeton Hybrid!

23 Nov 2018  

Armstrong HybridKārtējo reizi pārliecinos, ka viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Nākotnes mobilitāte liek lielas cerības uz elektroauto, kas jau kādreiz ir būvēti. Atceramies kaut vai neseno stāstu par Stoewer, kuri līdz 1904. gadam paralēli benzīna mašīnām būvēja arī elektriskos automobiļus. Kā pārejas posms no tradicionālā iekšdedzes motora uz elektrisko dzinēju uzskatāms hibrīds.
Es pirmo informāciju par mūsdienu hibrīdauto pionieri Toyota Prius ieguvu no 1998. gada augustā žurnālā ‘’auto’’ publicētā, žurnālista Alda Bites raksta ‘’Apseglojam hibrīdu’’.
Šodien pastāstīšu par 1896. gada Armstrong benzīna- elektro hibrīdu. Attēlā redzamā bezzirga kariete uzprojektēta 19. gadsimta beigās un autors ir Harijs Dejs ( Harry E.Dey) Viņa aizraušanās bija elektriskie automobiļi. Par Deja 1895. gadā uzbūvēto auto radās interese uzņēmumam Rodgers Mechanical Carriage Company no Ņujorkas. Firma importēja Rodger Motor Carriage produkciju no Francijas un vēlējās uzsākt Rodger automobiļu varianta ražošanu ASV. Harijam Dejam deva uzdevumu apgūt Rodger konstrukciju, bet viņš uzsāka darbu pie jauna spēkrata.1896-Armstrong-hybrid-2
Deja kungs gribēja, lai jaunais auto būtu elektrisks, bet firma vēlējās benzīna spēkratu, jo tam būtu tālāka sniedzamība. Tā sanāca hibrīds.
Automobiļa benzīna motoram ir divi cilindri un 6,5 litru darba tilpums. Spēka agregāts sajūgts ardinamo-vēzriteni, kas griež aizmugurējos riteņus. Vēzritenis strādā arī kā ģenerators, uzlādē bateriju, darbojas kā ‘’pašstarteris’’’ un nodrošina barošanu elektriskajām lampām, un pusautomātiskās transmisijas elektro- magnētiskajam sajūgam. Tā kā sajūgam ir elektriskā vadība, nav nepieciešams atsevišķs pedālis. Šoferim vienkārši jāpārslēdz zobi ar pārslēgu uz stūres kolonnas. Armstrong jau bija stūres rats. Trīs pārnesumi bija uz priekšu un atpakaļgaita. Deja konstrukcijā daži zobrati tika izgriezti no ādas, lai mazinātu troksni, bet tas radītu problēmas auto ekspluatācijā, ja būtu nonācis sērijveida ražošanā. Spēkratam ir ar solenoīdu vadāmi ieplūdes vārsti , kas palīdz pie iedarbināšanas.
1896-Armstrong-hybrid-8Mašīna spēj darboties gan tikai elektriskajā, gan benzīna, gan hibrīda režīmā. Armstrong izmantoja šodien izplatīto bremžu rekuperācijas sistēmu.
1896. gadā Bridžportā, Konektikutā Armstrong Manufacturing Company tika izvēlēta prototipa izgatavošanai. Redzot bez zirga hibrīdkarietes potenciālu Rodgers Mechanical Carriage Company administrācija nodibināja American Horseless Carriage Company un Deja izgudrojums bija viņu jaunais produkts. Taču abiem uzņēmumiem nebija lemts ilgs mūžs. Iespējams nesaņēmuši naudu par prototipu Armstrong Manufacturing Company pameta ekskluzīvo automobili ražotnes tālākajā stūrī. 1963. gadā mašīna nonāca mājās pie ilggadēja rūpnīcas darbinieka. Pārdzīvojis aizmirstības laiku un pat plūdus 1995. gadā spēkrats nonāca Denisa Davida rokās. Viņš to nodeva McGee kolekcijai, kas vāc Konektikutā tapušus auto. Vēlāk mašīnu pārdeva uz Lielbritāniju, kur to restaurēja. Pēc tam mašīna atgriezās ASV. Te riteņi tika īpaši pastiprināti uzņēmumā Holman Engineering , jo lielais hibrīddzinēja griezes moments tos nepārtraukti lauza.
Bonhams izsoļu nams 2016. gadā novērtēja šo auto ar $ 175 000 -275 000, bet pēdējā likme tā gada 10. martā sasniedza pat $483 400.
1896-Armstrong-hybrid-7Laikam jau patiesi nebijis mūsdienu izgudrojums ir autonomā braukšana bez šofera. Taču varbūt arī to jau kāds ir senatnē mēģinājis un es vēl par to neesmu uzzinājis?
Kristiāns Andersons

NOSKATIES VIDEO

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.