Autodroms » Vēsture

Brīvdienu lasāmgabals. Pasaules slavenas krievu dizaina zvaigznes pie plašajām autobūves debesīm

9 Feb 2019 (1)

Par bijušās padomju savienības automobiļiem cenšas no sirds izsmieties katrs. Pat tie, kas zināmu mūža daļu sēdēja pie šo automobiļu stūres un bija patiesi laimīgi, ka varēja saukt sevi par autovadītājiem. Pat vēl vairāk – par auto īpašniekiem! Atceramies seno anekdoti par to, kā pārbaudīja “žigulīša” kvalitāti! Ja uz nakti automobilī ielaistais kaķis tur atrodams vēl arī no rīta, tad ar auto virsbūves kvalitāti viss ir kārtībā un šķirbas nav pārlieku lielas.

Īpaši nekas nav mainījies arī mūsdienās. Raugoties uz Krievijas autobūves šedevriem, lielākā daļa smīkņā vai pat klaji smejas. Tiesa gan, dažs labs Krievijas spēkrats izturības ziņā pārspēs ne vienu vien Eiropas premium zīmolu. Taču kvalitātes izpratne katram ir sava un tāpēc liksim to pie malas. Labāk pievērsīsimies dizainam, formām un skaistumam, kas, kā zināms, izglābs pasauli! Piekritīsiet – pirmais iespaids par visu tomēr rodas no vizuālā tēla. Un tikai tad nāk dvēsele un intelekts.

Bugatti Chiron - krievu dizaina sasniegumsMiljoniem cilvēku visā plašajā pasaulē rij siekalas skatoties kāda ļoti ātra, ļoti dārga un ļoti skaista automobiļa virzienā. Pavisam nesen – apmēram pirms viena gada, par pasaulē ātrāko sērijveida automobili atdzīto Bugatti Veyron pensijā palaida jauns pasaules ātrākais sērijveida automobilis Bugatti Chiron. Cenrādī krietni pāri vienam miljonam eiro, paātrinājums līdz simtam 2,8 sekundēs, apskaužami skaists ārējais vizuālais tēls. Ārējais, jo iekšējo redzēt nav nācies pārlieku daudz gribētājiem. Un pat tādi laimes luteklīši kā mēs, kam gadījies šajā modelī piemērīties un pat veikt nelielu testa braucienu, ne īpaši skaidri nojautām, kam sakāms paldies par perfektajām automobiļa līnijām. Kā izrādās, paldies jāsaka dizainerim Aleksandram Seļipanovam, ko plašāk pazīstam kā vienkārši Sašu!

Aleksandrs Seļipanovs dzimis 1983. gadā Gruzijas pilsētā Tbilisi. Tālāk viņa ceļi veduši uz Maskavu, kur pabeigta vidusskola un mākslas akadēmija. taču ar to Sašam bija par maz un viņš devās studēt dizainu Kalifornijas AtrCenter College of Design skolā. Tad desmit gadi Volkswagen grupas dizaina nodaļā, līdz mākslinieka darbu portfolio iegūla gan Vison Grand Turismo koncepts, gan teju vai ielas sporta automobiļu etalons Bugatti Chiron!

Visticamāk, par Sašu mēs vēl dzirdēsim daudz un dikti, jo šobrīd puisis uzsācis darbu Hyundai luksus automobiļu atzara Genesis dizaina studijā. Nedaudz pacoetības, kungi un dāmas!

Taču Aleksandrs Seļipanovs jeb vienkārši Saša nebūt nejūtas vientuļi pie auto dizaina zvaigžņotās debess un ir ar ko parunāties arī savā dzimtajā valodā! Piemēram, ar Daņilu Kuzvesovu, kurš pēc mācībām Urālu Valsts mākslas akadēmijā turpināja studijas Itālijā. lai cik talantīgs tu būtu, ēst gribās visiem, tāpēc Daņila Kuzvesovs paralēli studijām zīmēja skices uzņēmumam “Dainese”, kas pazīstams kā ekipējuma ražotājs motociklistiem un ekstrēmu sporta veidu piekritējiem.

Brīvdienu lasāmgabals. Pasaules slavenas krievu dizaina zvaigznes pie plašajām autobūves debesīmKā nu tas gadījās, kā ne, bet Daņilas skices pamanīja Ferrari dizaina nodaļas darbinieki. Drīz vien puisim uzticēja strādāt pie LaFerrari sēdekļa dizaina, bet vēl pēc brīža pie šā un citu modeļu salona dizaina. Ne tik senajā 2013. gadā Daņila Kuzvesovs varēja parakstīties uz pilnīgi jaunā hibrīda superautomobiļa Ferrari LaFerrari mirdzošajiem sāniem kā viens no galvenajiem šā automobiļa dizaina autoriem!

Urālu mākslas akadēmijas industriālā dizaina un arhitektūras fakultāti beidzis arī Artjoms Nereķins. Kā diplomdarbu jaunais mākslinieks izvēlējās dizaina izstrādi prezidenta automobilim. Prezidents pie jauna auto netika viss, bet Artjoms atrada labu darbu Francijā – PSA koncernā, kas mums vairāk pazīstams kā Peugeot ražotājs. Šā dizaina guru kontā ir vairāki interesanti sasniegumi. Viens no tiem ir 2009. modeļu gada minivens Peugeot 5008. Tiešām gaumīgs lielās klases braucamrīks, kurš pamanījās savākt vairākas dažāda ranga un kalibra dizaina godalgas. Būsim godīgi un atzīsim, ka arī pēc septiņiem gadiem šis modelis vēl izskatās gana moderns.

Vēl Artjoms Nereķins var lepoties ar 2010. gadā Ženēvā izstādīto kompaktā krosovera konceptu HR1. Runā, ka šobrīd dizaineris strādā Citroen zīmola DS atzarā.

Brīvdienu lasāmgabals. Pasaules slavenas krievu dizaina zvaigznes pie plašajām autobūves debesīmVispār jau arī Latvijas dizaina meistaru vārds pasaulē nav sveša skaņa. Tiesa gan, toreiz vēl kā padomju Latvijas. Anatolijs Lapins (Lapiņš) ir dzimis un audzis Latvijā, izmācījies un likteņa līkločiem iemests Vācijas sporta automobiļu rūpnieka Porsche birojā, kur vairākus gadu desmitus Anatolijs bija atbildīgs par Porsche dizainu. Pirms tam izmēģinājis roku un rasējamo dēli arī General Motors un Opel, Anatolijs lapins 1969. gadā kļuva par Porsche galveno dizaineri. Tālo septiņdesmito gadu sākumā viņa vadībā radās tiem laikiem netipisks Porsche modelis – 928 coupe. Savu misiju šis modelis neizpildīja un neaizstāja Porsche 911, taču 1978. gadā Porsche 928 kļuva par Eiropas gada auto titula ieguvēju un ražošanā noturējās divdesmit gadus.

Anatolijs Lapins dzimis 1930 gadā Rīgā. Pirms otrā pasaules kara 1939. gadā viņa ģimene pameta Latviju. Vispirms uz Poliju, tad uz Vāciju. Tur, Hamburgā, padsmit gados Lapins sāka mācīties Daimler Benz automehāniķu skolā. Diemžēl, pirms pieciem gadiem Baden-Badenē pasaules atpazīstamību ieguvušais auto dizainers un konstruktors Anatolijs Lapins devās mūžībā, atstādams vien ierakstu vēstures grāmatā un fantastiskus automobiļus!

Pasaulē vēl daudzu leģendāru automobiļu dizaina autori nākuši no bijušās padomju savienības. Piemēram pirmā Chevrolet Corvette dizaina autore nākusi no Tadžikstanas. Arī Citroen, Cadillac un Toyota vēstures lapaspusēs ierakstīti veiksmīgi dizaina radītāji. Nesenā vēsturē kāds Maskavas mākslinieks radījis simpātiska Audi modeļa vizuālo tēlu. Visu autobūves dizaina vēsturi vienā piegājienā neizstāstīsi. Bet atgriezties pie tā mēs vēl noteikti atgriezīsimies!

Komentāri »

  • Kristians :

    Anatols Lapiņś bija arī 1969. gada Opel GT dizaina autors.

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.