Autodroms » Vēsture

Bulku vāģis no Lielbritānijas Commer Express Van!

11 Okt 2019  

Commer ExpressPirms kāda laika vasarā rakstīju par interesanto un savdabīgo  piegādes automobili Divco no ASV. Šodien kārta pienākusi Apvienotās Karalistes ražojumam Commer, kas pēc virsbūves komponējuma atgādina mūsu pusē ierasto Iž 2715, kuru pati radītāju tauta iesauca par ‘Kabluku’’.

Komercautomobiļu ražotājs Commer darbojās no 1905. līdz 1979. gadam. Interesanti, ka pirmo Commer automobili uzbūvēja apkārt transmisijai. Oriģinālās planetārās transmisijas autors bija inženieris Lindlejs ( Lindley).

Tika aptverta visa kravas transporta darbības sfēra. Izlaida gan auto furgonus, gan piekabes, vidējās un lielās kravas mašīnas, militāro tehniku un autobusus. Motors visai tehnikai bija pašu Commer radītais dīzeļdzinējs. Uzņēmums piederēja automobiļu kompānijai Limited, kura bija pirmā, kas specializējusies iekšdedzes dzinēju ražošanā priekš komerctransporta. 1906. gadā kompānija iekļāvās automobiļu ražotāju un tirgotāju biedrībā. Gadu vēlāk tapa lielie kravas automobiļi E43 un BM 787, kas piedalījās lielajos izmēģinājuma braucienos The Grait Commercial Motor Trails. Pirmais autobuss tapa 1909. gadā. Pirmā pasaules kara laikā uzņēmums nodrošināja britu armiju ar nepieciešamo tehniku.

Par Commer jauno īpašnieku 1925. gadā kļuva uzņēmums Humber, par kura dzīves gājumu var lasīt šeit: http://www.autodroms.lv/tomasa-hambera-veikums/. Savukārt piecus gadus vēlāk Humber nonāca Rootes Group sastāvā.

Foto redzamo automobili sauc Commer Express Delivery Van. Tas bija ražošanā no 1950. līdz 1959. gadam. Spēkratam par pamatu ņemts Hillman Minx sedans un auto attīstījās paralēli šim modelim no Mark III līdz Mark VIII B. Šo mašīnu uz priekšu dzen vai nu Hillman 1390 kubikcentimetru, četru cilindru motors, vai vēlāk nākusī 1494 kubikcentimetru, četru cilindru spēkstacija. Abiem motoriem ir augšējā sadales vārpsta un talkā nāk četru pakāpju pārnesumu kārba. Tās pārslēgs atradās uz stūres kolonnas. Pirmajam motoram ir 37 zs jauda, bet otrajam 52 zs. Mūsu pelēcītis ir 1955. gada ražojums, bet 1957. gada modelim kravas ietilpība bijusi 2,8 kubikcentimetri.  Pēc ražošanas beigām šo automobili nomainīja 1960. gada Commer Cob Van modelis.

Tālajā 1967. gadā Rootes Group nonāca Chrysler īpašumā un Commer ieguva Dodge nosaukumu. Savukārt 1978. gadā Chrysler Europe nonāca PSA-Peugeot Citroen īpašumā un gadu vēlāk francūži zaudēja tiesības uz Chrysler zīmolu. Tā kā Peugeot nebija ieinteresēti komerctransporta ražošanā, 1981. gadā kopā ar Renault Truck Industries izveidoja Karrier Motors Ltd. Vienošanās paredzēja, ka mašīnas ar celtspēju virs 3,5 tonnām nonāca Renault komerctransporta dīleru tīklā, bet mazais Dodge auto ar pus tonnas celtspēju ( iepriekš Simca 1100) nokļuva pie Talbot dīleriem.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.