Autodroms » Vēsture

Čehu sauszemes ‘’lidaparāts’’- automobilis Aero!

13 Dec 2019  

Aero 10 HPKā jau solīju rakstot par ‘’Praga’’ automobiļu marku, šodien pastāstīšu par Aero spēkratiem. Nosaukums radies, jo Aero automašīnas tapa aviācijas rūpnīcā Prāgā. Lidaparātu ražotni dibināja 1919. gada 25. februārī.
Tātad ne tikai zviedriem bija sava šoseju lidmašīna Saab, bet arī čehiem. Aero marka sērijveida automobiļu ražošanu ar modeli 10 HP uzsāka 1929. gadā un paldies par to jāsaka inženierim vārdā Bržestislavs Novotnijs. Viņš jau vairākus gadus pirms tam patstāvīgi centās radīt paša konstrukcijas automobiļus. Pirmo Aero modeļu pamatā bija pēckara divvietīgais modelis Disk ar viena cilindra divtaktu motoru. Auto uzstādīja frikcijas pārnesumu kārbu, kas aizgūta no Daimler firmas.logo
Pretēji mūsdienu tendencēm Aero ražotājs pieņēma lēmumu ražot aprīkojuma ziņā pēc iespējas vienkāršākas mašīnas, kas samazināja cenu un palielināja pieprasījumu. Modelim Aero Enka ( Aero 10 HP) bija 0,5 litru motors ar 10 zs jaudu. Tolaik tas bijis viens no jaudīgākajiem dzinējiem. Samazināt motora darba tilpumu gan šodien ir modē. Novotnijs šajā mašīnā ieviesa neierastus risinājumus. Durvis auto bija tikai vienas un atradās kreisajā pusē. Mehāniskais trumuļu bremžu pievads darbināja tikai aizmugurējos riteņus. Pārnesumu kārba bija trīs pakāpju, bet aizmugurējam, veglmetāla tiltam nebija diferenciāļa. Iedarbināt automobili varēja ar kloķi, kas atradās pie šofera. Ar skriemeli uz kloķvārpstas to savienoja trose. Mīkstā balstiekārta, kas veidota uz parasto atsperu pusēm, nebija piemērota braukšanai ārpus koplietošanas ceļiem. Maksimālais spēkrata ātrums bija 80 km/h. Automobili populāru padarīja izturīgā, vienlaidmetāla, nesošā virsbūve. Pie virsbūves strādāja čehu labākie aviācijas inženieri. Kopš 1929. gada modeli Enka izlaida sērijveidā kā Aero 10 HP vai Aero 500. Aero 10 HP ir sarkanais auto augšējā attēlā. Divas sēdvietas bija priekšā un viena aizmugurē. Interesanti, ka Aero pirmie Eiropā izmantoja mārketinga instrumentus savu spēkratu reklāmai. Tā pirms Parīzes automobiļu izstādes atklāšanas, kur vajadzēja demonstrēt Aero, notika 500 kilometru reklāmas brauciens Prāga -Bresta –Prāga-Hamburga-Prāga. Pie stūres bija Aero izmēģinātājs Tureks Bogumils ar sievu. Viņi nodemonstrēja auto vidējo ātrumu 26,6 km/h, kas bija sērijveida mašīnas rekords. Brauciens ilga 184 stundas un 35 minūtes. Tā dzima Aero reklāmas sauklis ‘’Mazs auto priekš lieliem ceļojumiem!’’ Modeli 10 HP ražoja līdz 1932. gadam un kopā uzbūvēja 1,358 mašīnas.
Aero 30 Special Roadster 1937Priekšējo riteņu bremzes Aero automobiļiem parādījās 1931. gadā modelī Type 18 ( Aero 662) . Savukārt 1934. gadā nāca modelis Aero 30, kas bija ražotāja populārākais auto. Foto zili –baltā krāsā redzams 1937. gada Aero 30 Special Roadster ar firmā Sodomka radītu virsbūvi. No 1937. līdz 1940 gadam Sodomka saņēma 29 Aero 30 kabrioletu šasijas un uz tām tapa dažādas kabrioletu un rodsteru virsbūves. Sodomka bija autori arī Aero rūpnīcā ražotā rodstera Aero 30 virsbūvei.interior
Trīsdesmito gadu beigās Aero ražošanas apjoms sasniedza ap 1000 mašīnu gadā.
Aero 30 ir priekšējo riteņu piedziņa un pilnībā neatkarīgā balstiekārta Motors iebūvēts gareniski un tas ir divu cilindru divtaktnieks ar 998 kubikcentimetru darba tilpumu un ūdens dzesēšanu. Spēka agregāta jauda ir 28 zs. Maksimālais ātrums bija 65 jūdzes stundā ( 105 km/h. Kopā saražoja 7,780 Aero 30 automobiļu.
Par Aero pēdējo modeli pirms Otrā pasaules kara kļuva 1936. gadā izziņotais modelis Aero 50 ar četrām sēdvietām un priekšējo riteņu piedziņu. Auto uzstādīja četru cilindru motoru ar divu litru darba tilpumu.
Aero Minor Limousine 19461947. gadā Aero uzņēmumu nacionalizēja. Pirms gada uzsāka divu durvju, četrvietīgā sedana Minor ražošanu. Aero Minor redzams apakšējā foto.
Paralēli tam ražoja mazas kravnesības kravas automobili Škoda 150 kā Aero A -150. Kopš 1949. gada kravas auto ražošana notika ar Praga 150 nosaukumu.
Automobiļu ražotājs Aero pastāvēja līdz 1952. gadam.
Aero bija ceturtais lielākais čehu autobūvētājs, kas eksportēja spēkratus uz Franciju, Beļģiju, Ungāriju un Rumāniju. Lidmašīnu ražotne Aero Vodochody darbojas joprojām.
Raksts par ‘’Praga’’’marku rodams šeit: http://www.autodroms.lv/mums-bija-klavieres-riga-bet-cehiem-automobilu-marka-praga/
Raksts par virsbūvju darbnīcu Sodomka lasāms šeit: http://www.autodroms.lv/stasts-par-auto-virsbuvju-darbnicu-no-cehijas-sodomka/
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.