Autodroms » Vēsture

Dāvana Žermēnai Vārda dienā! Stāsts par automobiļu ražotāju no Beļģijas – Germain!

23 Jūl 2021  

GermainZināms, ka Žermēnas savu Vārda dienu svin 15. jūnijā, kad man ir dzimšanas diena.  Šogad jau datums, nokavēts, bet uz nākamo gadu varam sarūpēt labu dāvanu – vēsturisko spēkratu, kura vērtība ar gadiem tikai celtos. Runa ir par Beļģijā ražotu Germain markas automobili. Firma Germain dibināta tālajā 1873. gadā. Sākotnēji tā nodarbojās ar dzelzceļa uzņēmumu apkalpošanu. Germain ražoja īpašus vilcienus sliežu pārvadāšanai un izkraušanai remontējot vienlaidu metinātas sliedes.  Interese par autobūvi sākās ar to, ka beļģu rūpnieku grupa, kurā ietilpa arī Ateliers Germain iegādājās vairākas mašīnas no dažādiem ražotājiem, lai izpētītu to piemērotību savai valstij. To vidū bija Panhard & Levassor, Benz, Mors, Delahaye un Leon Bollee. Pēc izpētes, 1897. gadā tika nolemts uzsākt automobiļu ražošanu un tie bija vācu markas Daimler analogi. Uzbūvēja jaunu darbnīcu, kuru aprīkoja ar precīziem instrumentiem  auto ražošanai. Sākumā strādāja 200 vīru liels darbaspēks. Pirmais automobilis, modelis 6V  ieguva nosaukumu ‘’Beļģijas Daimler’’. Tam uzstādīja divu cilindru Phoenix motoru ar 6 zs  jaudu.2 No rūpnīcas vārtiem ‘’pirmdzimtais’’ izripoja 1898. gada 25. jūnijā. Fotogrāfijās redzams tieši tā gada 6 zs limuzīns. Pēc licences tika ražoti arī Elan rati. Jauns un jaudīgāks modelis 12CV nāca 1900. gadā un tam bija četru cilindru motors ar 12 zs jaudu. Kopš 1901. gada Germain pēc licences uzsāka Panhard & Levassor automobiļu ražošanu. Vēl gadu vēlāk viņi iegādājās licenci, lai Beļģijā būvētu Renault vieglo automobili. Lai izturētu Beļģijas nelīdzenos ceļus, šiem Renault ievērojami pastiprināja priekšējo un aizmugurējo asi. Motori bija ar dažādu jaudu no 7,5 līdz 20 zs un būvēti pēc Panhard sistēmas. Kopš 1903. gada sākuma tapa arī komerctransports ar celtspēju no 500 kilogramiem līdz 5 tonnām. Uzbūvēja arī autobusu Londonas pilsētai. Togad Parīzes automobiļu izstādē nodemonstrēja trīs jaunos modeļus, kurus Germain konstruējuši saviem spēkiem, ar četru cilindru motoriem. Tie bija Germain 16/22, 24/32 un 35/45. Publikas uzmanību pievērsa jauno modeļu pirmšķirīgā salikšanas kvalitāte. 3Jāatzīmē arī tas, ka spēkratiem bija dubultā aizdedze un četru pakāpju pārnesumu kārbas. Germain inženieri uzkonstruēja jaunu, ovālas formas radiatoru, kas kļuva par markas vizītkarti. Germain labi sevi parādīja autosporta trasēs Francijā. Modelis 70/80 CV , kurš arī piedalījās sacīkstēs tika pārdots Beļģijas princim. Viņš to no sacīkšu mašīnas pārbūvēja par parastu vieglo automobili. Pirmais Germain modelis ar sešu cilindru motoru tapa 1907. gadā. Auto bija 8,8 litru motors ar 60 zs jaudu. To drīzumā aizstāja ar modeli, kura motora darba tilpums bija 3,8 litri un kloķvārpstai bija lodīšu gultņi. Pēc tam Germain vairs neražoja sešu cilindru mašīnas. Modeli Germain 15 CV izlaida 1912. gadā. Tam bija augšējā sadales vārpsta un visiem modeļiem turpmāk bija  piespiedu eļļošanas sistēma.  Izstrādāja un prezentēja arī divus modeļus ar Naita ( Knight) bez vārstu motoriem. Bizness gāja no rokas un jo īpaši eksports uz Angliju. Tāpēc gadu vēlāk Germain jau varēja svinēt tūkstošās ekipāžas izlaišanu.  Vieglo automobiļu ražošanu turpināja līdz Pirmajam pasaules karam, bet vēlāk atgriezās pie dzelzceļa tehnikas. Trīsdesmitajos gados tapa kravas mašīnas. Ražotne Ateliers Germain beidza pastāvēt 1968. gadā.

4Ja jau Žermēnai piestāvētu Germain spēkrats, tad man varētu būt Anderson markas braucamais, par kuru rakstīts šeit: http://www.autodroms.lv/mana-uzvarda-brala-dzona-gerija-andersona-veikums-autobuve/

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.