Autodroms » Vēsture

Ekskursija pretī rudenim pa Lea Francis vēstures takām!

24 Aug 2018  

1929 Lea Francis S-Type Hyper TTTieši šāds virsraksts pirmais ienāca prātā aplūkojot šo foto, kurā redzams 1929. gada Lea Francis S –Type Hyper TT automobilis sauso lapu ielenkumā.
Tālā 1895. gada augustā sākās sadarbība starp Ričardu Lī ( Richard Lea) un Greiemu Inglesbiju Frensisu ( Graham Inglesbi Francis). Viņi Koventrijā ražoja augstas kvalitātes velosipēdus pēc pasūtījuma. Ar automobiļu apgūšanu Lea Francis sāka nodarboties kopš 1903. gada, kad dibināja jaunu firmu Lea &Francis Motor Syndicate Ltd. Jau 1904. gadā Crystal Palace Show stādīja priekšā spēkratu ar triju cilindru zem grīdas novietoto motoru. Izgatavoja trīs šādus automobiļus un vēlāk licenci to ražošanai nopirka bijusī Lī darba vieta Singer, kur viņš arī būvēja velosipēdus. Par Singer dzīves gājumu var lasīt šeit:
http://www.autodroms.lv/singer-tas-nav-tikai-sujmasinas/

No 1912. līdz 1924. gadam ritēja Lea Francis motociklu būve un pa to laiku arī par auto netika aizmirsts. Lai tiktu pie jauniem motoriem, Lea Francis apvienoja spēkus ar citu nelielu auto ražošanas uzņēmumu Vulcan. Tagad mašīnām uzstādīja Meadows dzinējus. Lea Francis modeļu klāstā iekļāva arī Vulcan ražojumus.
Attēlā redzamo Lea Francis S- Type Hyper ražoja no 1927. līdz 1932. gadam. Modeli sauca S- Type, bet ātri tas kļuva pazīstams kā Hyper, kas esot tautas dots vārds nosaukumā. Lea Francis S -type Hyper bija pirmais britu sērijveidā ražotais auto ar Cozette kompresoru. Motors te ir Meadows 4ED ar 1496 kubikcentimetru darba tilpumu. Dzinēja jauda bija 61 zs civilajā versijā, bet sporta variantam teju 80 zs. Lea Francis S –Type Hyper ir bremžu servopievads un vakumpastiprinātājs. Vizuāli mašīnu ar kompresoru var pazīt pēc slīpās radiatora restes.
Šis modelis uzvarēja 1928. gada Ards Tourist Trophy sacīkstēs Olsterā, Īrijā. Pēc tām divvietīgā versija tirgū ieguva TT Replica nosaukumu. Maksimālais ātrums standarta versijā 85 jūdzes stundā, bet pārbūvētai ir pa spēkam 100 jūdzes stundā. Kopā saražoja ap 180 S Type mašīnas, no kurām tādā vai citādā veidā saglabājusies varētu būt 41.
Taču Lielā depresija noveda pie maksātnespējas trīsdesmito gadu sākumā.
Atgriešanās notika 1937. gadā, kad pie darba ķērās Hjū Rouzs ( Hugh Rose) , kurš agrāk strādāja Riley automobiļu rūpnīcā. Tapa jauns spēkrats ar līdzīgu dzinēja novietojumu kā Riley, bet divām sadales vārpstām. Dažus auto paspēja uzbūvēt pirms kara, bet 1945. gadā sekoja 14 zs mašīnas. Savukārt no 1949. gada parādījās auto ar divarpus litru motoru, kas kļuva populāri gan kā sedani, gan sporta mašīnas.
Pārdošanas rādītāji panīka piecdesmitajos gados. 1954. gadā no konveijera noripoja pēdējais Lea Francis auto pirms pauzes. Tas bija modelis 18HP Six-Light Saloon.
Vēl viens atgriešanās mēģinājums notika 1960. gadā ar modeli Lynx, kuram uzstādīja Ford Zephyr motoru. Taču no uzbūvētajām trim mašīnām ar rodstera virsbūvi nepārdeva nevienu un jau 1962. gadā uzņēmuma aktīvi tika pārdoti.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.