Autodroms » Vēsture

Elektriskā autosporta pirmsākumi! Stāsts par rekordistu no Beļģijas – Jenatzy!

8 Okt 2021  

La Jamais ContentePirms divām nedēļām rakstīju par Pipe automobiļu marku no Beļģijas un pieminēju Jenatzy elektriskā sajūga sistēmu. Izrādās, ka vīrs vārdā Kamils Dženatis ( Camille Jenatzy) bija beļģu inženieris un sacīkšu braucējs. Dzimis 1865. gadā un sacīkstēs ar elektrisko auto debitējis 1898. gadā. Viņam pirmajam izdevās pārsniegt 100 km/h ātruma atzīmi. Tas notika ar elektrisko spēkratu, kura nosaukums ir La Jamais Contente. Tulkojot no franču valodas sanāk mūžīgi neapmierinātā. Auto esot bijis pirmā konkrētam mērķim būvētā sacīkšu mašīna. Attēlā var redzēt, ka zem daiļrunīgā nosaukuma slēpjas četru riteņu elektriskais braucamais ar torpēdas veida virsbūvi no vieglā sakausējuma. Virsbūvi izveidoja Rheims & Auscher uzņēmums. Mašīnu uzbūvēja tālajā 1899. gadā pats Kamils Dženatis , kuram kā inženierim bijusi liela interese par elektriskajiem automobiļiem. Kamilam piederēja fabrika, kura ražoja elektriskās ekipāžas un kravas mašīnas. Lai apliecinātu to, ka viņa firma ražos pašus ātrākos braucamos tapa sacīkšu prototips. Virsbūves forma atgādina lodi un tā tapusi izmantojot alumīnija, volframa un magnija sakausējumu. Virsbūve uzstādīta uz rāmja un atvērtā šasija traucēja aerodinamikai tāpat kā pilota augstā sēdēšanas pozīcija. Riepas bija pneimātiskās un nāca no brāļu Mišelīnu ( Michelin) krājumiem. Automobilis uz priekšu tika ar divu elektrisko motoru palīdzību. To kopējā jauda bija 67 zs vai 50 kilovati. Akumulatori, kurus piegādāja Fulmen, ar 250 A strāvas jaudu, 200 vatu spriegumu un elektriskie motori atradās auto aizmugurē, tieši uz dzenošā tilta. Mašīnas pašmasa ir 1000 kilogrami.
Rekorda uzstādīšanas diena pienāca 1899. gada 29. aprīlī. Parīzes pievārtē. Dženatis ar savu elektrisko auto ieskrējās līdz 105,882 km/h ātruma atzīmei. 1280px-Jamais_Contente_-_Compiègne_-_2011Šodien La Jamais Contente spēkrats apskatāms muzejā, Kompjeņā. Kamils Dženatis drīzumā pievērsās benzīna un elektrības apvienojumam, jo akumulatori nespēja nodrošināt nepieciešamo gaitas rezervi. Sevišķi, ja runa bija par ātruma attīstīšanu. Kamila patentēto magnētisko sajūgu izmantoja ne tikai Pipe marka, ar kuru viņš brauca sacīkstēs, bet arī Rochet- Schneider mašīnās. Kamils Dženatis rudās bārdas dēļ ieguva iesauku Sarkanais velns. Kamila uzstādītais rekords noturējās teju trīs gadus.
Šogad Biķerniekos notika pēdējās rallijkrosa sacīkstes ar iekšdedzes motoriem. Daudzi domā kā būs nākamgad braukt ar elektrību? Man šķiet, ka tieši autosportā elektriskie motori ar moderniem akumulatoriem sevi labi parādīs, jo vajag lielu uzrāvienu un sacīkstes ilgst ierobežotu laiku. Šodienas stāsts ir tam vēsturisks pierādījums.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.