Autodroms » Vēsture

Elektriskās mobilitātes pirmā atnākšana! Stāsts par Detroit Electric automobiļu marku!

22 Nov 2019  

Detroit Electric 1931 Model 97Nesen kolēģis Gints autodroms.lv slejās ievietoja nelielu salīdzinājumu ar mūsdienās nopērkamajiem elektriskajiem spēkratiem. Pēc iespējami nobraucamo kilometru skaita galvgalī nostājās Tesla no ASV. Tie, kas seko līdzi autodroms.lv vēstures sadaļai labi zina, ka elektriskie automobiļi nav dzimuši tikai tagad, bet ir labi aizmirsts vecais. Šodien pastāstīšu par Tesla agrāko laiku novadnieku Detroit Electric. Uzņēmuma darbības gadi bija no 1907. līdz 1938. gadam. Markas dibinātājs ir vēl viens mans uzvārda brālis un kariešu būvētājs Viljams Andersons. Kompānija Anderson Carriage Co 1907. gada reģistrēja marku Detroit Electric, lai ražotu vieglos elektromobiļus. Pirmā mašīna bija gatava togad jūnijā. Kariešu rūpnīcas sastāvā elektrisko auto marka sabija līdz 1910. gadam. No 1911. līdz 1918. gadam pastāvēja Anderson Electric Car Co uzņēmums , bet no 1919. līdz 1938. gadam firma saucās Detroit Electric Car Co.
interiorJāteic, ka Detroit Electric bija viens no vislabāk pazīstamajiem ASV elektrisko auto ražotājiem un arī viens no visilgāk izdzīvojušajiem. Savu maksimālo pīķi ražotājs sasniedza laika posmā no 1912.- 1920. gadam. Īpaši Detroit Electric automobiļus novērtēja sievietes, jo viņām vajadzēja mašīnas, kas ir viegli lietojamas pilsētā. Automobiļa ar Iekšdedzes motoru iedarbināšana, tolaik, prasīja pamatīgu fizisko spēku. Jāpiemin, ka uzlādēt savu elektrisko braucamo varēja tikai lielajās pilsētās. Ar aklajām zonām pilsētā līdzēja cīnīties, Andersona patentētais, izliektais sānu stikls. Detroit Electric spēkrats 1914. gadā maksāja, apmēram, 2,650 tūkstošus dolāru.
Pirmie Detroit Electric modeļi spēja nobraukt 130 kilometrus stundas laikā. Līdz 1911. gadam izmantoja tikai svina-skābes akumulatorus, kuriem bija ierobežota jauda. Pēc tam līdz 1916. gadam par lielu papildus samaksu $600 varēja uzstādīt labākus dzelzs- niķeļa akumulatorus. Tas ļāva attīstīt 32 km/h maksimālo ātrumu. Savukārt gaitas rezerve izauga no 65 līdz 130 kilometriem. Jau 1908. gadā Detroit Electric izlaida automobili, kura riteņi griezās ar kardānvārpstas palīdzību. Jaunuma reklāmas bukletos rakstīja par 130 kilometru iespējamo nobraukumu, kamēr konkurenti prasījās lādēties jau pēc 60-70 kilometriem.
Interior 2Detroit Electric vadīšana notika ar diviem kloķiem, kuri redzami interjera bildē. Garākais no tiem bija kustības virziena regulēšanai, bet īsākais ar sešiem režīmiem regulēja ātrumu. Pirmajā ‘’robā’’ auto attīstīja 4 jūdzes stundā lielu ātrumu. Ar katru nākamo pozīciju ātrums auga par četrām jūdzēm. Sestā pozīcija bija atpakaļgaitai.
Līdz Pirmajam pasaules karam pārdeva vairāk nekā 1,000 vienību gadā, bet ražošanas apjoms samazinājās divdesmitajos gados. Kara laikā degviela bija dārga un privātajam transportam ASV labprāt izmantoja elektromobiļus.
Esot bijis tāds gadījums, ka ar uz sērijveida modeļa bāzes veidots speciāls Detroit Electric prototips spējis testa braucienā bez uzlādes veikt 340 kilometru distanci.
Nelielu skaitu Detroit Electric spēkratu ar Renault tipa motora pārsegu uzbūvēja Skotijā. Turienes autobūves uzņēmums saucās Arrol- Johnston un viņi šīs mašīnas ražoja no 1913.- 1914. gadam.
Savukārt paši Detroit Electric kopš 1920. gada modernizēja savus auto ar viltus radiatora režģi un motora pārsegu , kas padarīja šīs mašīnas līdzīgākas ierastajām. Trīsdesmito gadu sākumā ražošana notika pēc pasūtījuma .Tad cenas automobiļiem ar iekšdedzes dzinēju strauji kritās un interese par mazjaudīgajiem elektriskajiem braucamajiem zuda. Augšējā foto redzams 1931. gada Model 97 un togad uzbūvēja tikai 131 automobili. Zemāk redzams, ka pēc restaurācijas auto uzstādīti modernie AGM akumulatori, kas nomainīja svina-skābes baterijas.batteries
Virsbūves priekš tradicionālāka izskata mašīnām aizguva no Willys-Overland kompānijas. Tām bija horizontālas dzesēšanas atveres motora pārsegā. Tomēr bija pieejams arī agrākais dizains ar noapaļotajiem akumulatoru vākiem priekšā un aizmugurē. Tikai sauju Detroit Electric automobiļu izlaida pēc 1935. gada. Dažiem pēdējiem spēkratiem bija Dodge motora pārsegs un radiatora režģis. Kopā Detroit Electric sanāca uzbūvēt vairāk nekā 13 tūkstošus elektrisko automobiļu, kas ir divdesmitā gadsimta pasaules rekords. Detroit Electric strādāja gan kā taksometri, gan ātrās palīdzības. 1917 Detroit ElectricBroughamApakšējā attēlā redzams 1917. gada Detroit Electric Brougham.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.