Autodroms » Vēsture

Elektroauto, kuru savulaik izmantojis ASV prezidenta Vilsona slepenais dienests – Milburn!

27 Dec 2019  

Milburn ElectricKā pēdējo stāstu šogad auto vēstures rubrikai izvēlējos elektriskā spēkrata dzīves gājumu! Jo Elektriskās mašīnas ir kā tilts starp pagātni kad auto līdzinājās karietēm un nākotni, kuru mums sagatavojuši mūsdienu auto ražotāji.

Milburn Wagon Company firmu dibināja 1848 . gadā Toledo Ohaio štatā kad Džordžs Milburns iegādājās vagonbūves rūpnīcu. Ražoti tika ar zirgu velkami transporta līdzekļi. Kopš 1909. gada Milburn rūpnīcā daļēji tapa Ohio Electric automobiļi un tas iespējams bruģēja ceļu pašu ražotiem elektromobiļiem. Pirmo Milburn konstruēto elektrisko  spēkratu uzbūvēja  1914. gada decembrī. Mašīnas   konstrukcija balstījās uz Karla Probsta ( Karl Probst) darbu, kurš vēlāk konstruēja Bantam Jeep automobili.

Milburn ražojumi no vairuma elektrisko braucamo atšķīrās ar pievilcīgu, vieglāku un smalkāku izskatu. Maksimālais ātrums bija no 15 līdz 19 jūdzēm stundā atkarībā no virsbūves tipa kupeja vai rodsters. 1915. gada kupejas Model 15 cena bija $1,485, bet rodsters  Model 151 maksāja $ 1,285. Milburn bija, tolaik,  lētākā un vieglāka par citām elektriskajām mašīnām. 1915. gada modelim bija četri pārnesumi uz priekšu un divi atpakaļ. Auto spēja nobraukt ap 50 jūdzēm.   Galvenokārt izlaida slēgtos automobiļus, bet  Līdz 1918. gadam izlaida arī elektrisko kravas automobili. 1919. gadā parādījās divi modeļi , kas imitēja līdzību ar benzīna mašīnām un attīstīja veselus 30 km/h lielu ātrumu. Nobraukums līdz uzlādei izauga līdz 100 jūdzēm.  Taču tie bija mazāk estētiski veiksmīgi nekā nemaskētie elektroauto. Milburn mašīnas izmantoja ASV prezidenta Vudro Vilsona slepenais dienesta vīri. Arī pašam prezidentam piederēja 1918. gada Milburn, ar kuru viņš braukājis pa Baltā nama teritoriju.

Interesanti, ka kupeja vai Brougham tika vadīta ar stūres grozīkli ( angliski tiller), bet rodsteram un sedanam bija stūres rats, savukārt Limousine bija abi stūrēšanas varianti- stūres rats priekšā, bet grozīklis aizmugurē.MILBURN WAGON - ELECTRIC MODEL 36L LIMOUSINE - 1919

Svarīgi, ka ieviesa sistēmu, kur uzlādes stacijās varēja ātri samainīt izlietotās baterijas pret uzlādētām. Kopš 1922. gada sāka piedāvāt elektriskos iekrāvējus un pikapus. Kopš 1923. gada februāra Milburn iekļāvās General Motors sastāvā. Jau tā paša gada augustā Milburn ražošanas platības izlika pārdošanā, bet kravas automobiļu un detaļu ražošana vēl turpinājās līdz 1924. gadam.

Milburn bija starp ASV populārākajām elektrisko spēkratu markām un kopā saražoja pāri 7000 mašīnu.

Uzlādēt seno elektrisko spēkratu varēja mājās ar uzlādes ierīci  vai uzlādes stacijās, kuru ASV bija daudz, bet tās darbojās pēc vienkāršā principa un nekādas ātrās uzlādēšanas  nebija. Uzlāde prasīja vairākas stundas.

Milburn Light Electric 1921Dienā kad top šis raksts radio ziņo, ka izziņots konkurss par 139 jaunu elektroauto uzlādes staciju būvniecību, tostarp, arī Piņķos un Jaunmārupē.  Trešajai staciju kārtai jābūt gatavai 2022. gadā un par to kā tās darbosies droši vien lasīsim testu sadaļā!

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.