Autodroms » Testi

Elektromobilis Latvijā? Aizmirstiet šos vājprāta murgus!

20 Apr 2015 (11)

Elektromobilis Latvijā? Aizmirstiet šos vājprāta murgus!Lai nerastos pārpratumi, jau ar pirmajiem burtiem vēlamies darīt zināmu, ka šis nav neviena KONKRĒTA elektroautomobiļa testa apraksts. Tam nav nekādu saistību ar tehniskiem parametriem, konkrētu ražotāju izdarību vai neizdarību kā arī ar politiski stratēģisku nostāju. Gluži parasta ikdiena…

Ko tad īsti nozīmē elektroautomobilis Latvijā? Varbūt kādam, kurš dzīvo desmit kilometru attālumā no darba vietas, darot to privātmājā un strādājot tur, kur pieejams elektrības pieslēgums arī stāvvietā, modernās autobūves vēsmas ir pieņemamas. Tiesa gan, pie šādiem nosacījumiem neko neekonomisks nebūs arī Ford Mustang vai Chevrolet Cammaro ar daudz un resniem cilindriem. Jebkurā citā izpildījumā un kāršu dalījumā elektromobilis ir kaut kas līdzīgs negaidītai caurejai.

Elektromobilis Latvijā? Aizmirstiet šos vājprāta murgus!Ražotājs, kura nosaukumam šoreiz nav nozīmes, ir paredzējis, ka viņa radītais elektriskais spēkrats spēj sasniegt 200 kilometrus tālu galamerķi ar vienu pilnu uzlādi. Patiesībā šis pats elektriskais braucamrīks tiek galā ar 140 kilometriem. Pilna uzlāde aizņem apmēram 15 stundas no parastas sadzīves rozetes vai 30 minūtes speciālās uzlādes vietās.

Internets vēsta, ka Ogre no Rīgas ir 35 kilomeru attālumā. No kuras konkrētas Rīgas vietas nav zinām, tāpēc patiesais maršruts ir apmēram 50 kilometrus garš. Internets vēsta arī to, ka pie Ogres kultūras centra uzstādīts ātrās uzlādes stabiņš. Teorētiski varam tikt gan turp, gan atpakaļ, taču palikt pusceļā nešķiet saistoši, tāpēc nolemjam papildināt elektrības krājumus Ogrē.

Elektromobilis Latvijā? Aizmirstiet šos vājprāta murgus!Sāksim ar to, ka pie uzlādes iekārtas, kas Ogrē patiešām atrodama, nav ne viena vārda, kā uzpilde veicama. Instrukcija gan norāda ar kuru galu kontaktligzdā spraužams štepselis, taču ar to arī pamācība beidzas. Blakus esošais bankas karšu lasītājs ir beigtāks par beigtu un nereaģē ne uz kādām manipulācijām. Pēc kontaktu savienojuma, uzlādes iekārta palūdz uzspiest uz taustiņa “A”, lai sāktu uzlādi. Ierīce parāda, ka automobiļa atlikušie krājumi ir vien 62 procenti, pāris reizes nobrakšķ un paziņo, ka “uzlādes stacijas defekts”.

Uzlādei no parastas sadzīves rozetes vairs nav īpaši lielas jēgas jo 48 iztrūkstošie procenti aizņemtu vismaz stundas sešas, septiņas. Tik daudz laika mums nav. Riskējam un dodamies ceļā uz Rīgu, uzzinot internetā, ka tuvākās uzlādes stacijas ir stāvvietā pie lielveikala “Mols”. Tieši pa ceļam!

Uzlādes stabiņus atrodam, taču brīvu vietu pie tiem nē. Līdzīgi invalīdu stāvvietai, arī elektromobiļu uzlādes vietas aizņēmuši augumā raženi apvidnieki. Nākas pārkāpt noteikumus un iebraukt teju vai puķu domē, lai pietuvinātu degungalu tuvākajam stabiņam. Taču arī tas duss maza bērna miegā. Un blakus esošie dara tieši to pašu. Ne podziņu spaidīšana, ne bankas kartes klātbūtne dzīvību šajās ierīcēs nespēj atgriezt. Uz stabiņa maziem burtiņiem uzrakstītais telefona numurs atrodas ārpus uztveršanas zonas…

Interneta dzīlēs atrodam nākamo pieturu – galeriju “Rīga”, kur maksas autostāvvietā esot bezmaksas uzlāde. Turp arī dodamies. Izbraukājam abus stāvvietas stāvus, aptaujājam trīs apsargus un divus stāvvietas uzraugus, līdz beidzot tiekam pavadīti līdz vietai, kur uzlādējams elektriskais automobilis – parastai pie sienas piestiprinātai sadzīves rozetei. Nu jau stundas desmit pilnai uzlādei varētu izmaksāt pārlieku vērienīgi, ja jau šī nelielā ekskursija pa stāvvietu izmaksā divus eiro.

Rīgas pasažieru osta Eksporta ielā 3 norādīta kā vēl viena vieta, kur veicama ātrā automobiļa uzlāde. Arī šis stabiņš ierakts maksas stāvvietas teritorijā. Aprūsējis, smiltīm piepūsts un bez jeb kādām dzīvības pazīmēm, šis dzezs caurules gabals mus sagaida pat bez uzrakstīta tālruņa numura. Cerības izdabūt no tā kādu gramu elektrības līdzinās nullei.

Atlikušie kilometri elektroautomobiļa monitorā sarūk staruji kā akcijas forele lielveikalā, tāpēc alternatīvas nav – CSDD! Tikai pirms neilga laika svinīgā gaisotnē TV ekrānos stāstija par moderno ātrās uzlādes ierīci, kur par pieciem eiro var lādēties veselas 30 minūtes. Turklāt darīt to varot ar Eiropas, Āzijas un pat Tesla štepseļiem! Lieliski, taču arī šīs ierīces monitorā mirkšķina uzraksts “uzlādes stacijas defekts”… Game over!

Elektromobilis Latvijā? Aizmirstiet šos vājprāta murgus!Pie savas personiskās rozetes nonākam ap pulkstens deviņiem vakarā. Otrā rītā jau pirms septiņiem jādodas ceļā, lai laikus atdotu elektromobili tā likumīgajam īpašniekam. uzlādei atlicis nedaudz mazāk kā desmit stundas. Tas nozīmē, ka līdz izbraukšanai ekoloģiski nekaitīgais braucamrīks būs ticis pie labākā gadījumā 60 procentiem un prognozējamais attālums labākajā gadījumā būs nepilni simts kilometri.

Automobilis, kurš maksā precīzi uz pusi dārgāk, kā tāds pats ar iekšdedzes dzinēju. Automobilis, ar kuru braucot saujā jābūt saņurcītai lapiņai ar evakuatora vadītāja telefona numuru. Auto, kur pilnam uzlādes ciklam nepieciešamas kā minimums 15 stundas. Valsts, kurā nedarbojas neviens ātrās uzlādes punkts. Pat tas, kurš izmaksājis 17 tūkstošus ar tik pat lielu Eiropas Savienības līdzfinansējumu! Tas patiešām ir argumentēts motivācijas dzinulis rūpēties par Rīgas un tās apkārtnes gaisa piesārņojuma mazināšanu!

Komentāri »

  • Vikss12 :

    Kāda tauta, tāda vara, un nav vērts strīdēties ar augļotājiem par tehnisko progresu.

  • Ivars :

    Es neteiktu, ka tie ir vājprāta murgi, vienkārši pašlaik vēl ekonomiski nepamatoti. Taču, ja gudrās galvas šajā virzienā strādās, ar laiku rezultāts būs, tās ir nākotnes tehnoloģijas.

  • kaspars :

    pirms mēnešiem diviem izīrēju elektroauto uz nedēļu, lai izbaudītu, kā tas ir. Un tas ir tieši tā, kā šinī rakstā.
    Pašlaik nelietojami.

  • ugis :

    Šī ziņa manuprāt jānodod VARAM viņi ja nemaldos kūrē ES projektiņus, kur varēja piešprici dabūt šādu uzpildes punktu ierīkosānai. nedomāju, ka visi uzskaitītie uzpildes punkti ir privātu investīciju projekti. Lai noskaidro kas un kā un kamdēļ nestrādā.

  • Janis :

    Jau vairakis mēnešus braucam bez maksas, ladejoties pie CSDD..galīgi nesūdzamies!! Gaidam bezmaksas parkingu un legālu pārvietošanos pa Autobusa joslām :-)))!!
    Bet, ja par izsmeļošo rakstu, tad vēlos piebilst, ka šis nav stāsts par avantūrām!! Lai lietotu jaunas nebijušas lietas ir jāveic mājasdarbs, it īpaši Latvijā, kur elektro infrastruktūra ir bērna pirdiens autiņbiksītēs stadijā!! Ja gribās bojāt garstāvokli un ķer lieku stresu Lūdzu īrē elektromobīli un tu to visu saņemsi!! Bet, ja esi nobriedis būt mūsdienīgs un iestāties Elekteopionieru vidū, tad jārunā ar tiem, kas jau savu pudu elektrības apēdis!! Ps. Elektromobilis pilsētas vajadzībām ir lielisks risinājums! Priekā!!!
    Rīdzinieks.

  • Tesla :

    Izmeginajaam Tesla, nav tik traki.Protams 600 km nenobraucaam, bet 400 simti droši.Elegants auto! Protams ne LR (cerams, ka pagaidām).Mūsu “politikāņi”, tikai populistiski bļaustās par Zaļo zemi, eko, šmeko, utt.Patiesībā, no zaļakās valsts mes esam ļoti, ļoti tālu.Pretstatā testa izbraucienam Norveģijā, kur iegadajoties elektro aotomobīli, nav papildus nodokļu(parasta auto iegades sadardzinajums gandrīs 30-40%) tieši pretēji, saņem nodokļu atlaides, bezmaksas uzlādes(gandrīs katrā benzintankā un daudzās stavvietas), drīkst parvietoties pa sabiedriskā transporta joslām, bezmaksas autostavvietas(praktiski visas).Te nu vajadzīgs tautas atbalsts un vēlme “piespiest” mūsu 100 gudrās galvas pieņemt pareizus lēmumus, regulas, likumus.un tā lieta rullēs.

  • Ērikonkuls :

    Kungi! Nevar ieliet bļodā zupu un karoti neiedot. Ja Rīgā šobrīd ir ap 200 elektomobiļiem, tad tomēr vismaz kādiem pieciem puļkiem būtu jābūt, kas darbojas. Jāni, pie CSDD nav bezmaksas uzlādes. Kad tā strādā, tad maksā 5 eiro! To par velti nosaukt nu nekādi nevar.

  • dainis :

    62+48=110, ja kas :)

  • Edgars :

    Labs raksts, aktuāla tēma, bagāta valoda.
    Vien piezīme par gramatiku – “dus” raksta ar vienu “s”. Un tamlīdzīgi :)

  • vai man šesiņ! :

    Patiesībā jau sen esmu domājis par to, kā īsti ir ar tiem elektro mēsliem. Paldies autoram par ļoti saprotamu un humora pilnu izklāstu. Pats pirkt pat nedomāju, bet vienkārši interesanti. Gaidu nākamo sēriju par to, kā Rīgā būt nolāpītam velosipēdistam!

  • māsters :

    Kaads vēl buutu piemetis klaat nedaudz tehnisko pusi par akumulatoru performancI minus grādos un baigos plusos tas arī pagaidām ir jautājums kam jāpievērš uzmanība jo nedzīvojam. Kalifornijaa;)

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.