Autodroms » Vēsture

Ieskats ASV kravas automobiļu markas Peterbilt vēstures lapaspusēs!

27 Sep 2019  

Peterbilt Model 351Par Peterbilt automobiļu marku es pirmo reizi uzzināju sekojot kāda auto mērogu modelīšu kolekcionāra Youtube kanālam.
Izrādās, ka Peterbilt vēsture sākusies kā risinājums problēmai. Trīsdesmito gadu beigās Teodoram Alfrēdam Petermanam ( Theodore Alfred Peterman) vajadzēja pārvest kokmateriālus. Parasti tajā laikā kokus pludināja pa upi vai veda ar zirgu. Vēl viens variants bija izmantot tvaika traktoru. Starp citu man šovasar sanāca pabūt ļoti interesantā privātajā seno spēkratu muzejā Lietuvā, Biržos, kur es redzēju tvaika traktoru darbībā.
Petermana kungam kā mežizstrādes nozares darbiniekam vajadzēja, lai kokmateriālus piegādā ātri. Tā radās jauna smago mašīnu ražotne. Viņš nopirka no armijas liekos kravas auto un pārbūvēja tos uzlabojot aprīkojumu. Kurbuļa vietā uzstādīja elektrisko starteri. Oficiālā Peterbilt dibināšana notika 1939. gadā. Togad aprīlī tika iegādāta Fageol Motors ražotne, kas būvēja vieglos auto, kravas mašīnas un autobusus, bet 1932. gadā bankrotēja. Jauno uzņēmumu nosauca par Peterman Manufacturing Company, bet mašīnas par Peterbilt. Tā sauca koka durvis, kuras ražoja viens no Petermana uzņēmumiem. Pirmajā gadā uzbūvēja 14 kravas mašīnas. Galvenais bija kvalitāte nevis kvantitāte. 1941. gadā izlaida jau 89 auto, bet turpmākajos 10 gados saražoja jau vairāk nekā 2000 kravas auto.
Pašiem pirmajiem Peterbilt automobiļiem interjeru apdarināja ar finieri, jo Petermanam piederēja finiera rūpnīca, bet drīz no finiera apdares atteicās. Sākotnējie modeļi 260, 334 L un 354 neatšķīrās no Fageol pēdējiem darinājumiem un to nosaukums bija Bill-Bilt un no tā radās markas jaunais nosaukums Peterbilt.
1954. gadā bāzes sērijas 280 un 350 pārveidoja par trīs asu modeļiem ar motora pārsegu 281 un 351. Foto redzams 1966. gada reklāmas plakāts modelim 351, kas kļuva par visilgāk ražoto auto Peterbilt vēsturē.
1958. gadā Peterbilt nonāca Pacific Car & Foundry uzņēmuma īpašumā un viņi vēlāk mainīja savu nosaukumu uz PACCAR, bet Peterbilt ieguva foto redzamo logo. Modelim 352 virsbūvi izgatavoja no alumīnija. Jau 1945. gadā Peterbilt pirmie sāka izmantot alumīniju, lai samazinātu rāmja svaru un palielinātu celtspēju. 1959. gadā ieviesa motora pārsegu, kas atveras 90 grādu leņķī, lai atvieglotu servisa darbus. Pēc sešiem gadiem izlaida alumīnija motora pārsegu. Peterbilt CB300Septiņdesmitajos gados uzsāka ( Rīgā šobrīd tik aktuālo) atkritumu izvešanas automobiļu ražošanu. Pirmā miskastes mašīna CB300, kura redzama vidējā foto, tapa sadarbībā ar Kenworth Kanādas pilsētā Monreālā.
Peterbilt 362No bez motora pārsega kravas mašīnām jāpiemin populārais 362. modelis, kuru ražja kopš 1981. gada. Ir varianti gan ar guļvietu, gan bez tās. Seglu vilcēju 362 izlaida līdz pat 2005. gadam un togad prezentēja 386. sērijas mašīnas.
Šodien Peterbilt kravas automobiļi sastopami visā pasaulē.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.