Autodroms » Vēsture

Ieskats franču auto ražotāja Mathis vēsturē!

27 Apr 2018  

Mathis EmysixPar firmas Mathis dzimšanas gadu uzskatāms 1904., kad vācu uzņēmējs Emīls Matis ( Emile Mathis) dibināja šo ražotni. Viņš nodarbojās ar Fiat un De Dietrich markas automobiļu pārdošanu Vācijā.
1904. gadā pēc vācu firmas Stoewer licences izgatavoja pirmos Mathis spēkratus. 1913. gadā stādīja priekšā paša Emīla Matisa izstrādāto kompakto auto Babylette, kura motoram bija 15 zs jauda. Gadu vēlāk uz šīs mašīnas bāzes tapa vēl divi modeļi.
Pirmo Mathis automobili, modeli 8/20 PS palaida tirgū 1910. gadā. Taču īstā atpazīstamība nāca pirms Pirmā pasaules kara ar Babylette, kuru aprīkoja ar 1,1 un 1,3 litru motoriem.
Pirmā pasaules kara laikā Emīlu Matisu Vācijas valdība ( Elzasa tad bija Vācijas sastāvdaļa) sūtīja uz Šveici , lai iegādātos riepas. Pēc viena no šādiem braucieniem viņš devās uz Franciju un palika tur. Pēc kara arī Mathis rūpnīcas nonāca Francijas teritorijā. Viņam izdevās dabūt Francijas valdības finansējumu un atjaunot ražošanu. Tika nolemts likt kopā pirmskara modeļus, kamēr inženieri uzkonstruēs jaunus. 1921. gadā prezentēja vidējās klases modeli SB . Mathis nācās cīnīties ar konkurentiem no Francijas un Itālijas. Mathis bija ceturtajā vietā aiz Citroen, Renault un Peugeot. Ražošanas apjomi kritās un 1927. gadā tapa tikai viens jauns modelis MY. Tas kalpoja par platformu augšējā foto redzamajam modelim Mathis Emysix ar sešu cilindru 35 zs motoru. Auto bija savam izmēram viegls.
Trīsdesmitajos gados Mathis marka bija zināma kā budžeta klases auto ražotājs. Tapa arī autobusi ar kabrioleta virsbūvi. Piemēram, no 1933. līdz 1934. gadam ražoja autobusu Mathys Type U3, kas redzams foto.Mathis Type U3
1935. gadā Mathis sāka izmantot Ford motoru automobilī Quadriflex. Tam bija neatkarīgā Mathis balstiekārta un spēkratu tirgoja ar Matford nosaukumu. Kā rāda nosaukums tas bija Mathis sadarbības auglis ar Ford, kas tapa kopuzņēmumā. Taču tirdzniecība negāja kā plānots un 1938. gadā Emīls Matis pārdeva savas Matford akcijas un pārvācās uz ASV. Tur viņš ražoja kuģu dzinējus ar Matam nosaukumu.
Pēc Otrā pasaules kara auto ražošanu Strasbūrā Mathis atjaunoja 1946. gadā parādot olveidīgu trīsriteni ar 700 kubikcentimetru motoru.1946_Mathis_VL_333_02 To nosauca par Mathis VL333 Coupe. Nosaukumu atvasināja no trīs litru motora, trim riteņiem un trim sēdvietām. Katram no diviem cilindriem bija savs radiators. Taču Francijas valdība neļāva ražot asprātīgo mazuli.
1949. gada Parīzes auto izstādē Mathis stādīja priekšā futuristisku vidējās klases auto, kuru pirmo reizi parādīja jau 1947. gadā. 1948-Mathis-666-prototype-1Tas bija Mathis 666, kas nozīmēja sešus cilindrus, sešas vietas un sešu pakāpju transmisiju. Automobilim bija 2,2 litru horizontāls opozītdzinējs, šķautņains dizains ar panorāmas vējstiklu un pilnībā neatkarīga balstiekārta. Motora darba tilpumu palielināja līdz 2,8 litriem, bet neviens nepirka šo mašīnu.
Veiksme nebija Mathis sabiedrotā, taču viņš nepadevās un sāka izlaist avio dzinējus un citas sastāvdaļas priekš Renault. Pēdējais Mathis automobilis bija apvidus braucamais ar 2,840 kubikcentimetru motoru no modeļa 666. Uzbūvēja tikai trīs mašīnas. 1954. gadā Strasbūras rūpnīca nonāca agrākā konkurenta Citroen īpašumā.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.