Autodroms » Zvaigžņu auto

Indianapolisas 500 jūdžu sacensību uzvarētājs Ralfs De Palma un viņa ceļš līdz uzvarām.

22 Jan 2021  

De Palma MercedesPagājušajā nedēļā rakstot par Kissel automobiļu marku atradu, ka kādā laika posmā Gold Bug Speedster auto bijis virknei slavenību. Starp tām manu uzmanību piesaistīja auto sporta zvaigznes Ralfa De Palmas vārds. Ralfs De Palma bija divkārtējs Indianapolisas 500 jūdžu sacensību uzvarētājs. Atceros, ka reiz skatījos tiešraidi no Lemānas 24 stundu sacīkstēm un Eurosport kanāla komentētāja teica, ka autosports balstās uz trim vaļiem: 24 stundas Lemānā, Monako Grand Prix un 500 jūdzes Indianapolisā.

Ralfa De Palmas karjera autosportā ilga 27 gadus. Viņš bija itāļu izcelsmes amerikāņu braucējs. Piedzima Itālijā 1882. gada 19. decembrī kā Raffaele De Palma , bet 1893. gadā ģimene emigrēja uz ASV. Tur vārds tika nomainīts uz Ralfu. Jaunības gados viņš pievērsās velosportam, bet pēc tam nāca motosporta laiks. Pāreja uz četriem riteņiem notika 1908. gadā. Togad arī dzima ASV nacionālais čempionāts autosportā, kuru ieviesa American Automobile Association. Jau strādājot par mehāniķi De Palma brauca sacīkstēs.  Ralfa pirmās sacensības bija kalnā braukšanas sacīkstes Fort-George cietoksnī 1908. gadā.

Ralfs De Palma guva uzvaru Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēs 1915. gadā ar Mercedes Grand Prix automobili, kuram bija 4,5 litru motora darba tilpums un 115 zs jauda. Tolaik viņš bija viens no izcilākajiem sacīkšu auto pilotiem. De Palma turējās līderos 135 apļus no 200 un šķērsoja finiša līniju pēc 5 stundām 33 minūtēm un 55 sekundēm. Vidējais ātrums bija 144,58 km/h.

Savu pirmo sacīkšu mašīnu Ralfs De Palma uzbūvēja 1906. gadā kad viņam bija 27 gadi. Spēkrats tapa no visādām rezerves daļām vai pāri palikušām detaļām, kuras varēja atrast. Ar to netika braukts sacīkstēs, bet mašīnu pārdeva ar niecīgu peļņu.

Slavenās Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstes savu vēsturi skaita kopš 1911. gada 30. maija un toreiz triumfēja Rejs Harons ( Ray Harroun) ar speciāli būvētu , sešu cilindru Marmon Wasp spēkratu. Uzvarēt ļāva paša ieviestie uzlabojumi. Pirmajā Indianapolisas ”gonkā” ar 597 kubikcollu motora dzītu Simplex mašīnu piedalījās arī De Palma un izcīnīja sesto vietu.

Mercedes

De Palma piedalījies kopā 2889 sacīkstēs un uzvarējis 2557 no tām. Uz Indianapolisas 500 jūdžu sacīkšu starta De Palma  stājās arī 1912. gadā. Jau trešajā aplī viņš izvirzījās līderos, bet uzvaru izcīnīt neļāva motora defekts. Pie vainas bija lielā, pelēkā Mercedes automobiļa klanis.

Galvenā balva 1912. gada sacīkstēs  bija $ 100 un, lai to iegūtu vajadzēja šķērsot finiša līniju. Ralfs uz maiņām ar mehāniķi Rūpertu Džeffkinsu stūma mašīnu. Tas ļāva ierindoties tikai 11. vietā.

5Uz Francijas Grand Prix starta 1914. gadā Ralfs De Palma stājās ar Vauxhall automobili , bet uzvarēja toreiz Mercedes ar Grand Prix mašīnām. Automobili konstruēja Daimler Motoren Gesellschaft inženieri. Noteikumu dēļ , kuri ierobežoja motora darba tilpumu līdz 4,5 litriem , dzinēju projektēja no jauna. Spēka agregāts izdevās godam. Tam bija augšējā sadales vārpsta un četri vārsti uz cilindru, bet jauda 106 zs. Pirmo reizi Mercedes vēsturē tika uzbūvēta aerodinamiska virsbūve un maksimāli atvieglota standarta konstrukcija. Ralfs De Palma bija sajūsmā par uzvarētāju auto un izteica vēlēšanos nopirkt tādu. Sarunas notika ar Gotlība Daimlera dēlu Paulu un De Palma nopirka otrās vietas ieguvēja Lui Vāgnera mašīnu. Cena bija $6000 un līdzi nāca lērums rezerves daļu. Šajā mašīnā ar otro numuru Ralfs De Palma guva uzvaru 1915. gada 31. maijā Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēs. Viņš turpināja startēt Indianapolisā līdz 1925. gadam. Savukārt 1919. gada 12. februārī Daytona Beach viņš uzstādīja pasaules ātruma rekordu 149,875 jūdzes stundā. Tas notika jūdzi garā distancē braucot Packard 905 Special automobilī ar V12 motoru. Ralfs De Palma pārtrauca sacīkšu braucēja karjeru 1936. gadā.depalma

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.