Autodroms » Vēsture

Izturības brauciena uzvarētājs Thomas Flyer automobilis!

18 Apr 2019  

thomas_flyer-5Kad stāstīju par franču automobiļu marku Sizaire Naudin, pieminēju 1908. gada braucienu no Ņujorkas uz Parīzi. Tajā uzvarēja 1907. gada Thomas Flyer automobilis no ASV un par to pastāstīšu šodien. No sešiem auto, kas startēja Ņujorkas Taimskvērā 1908. gada 12. februārī pulksten 11 :15 dienā un devās ceļā uz Parīzi finišu sasniedza tikai trīs. Sešas mašīnas pārstāvēja četras valstis. Vāciju, Franciju, Itāliju un ASV. Par piedalīšanos tika izlemts pēdējā brīdī un palika maz laika mašīnas sagatavošanai. Tāpēc ceļā devās tikko no ražošanas līnijas noņemts auto. Vienīgi trijās dienās paspēja uzstādīt lielāku degvielas tvertni, kāpšļus, kurus varēja izmantot kā pretbuksēšanas trapus un rezerves riepas. Jau sacīkšu laikā, lai palielinātu klīrensu, izliekto priekšējo asi nomainīja ar taisnu. Smagais pārbaudījums ilga 169 dienas. Kopā paveica vairāk nekā 22,000 jūdžu. . Asfaltēto ceļu bija ļoti maz un daudzās vietās tolaik ceļu nebija vispār. Thomas Flyer automobilis bija vadībā kad pēc 41 dienas, 8 stundām un 15 minūtēm ieradās Sanfrancisko. Tā bija pirmā reize, kad automobilis šķērsojis ASV ziemā. Uzvarētāju mašīna Parīzē ieradās 1908. gada 30. jūlijā. Pie stūres bija Džordžs Šusters ( George Schuster), kura piemiņa iemūžināta Automobiļu slavas zālē 2010. gada 12. oktobrī.
Ieskats Thomas automobiļu markas vēsturē!
Ražotne E.R. Thomas Motor Company , kuru dibināja Ervins Ross Tomas ( Erwin Ross Thomas) nāk no Bufalo un darbojās no 1902. -1919. gadam. Pirmo spēkratu Thomas uzbūvēja jau agrāk 1899. gadā un to sauca Autotwo. Pēc tam līdz 1902. gadam tapa tikai motori motocikliem. Par šīsdienas stāsta varoņa priekšteci uzskatāms Buffalo automobilis, jo 1902. gadā uzņēmuma Buffalo Automobile & Auto-Bi Co ražotā mašīna ar viena cilindra motoru un 7 zs jaudu kļuva par Thomas spēkratu. Tika piešķirta licence vieglo automobiļu un motociklu būvei. Togad Thomas pārņēma Buffalo uzņēmumu un nākamā gada jūlijā nāca klajā ar automobili, kuram bija trīs cilindru, rindas spēka agregāts ar 24 zs jaudu un ūdens dzesēšanu. Pārnesumu kārba bija divu pakāpju planetārā. Sākumā izmantoja De Dion tipa motora pārsegu un rievotās radiatora caurules, bet jau novembrī sāka uzstādīt tradicionālo dzinēja pārsegu un medus kāres radiatoru. Šīm mašīnām bija divu ķēžu pievads.
Nosaukumu Thomas Flyer sāka izmantot kopš 1905. gada sešu cilindru modelī 60HP. Virsbūvju veidi varēja būt dažādi gan divvietīgas sacīkšu mašīnas, gan limuzīni.
1907 Thomas FlyerNo kopējā izlaisto automobiļu skaita 1907. gadā 700 iegādājās privātpersonas, bet 400 strādāja kā taksometri.
Visslavenākā Thomas Flyer mašīna ,kura paveica minēto varoņdarbu saucās K-6-70 ar 72 zs sešu cilindru motoru . 1913. gadā šī mašīna nonāca izsolē par $200 un tagad ir nenovērtējama Nacionālā Automobiļu muzeja , kas zināms kā Bila Harraha automobiļu kolekcija, ( Harrah’s Automobile Collection) sastāvdaļa. Muzejs atrodas Reno pilsētā Nevadas štatā.
Modeli ar vienas ķēdes pievadu turpināja ražot 1909. gadā. Vēlāk 1911. un 1912. gadā ražošanā palika tikai modeļi ar sešu cilindru motoriem. Thomas Flyer 6-70 modeli turpināja ražot līdz uzņēmuma pastāvēšanas beigām. Tā 783 kubikcollu motors bija lielākais piedāvājumā. Ražošana turpinājās līdz 1919. gadam un pieejami automobiļi bija tikai pēc pasūtījuma.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.