Autodroms » Viedoklis

Ja tiešām iekšdedzes dzinēju kādreiz aizliegtu – ko izvēlēties?

7 Apr 2019  
Foto: @autodroms.lv

Foto: @autodroms.lv

Runā, ka nebūt ne tik tālā nākotnē visi vecie, labie iekšdedzes dzinēji ies pensijā un to vietā stāsies spriganie elektriskie motoriņi. Iespējams. Tiesa gan nākotne tā, visticamāk, ir drīzāk tāla kā tuva. Un tomēr viņi eksistē – braucamrīki, kuri darbojas gluži tā pat kā bezvadu skrūvgriezis! Ar elektriskajām baterijām!

Tie, kas uz šīs pasaules padzīvojuši ilgāku brīdi, vel diezgan labi atceras laikus, kad mīļoto kaseti varēja klausīties ar pārnēsājama magnetofona palīdzību. Lai to paveiktu, bija nepieciešamas baterijas. Sešas vai pat astoņas apaļās vidējā izmēra baterijas, ar kurām pietika labi ja pāris stundām. Tad nācās ņemt talkā dažādus paņēmienus, lai baterijas mūžu paildzinātu un Viktora Lapčēnoka dziesma par mazo zaļo vardīti nepaliktu pusratā. Baterijas dauzīja vienu pret otru, tādejādi “izspiežot” vēl desmit minūtes. Tās vārīja un pēc tam mērcēja aukstā ūdenī, iegūstot vēl piecpadsmit minūtes.

Gandrīz identiski ir ar elektriskajiem automobiļiem. Ja vien… Baterijas vienu pret otru nepadauzīsi, zupas katlā neuzvārīsi un papildus divdesmit kilometrus neiegūsi.

Un tomēr šis spēka agregāta veids nav bezcerīgs. Vispirms jau gribētos cerēt, ka bateriju ietilpība un uzlādes ilgums apmainīsies vietām. Uzlāde prasīs dažas minūtes un nobraukt varēs tūkstošiem kilometru. Tad šim izgudrojumam būtu praktiska jēga. Otrkārt automobiļa pielietojums var būt dažāds. Piemēram, dienesta auto nelieliem pārbraucieniem no biroja Jelgavā līdz noliktavai Ozolniekos un atpakaļ. Un, ja vēl abos gados ir “bezmaksas” rozetes, tad lielisks risinājums! Elektromobilis var būt jauks papildinājums jau esošajam ģimenes auto parkam. Ja esi par visiem simts pilnīgi pārliecināts, ka no skolas līdz mājām jāatved tikai tava atvase, tad kāpēc nē? Tiesa gan, vienmēr pastāv risks, ka pēdējā sekundē piezvanīs klasesbiedra mamma un palūgs arī viņas knēveli nogādāt līdz dzīves vietai. Atteikt? Kaut kā neērti! Tu taču tomēr esi īsts džentlemis! Piekrist? Risks, ka no klasesbiedra mājokļa pašiem mājās doties nāksies jau evakuatora piču-paunā!

Tātad elektriskos spēkratus atstājam tiem, kam dzīve saplānota līdz milimetram astoņus gadus uz priekšu. Rozete – ceļš – rozete… Vai arī gluži pretēji – ja esi precēts piedzīvojumu meklētājs! Fantastisks alibi – mīļā, es nedaudz aizkavēšos, jo man tagad septiņpadsmit stundas jāuzlādējas! Kā tikko, tā uzreiz! Negaidi mani un droši dodies pie miera!

Daudz gaišākas perspektīvas mums zīmē arvien straujāka hibrīdu attīstība. Jau tagad tie spēj demonstrēt brīnumus, pieprasot no jums vien nepilnus trīs, četrus litrus BENZĪNA! Turklāt, nekādu bažu par dzinēja resursu. Parasti tie ir 1,6 vai pat 1,8 litru atmosfēriskie iekšdedzes benzīna dzinēji bez turbīnas, kuri komplektā ar akumulatoriem, aktīvām un pasīvām uzlādes iespējām, elektriskiem motoriem un gudru vadības datoru ļaus iekabināt pat dažam labam stereotipiem apvītam ielas karalim.

Hibrīdu variācijas ir daudz un dažādas. Klasiskā, kur iekšdedzes dzinējs vienlaikus uz priekšu dzen pašu auto un uzlādē akumulatorus. Nedaudz “spicāks” risinājums, kur iekšdedzes dzinēja vienīgā funkcija ir ražot elektrību ņipriem elektriskajiem motoriņiem. Un, visbeidzot, arī tādi, kuri papildus savstarpējai iekšdedzes dzinēja un elektromotoru mijiedarbībai, pieslēdzami pie rozetes, tādejādi iegūstot papildus “klusos” pārdesmit kilometrus. Te izvēle katra paša pārziņā. Ne viens no variantiem nav zemē metams un iepriecināt spēs gan ar veiktspēju, gan taupīgumu.

Jautājumu, vai hibrīds un elektriskais automobilis ir savstarpēji konkurenti, droši vien varam noņemt no dienas kārtības. Ja vien mums nepatīk salīdzināt maijpuķīti ar pirkstu! Visos citos gadījumos hibrīdu varam uzskatīt par uzmācīgu konkurentu un pat iespējamo aizvietotāju dīzeļdzinējam. Degvielas patēriņš tas pats – braukšanas pieredzes dažādas. Un, ja vēl ieminamies par ekoloģiju, tad konkurence kļūst nevienlīdzīga. Turklāt runa ir par īstu ekoloģiju. Un ne to, ko visi piemirst saņemot atļauju parkoties bez maksas un pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām.

Būt vai nebūt – tāds ir jautājums! Konkrētas atbildes nav un vēl labu laiku nebūs. Vismaz tik ilgi, kamēr kaut viens auto ražotājs klajā laidīs dīzeļdzinējus. Tā pat kā liekā svara zaudēšanas receptes un paņēmieni katram ir savādāki un tieši saistīti ar organisma īpatnībām, tā pat visi četri šobrīd pieejamie spēka agregāti būs noderīgi konkrētam autobraucējam un konkrētām vajadzībām. Atslēgas vārds – vajadzības! Ja tiksi galā ar to, tad izdarīt izvēli neradīs nekādas problēmas. Izdarīt savu izvēli! Pareizo izvēli…

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.