Autodroms » Vēsture

Jaukais svētdienas izbrauciens uz Retro Auto Muzeju un tikšanās ar Stoewer automobili!

19 Okt 2018  

stoewer-greif-junior-01Īsts zelta rudens, kas šobrīd valda Latvijā, neļauj iezagties prātā skumjām par aizejošo vasaru. Siltā saulīte neļauj nosēdēt mājās un aicina doties tuvākā vai tālākā ceļojumā. Atliek tikai pieņemt lēmumu uz kuru pusi šoreiz griezt mūsu uzticamā un ļoti ekonomiskā melnīša Opel Agila B stūri? Atcerējos, ka kolēģis Gints reiz ieteica apmeklēt Retro Auto Muzeju tepat Mārupē Kantora ielā 22 a. Kā sacīts tīmekļa vietnē www.automuzejs.lv telefoniski piesakām ekskursiju un pēc neilga laika esam klāt. Mūs ļoti laipni uzņēma mājas saimnieki un seno spēkratu kolekcijas īpašnieki Diāna un Normunds Orleāni. Pats saimnieks izvadāja pa telpām, kurās aplūkojama ļoti iespaidīga braucamo kolekcija. Sākot no velosipēdiem un beidzot ar dažādu marku automobiļiem, kur katram ir savs stāsts. Ieskatījāmies arī darbnīcā, kur stāvēja NSU motocikls ar pagalam sarūsējušu blakusvāģa priekšdaļu. Grūts ir spēkratu restauratora darbs, bet gan jau kādreiz arī šis NSU nostāsies līdzās citiem spoži nokrāsotajiem močiem.
Noteikti iesaku katram, kam sirdī tuvi vēsturiskie spēkrati, apskatīt šo, ļoti mājīgās telpās iekārtoto. Kolekciju.
stoewer_logo_3Man no redzētā acīs iekrita Stoewer markas automobilis, jo par tādu vēl nebija raksta autodroms.lv slejās, bet tagad būs.
Stoewer automobiļu ražotājs dibināts 1858. gadā Šķecinā, kas tagad ir Polijas pilsēta, bet toreiz bija Vācijas. Kompāniju izveidoja Bernards Štovers.( Bernhard Stoewer) Sākumā tapa rakstāmmašīnas un šujmašīnas. Izlaida arī velosipēdus. Markas dibinātāja dēls Bernards jaunākais bija labs inženieris, bet otrs dēls Emīls bija komersants. Viņi 1896. gadā izprasīja tēvam rūpnīcu, lai īstenotu savu sapni par automobiļu būvi. Par pirmo spēkratu kļuva Grosser Motorwagen ar 6,5 zs jaudu un 17 km/h maksimālo ātrumu. Līdz 1904. gadam paralēli benzīna mašīnām tapa arī elektriskie automobiļi. Brāļi saprata, ka tā ir nākotne, jo elektriskie auto ir uzticamāki, klusāki un mazāk piesārņo dabu. Taču no elektriskajiem Stoewer neviens nav saglabājies.
1906. gadā tapa pirmais auto Vācijā ar sešu cilindru dzinēju. Tas bija modelis P6 ar 8,8 litru motoru un 100 km/h maksimālo ātrumu. Uzbūvēja 10 šādas mašīnas.
Jau 1908. gadā modelis G4 nesa īstu veiksmi un izdevās pārdot tūkstoti automobiļu. Pirmais pasaules karš nebija šķērslis biznesam. Tapa autobusi, vilcēji un pat aviācijas dzinēji. Lidmašīnas motoru pieķimerēja automobilim un sanāca jaudīgākais tā laika spēkrats Stoewer D7 ar 120 zs jaudu. Maksimālais Stoewer D7 ātrums 1921. gadā Dānijas smiltājos bija 183 km/h.
StoewerGrief-1_600x400 interior1928. gadā uzsāka ražot modeļus Stoewer S8 un G14 ar astoņu cilindru motoriem. Ar lielajiem motoriem kopā paspēja saražot vairāk nekā divus tūkstošus spēkratu.
Viens no pirmajiem auto ar priekšējo riteņu piedziņu Stoewer V5 dzima 1931. gadā. Tā 1200 kubikcentimetru V4 motors ar 25 zs jaudu ļāva attīstīt maksimālo ātrumu 80 km/h.
Retero Auto Muzejā apskatāms, augšējā attēlā redzamais, zaļais Stoewer Grief Junior automobilis. Tas ir vidējās klases auto ar četru cilindru gaisa dzesēšanas augšvārstu opozītmotoru. Spēkrats ar pludlīnijas dizainu tapa pēc Tatra licences un to izlaida uzņēmums Rohr. Šī firma nonāca Stoewer īpašumā. Pēc 1937. gada no nosaukuma pazuda vārds Junior un auto kļuva par Stoewer Grief.
Par pēdējo Stoewer, kuram roku pielikuši brāļi kļuva modelisstoewer-interior V8 Grief Grief V8. Redzams apakšējā foto, zili baltā krāsojumā.
Auto konstruēja Bernards Štovers. Saražoja vien 20 Grief V8 ar alumīnija motora bloku. Tas ir priekšējās piedziņas auto ar 2,5 litru V8 motoru. Saglabājušās četras Grief V8 mašīnas, bet tikai viena ar alumīnija motora bloku.
Visas auto ražotāja darbības laikā, līdz 1945. gadam, Stoewer saražoja ap 40 tūkstošiem mašīnu un no tām saglabājušās ap 250. Rūpnīcas aprīkojumu izveda uz PSRS kā reparācijas.

???????????????????????????????????????????????????

Paldies Retro Auto Muzeja saimniekiem par interesanto ekskursiju, iedvesmu jauniem rakstiem un līdzi dotajiem āboliem!
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.