Autodroms » Vēsture

Kā lauksaimniecības aprīkojums pārtapa limuzīnos? Stāsts par ASV automobiļu markas Kissel dzīvi!

15 Jan 2021  

Kissel Gold Bug Speedster 1923No autobūves vēstures mēs zinām vairākus piemērus, kad lauku tehnikas ražotājs pievērsies automobiļiem. Pirmais nāk prātā Lamborghini un traktori, bet savulaik mūsu pusē izplatīti bija ZAZ markas spēkrati, kuri nāca no bijušās lauksaimniecības tehnikas rūpnīcas.
Arī amerikāņu firma Kissel Motor Company no Hartfordas Viskonsīnā sākumā saistījās ar lauksaimniecības iekārtām, ražoja arklus un citas lietas, bet vēlāk ar stacionārajiem benzīna dzinējiem. Brāļu Kisselu uzņēmuma pievēršanās autobūvei notika 1906. gadā. Tad tapa parasts automobilis ar kardāna pārvadu, 4 cilindru motoru ar ūdens dzesēšanu un 35 zs jaudu. Pirmdzimtajam tika drīzāk neveiksmīgs nosaukums Kissel Kar ( sākotnējais nosaukums bija Badger). Spēkrats tapa gandrīz pilnībā pašu spēkiem un tikai dažas detaļas nācās pirkt. Sešu cilindru mašīna ar ‘’kvadrātveida’’ izmēriem četri un trīs ceturtdaļas collas reiz četri un trīs ceturtdaļas collas ( 121 X 121 mm) parādījās 1909. gadā. Elektriskais starteris un lukturi nāca 1913. gadā. Vēlāk, uz īsu brīdi, parādījās mašīna ar V12 motoru no Weidely kompānijas. Tādu ražoja no 1917. līdz 1918. gadam. Neviena no šīm mašīnām nebija ar sportiskām ambīcijām. Kopš 1918. gada uzņēmuma politika strauji mainījās. Kissel Model D-11 Tonneau 1911Metamorfoze bija sākusies jau iepriekšējā gadā ar modeļa Kissel Kar Silver Special Speedster atklāšanu. Auto nosaukts par godu konstruktoram Silveram ( C.T.Silver). Ņujorkas automobiļu izstādē 1918. gada janvārī firma spēra nākamo soli sportisku automobiļu būvniecībā ar modeļa Gold Bug Speedster prezentāciju, kas bija Silver Special Speedster mašīnas tālāka attīstība. Jaunais modelis savu vārdu ieguva, jo kopš 1919. gada hroma dzeltenā kļuva par ražotāja standarta krāsu. Krāšņais Kissel Gold Bug Speedster 1923. gada auto redzams fotogrāfijā. ‘’Zelta kukainim’’ uzstādīja pašu Kissel ražotu sešu cilindru, apakšvārstu motoru, kuram sākumā bija 246 kubikcollu darba tilpums , bet vēlāk to palielināja līdz 284 kubikcollām. Piedāvājumā bija arī modeļi ar 1927 Kissel SpeedsterTouring virsbūvēm kā ,piemēram, modelis Coach –Sedan un Tourster, kurus apgādāja ar tādiem pašiem motoriem kā Gold Bug Speedster spēkratam. Kopš 1924. gada opciju sarakstā iekļāva Lockheed hidrauliskās bremzes. Togad kā alternatīvu rindas astoņu cilindru dzinējam varēja dabūt pārveidotu Lycoming spēka agregātu. Par pēdējo gadu kad Kissel būvēja motorus kļuva 1928. Glītais modelis White Eagle, kas redzams apakšējā foto, parādījās 1929. gadā. Tam uzstādīja sešu cilindru motoru ar 185 kubikcollu darba tilpumu. Vēl bija arī rindas astoņu cilindru spēkstacijas ar 247 vai 299 kubikcollu darba tilpumiem. Mašīnai bija iekšēji paplašinātas, hidrauliskās bremzes. Cena gan sanāca nekonkurētspējīga – no $ 1,595 līdz $ 3,885. Tāpēc pārdeva vien 1,531 mašīnu. Līgums ar New Era Motors kompāniju tika noslēgts 1930. gadā un tāpat kā bēdu brāļi Moon arī Kissel ķērās pie dažu Ruxton automobiļu salikšanas. 1931. gadā bankrotēja New Era Motors un brāļu Kisselu rūpnīcu slēdza. 1933. gadā reorganizēts uzņēmums Kissel Industries tika nolīgts no firmas A.L. Powell Power Company, Inc. , lai būvētu dzinējus ar sviras savienojumu, kas atrodas starp mazajiem, garajiem virzuļstieņiem un dažiem apakšējiem stieņiem, kas griež kloķvārpstu ( Lever engines). Doma bija demonstrēt tādus motorus lielam ražotājam iespējamai masveida ražošanai. Šis pasākums beidzās ar neko.
1929 Kissel Model 9-95 White Eagle ToursterKissel Gold Bug  Speedster automobiļus par saviem atzinušas vairākas zvaigznes. Viņu vidū gan aktrises Grēta Garbo un Mērija Pikforda , gan komiķis Rosko Arbukls, kurš pazīstams arī kā ‘’Fatty’’ Arbuckle. Kā arī aviatore Amēlija Erharte. Visi četri jau reiz minēti mūsu Zvaigžņu auto rubrikā, bet pārējie kaut kad būs .
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.