Autodroms » Vēsture

Kad rūpnieks satiek inženieri, rodas jauna automobiļu marka. Stāsts par franču uzņēmumu Gobron Brillie!

31 Jan 2020  

Gobron Brillie 1909 TourerMūsu estrādes vecmeistari, grupa Eolika dziesmā ‘’Eņģelis’’ dzied – Tie, kam tas ir lemts, vienmēr satiksies.

Īpaši liela varbūtība satikties ir vienā jomā strādājošiem cilvēkiem. Piemēram, mūs interesējošajā autobūvē ir vairāki gadījumi, kad divu vīru uzvārdi veido jaunu uzņēmumu. Pirmais prātā nāk Daimler-Benz. Šodien pastāstīšu par franču automobili Gobron Brillie, kas radās satiekoties rūpniekam Gustavam Gobronam ( Gustave Gobron) ar inženieri no Parīzes Jūdžinu Brijē ( Eugene Brillie). Brijē ir autors motoram, kura virzuļi kustas pretēji, kas dod stiprāku kompresiju un gludāku braucienu. Vēl viena Gobron – Brillie īpatnība bija rotējošā benzīna sadales iekārta, kas aizstāja karburatoru. Degvielas daudzumu, kas ieplūst šajā aparātā regulēja ar pilienu padeves ierīci. Gobron –Brillie spēja braukt ne tikai ar benzīnu, bet dažādām degvielām. Alternatīvo degvielu jautājums, kas šodien tik svarīgs, bija risināts jau tad. Rūpnīca apgalvoja, ka derēs tīrs spirts, benzols vai kāds labs spirtots dzēriens kā , piemēram, džins, brendijs vai viskijs. Iedomājos, ka kāds skaidrā prātā esošs mājās vedējs ierodas uz ballīti, ‘’konfiscē’’  no galda alkohola pārpalikumus un salej tos bākā. Tā lai ir ar ko jautros ballētājus uz mājām aizvest.side

Jau 1898. gadā Gobrons un Brijē izveidoja savā uzvārdā sauktu automobiļu marku. Gobron – Brillie ražoja vieglas mašīnas ar aizmugurē novietotu motoru.

Automobiļus būvēja uz tērauda cauruļu rāmjiem un motora izvēlei piedāvāja divus variantus – divu vai četru cilindru spēka agregātus ar 2,3 un 4,6 litru darba tilpumu. Šo mašīnu īpatnība bija divu virzuļu pretēja kustība katrā no cilindriem. Kustība tika nodota divām kloķvārpstām, kuras savienoja zobratu pārvads. 1901. gadā šasijas cena bija Fr 7000.

Pēc spēku apvienošanas ar Jūdžinu Brillie tapa lielas litrāžas dzinēji ar 30 līdz 40 zs jaudu. Ar Gobron markas automobili 1904. gada jūlijā, Ostendas pilsētā profesionāls sacīkšu braucējs uzvārdā Rigolli uzstādīja ātruma rekordu. Viņš stundas laikā nobrauca 100 jūdžu. Vidējais ātrums vienā kilometrā sasniedza 166,6 km/h. Gobron – Brillie bija pirmais auto, kas pārsniedza 100 jūdžu stundā lielu ātrumu.  Mašīnas motora darba tilpums bija 15 litri.

Laika posmā no 1900.- 1906. gadam izgatavoja 75-100 automobiļus gadā. Modeļu klāsts tika mainīts. Jau 1903. gadā Jūdžins Brijē pameta uzņēmumu, bet firmas nosaukums nemainījās.

Jaudīgāks auto ar veseliem 60 zs tapa 1906. gadā. Tas bija divvietīgs sacīkšu modelis Gobron –Brillie 40/60 CV, kura maksimālais ātrums bija 130 km/h. Dzinējs bija rindas četru cilindru ar 7,6 litru darba tilpumu. Šajā spēka agregātā cilindru diametrs ir110 milimetri un katrā cilindrā ir divi pretēji kustošies virzuļi. To gājiens ir 200 milimetri.  Pārnesumu kārbu uzstādīja četru pakāpju mehānisko, bet balstiekārtu ar puseliptiskajām atsperēm. Par apstāšanos gādāja divas transmisijas bremzes. Kopš 1907. gada sāka uzstādīt motorus ar apakšējiem ( sānu) vārstiem. Lonžeronu rāmi izgatavoja no profilētā tērauda.

73291637_10212328826890601_2297617713050157056_oFoto redzams 1909. gada Gobron Brillie Model 70/90 Victoria Tourer. Tam ir 11,398 kubikcentimetru, sešu cilindru motors ar  12 virzuļiem. Auto ir četru pakāpju selektīvā transmisija, dubultās ķēdes pārvads un divi bremžu pedāļi, pa vienam uz katru aizmugurējo riteni. Tagad automātiskais starteris ietilpa auto aprīkojumā. 1922. gadā uzsāka modeļa Gobron-Brillie 25 CV sērijveida ražošanu. Tam uzstādīja sešu cilindru bezvārstu motoru. Auto 12 virzuļi kustējās pretējā virzienā. Spēkstacijai bija divas kloķvārpstas un trīs karburatori. Par jaunumu kļuva kompresijas bremze. Taču gadu vēlāk sarežģīto motoru nomainīja pret Chapius –Dornie ražojuma, vienkāršāku spēka agregātu ar 1,5 litru darba tilpumu.

rearPar vienīgo,  vērā ņemamo modeļa panākumu kļuva uzvara sešu stundu Turbo-Sport sacīkstēs Burgundijā ,bet ar panākumiem autodromā bija par maz, lai izdzīvotu. Bankrota procedūra sākās 1929. gadā, bet visi inženieri nonāca slavenajā Alfa Romeo sacīkšu komandā.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.