Autodroms » Viedoklis

Kāda tad īsti būs dzīve pēc stūres izņemšanas no vieglajiem pasažieru automobiļiem?

22 Mai 2020  

Kāda tad īsti būs dzīve pēc stūres izņemšanas no vieglajiem pasažieru automobiļiem?2014. gadā Google-Car prezentēja 100% autonomu automobili, kuram nav nedz stūres, nedz akseleratora un bremžu sviru. Mašīnas apturēšanai paredzēta vienkārša, priekšējā panelī iebūvēta poga.

2015. gadā PSA koncerns nāca klajā ar programmu Autonoms Auto Visiem (Autononomous Vehicle for All jeb AVA) un kā pirmais autoražotājs sāka testēt autonomos auto uz Francijas koplietošanas ceļiem. Vienkāršā un intuitīvā programma ietver plaša spektra funkcijas, kas pakāpeniski novedīs līdz daļējai un vēlāk jau arī pilnai braukšanas funkciju deleģēšanai automobilim. Ja vien autobraucējs tā vēlēsies.

Patlaban tiek apsvērti vairāki braukšanas režīmi, kuros Starptautiskā transportlīdzekļu ražotāju organizācija (International Organisation of Motor Vehicle Manufacturers jeb OICA) izdala piecus automatizācijas līmeņus. Tie ir:

  • pirmais līmenis: vadītāja rokām visu laiku ir jābūt uz stūres;
  • otrais līmenis: vadītājs var atlaist stūri un nodarboties ar ko citu, tiesa, viņam ir jāturpina uzraudzīt braukšana, lai jebkurā brīdī varētu pārņemt kontroli;
  • trešais līmenis: vadītājam nav nepieciešams nepārtraukti uzraudzīt braukšanu, taču jāspēj vajadzības gadījumā pārņemt kontroli;
  • ceturtais līmenis: vadītājam vairs nav nepieciešams uzraudzīt braukšanu un nav arī nepieciešams uzņemties vadību;
  • piektais līmenis: 100% autonoma braukšana bez vadītāja.

Šobrīd AVA programmas pirmā un otrā līmeņa autonomās braukšanas atbalsta funkcijas jau ir pieejamas atsevišķos Peugeot automobiļos.  Tās, piemēram, ir:

  • aktīvā brīdināšana par novirzīšanos no joslas (Active Lane Departure Warning jeb ALDW), kas patstāvīgi veic korekcijas automobiļa trajektorijā, lai tas neizbrauktu no savas joslas;
  • pilnais parkošanās asistents (Full Park Assist), kas jaunajā Peugeot 208 automātiski kontrolē stūres mehānismu, akseleratoru un bremzes, un palīdz iebraukt vai izbraukt no stāvvietas;
  • vadītāja uzmanības brīdinājuma sistēma (The Driver Attention Alert), kas novērtē autovadītāja modrību, analizējot mašīnas novirzes no ceļa apzīmējumiem un to, vai cilvēka rokas ir uz stūres.

Autonomā braukšana mainīs automobiļa lietošanas paradumus. Šobrīd gan vēl ir pamats uzskatīt, ka stūres dienas nav skaitītas un būs arī auto ar stūri, kura pēc vadītāja rīkojuma iebīdās priekšējā panelī, lai viņam būtu vairāk brīvās vietas. Tomēr nākamais būs autonomās braukšanas piektais līmenis, un tad jau auto iztiks pavisam bez stūres. Būtībā varam uzskatīt, ka ar autobraukšanas faniem nākotnē būs kā ar melomāniem, kuri mīl savas vinila plates; īstu auto entuziastu varēs atpazīt pēc tā, vai viņa mašīnai ir stūre vai nav.

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.