Autodroms » Viedoklis

Kādam automobiļa dzinējam dotu priekšroku Latvijas autobraucējs? Un TU?

14 Apr 2020  

Kādam automobiļa dzinējam dotu priekšroku Latvijas autobraucējs? Un TU?Interneta vietne “autodroms.lv”, kas vienlaikus pazīstama arī kā producents tāda paša nosaukuma ReTV kanāla raidījumam, kārtējo reizi sarīkoja anonīmu aptauju. Nekādi personas kodi, nekādi tālruņa numuri vai deklarētās dzīves vietas adreses. Tikai ķeksītis pie izvēlētā varianta. Un rezultāti nav pārsteidzoši, bet priecējoši gan. Tad nu nedaudz ielūkosimies tajos.

Uz jautājumu – kādam dzinējam tiktu dota priekšroka, izvēloties jaunu automobili, atbildes tika sniegtas pietiekami naski, lai izdarītu vismaz aptuvenus secinājumus par mūsu autobraucēju tehniskās nākotnes noskaņojumu!

Benzīna dzinējs. Spēka agregāts, kurš “autodroms.lv” aptaujā ieguva vislielāko simpātiju – pat veselus trīsdesmit astoņus procentus. Tātad vairāk par trešdaļu aptaujas dalībnieku balso par degvielu, kura parasti maksā nedaudz vairāk un ar kuru var nobraukt nedaudz mazāk, ja salīdzinām ar otrās vietas ieguvēju.

Labā lieta ir tā, ka automobiļi ar benzīna dzinēju parasti ir par naga tiesu lētāki. Tātad ietaupījums. Mūsdienu 1,3 un pat viena litra dzinēji visnotaļ prāviem automobiļiem saprogrammēti tā, ka benzīnu patērē ievērojami mazāk, kā vēl pirms gadiem desmit “mazie “ motoriņi ar vismaz 1,5 litru darba apjomu. Ja auto izvēlamies uz pāris gadiem, tad cenas starpība, benzīna cena un degvielas patēriņš kopumā izlīdzina starpību ar līdz šim populārāko degvielas veidu. Toties tehniskajā apskatē nav jādodas uz svētās inkvizīcijas kabinetu izmešu kontroles veidolā.

Un tā, dāmas un kungi – trīsdesmit astoņi procenti aptaujas dalībnieku balsojuši par benzīnu, kā tuvākās nākotnes degvielu!

Dīzeļdzinējs. Šobrīd viens no populārākajiem un ekonomiskākajiem spēka agregātiem. Artī par šo dzinēju veidu ar savu “JĀ” balsojusi gandrīz trešdaļa no visiem aptaujas dalībniekiem. Vispirms jau dīzelis, gluži tā pat kā benzīns, ir pieejams teju visā plašajā pasaulē. Vismaz mūsu kontinentā noteikti. Pat Arābu emirātos, kur V8 benzīna dzinējs ar piecu litru darba tilpumu ir teju vai minimālais nomināls, degvielas uzpildes stacijās viens vientuļš dīzeļa krāns arī tomēr ir pieejams.

Nevar ignorēt arī zinātniski pierādītu faktu, ka dīzeļdzinējs gaisu piegāna nedaudz mazāk par benzīnu. Protams, nerunāsim par gāzi, kura aiz sevis neatstāj praktiski neko. Taču par gāzi nedaudz vēlāk. Šoreiz par dīzeļdzinēju, par kuru balsojis kopumā trīsdesmit viens procents aptaujas dalībnieku. Ja ne populāri, tad vismaz godīgi!

Auto gāzes sistēma vai CNG. Arī šāda opcija mūsu degvielas tirgū pastāv. Atgādināsim, ka CNG ir tā pati dabas gāze, ar kuru apsildām ājas un uz kuras gatavojam ēst. Tikai automobiļu versijā tā tiek iepildīta bākā saspiestā veidā. Šobrīd Latvijā ir divas CNG uzpildes vietas, bet tuvākā laikā šis skaitlis solās augt. Savukārt LPG jeb klasisko auto gāzi varam iegūt nu jau teju vai jebkurā degvielas uzpildes stacijā.

Ja runājam par ekoloģiju, tad Grētas sapnis – sadegusi gāze aiz sevis neatstāj neko. Naudas ziņā tas kopā sanāks tik pat vai pat nedaudz ekonomiskāk par dīzeļdegvielu. Tātad tie, kas balsojuši par gāzi, draudzējas ar kalkulatoru!

Jāatceras arī tas, ka mūsdienās veikalā var nopirkt automobili, kas jau rūpnīcā aprīkots ar visu nepieciešamo. Piemēram Dacia Duster ar LPG vai Škoda Octavia ar CNG iekārtām.

Protams, šis degvielas veids jūtami atpaliek no diviem populārākajiem, taču sešpadsmit procenti aptaujas dalībnieki gāzi saskata kā nākamo savā autobraucēja karjerā!

Hibrīds. Sāksim uzreiz ar to, ka šādu spēka agregātu gatavi izvēlēties vien deviņi procenti no visiem aptaujas dalībniekiem. Visticamāk tie, kuri raugās pilnīgi jaunu automobiļu virzienā. Lietoto jeb tā saucamajā otrreizējā auto tirgū hibrīda spēka iekārtas ir diezgan liels retums, maksā dārgi un biedē ar iespējām tikt pie daudz lielākām problēmām kā dīzeļa vai benzīna versijā.

Pilsētniekiem hibrīds varētu būt labs visus ceļš. Tieši pilsētā, kur ik pa pāris metriem tiek spaidīts bremzes pedālis un uzsākta kustība, pašuzlādes sistēma sniedz gaidīto efektu. Pa ceļam no Siguldas līdz Rīgai un otrādi, nekāda dižā ekonomija un ekoloģija nesanāks, jo teju gandrīz visu ceļu strādās parastais iekšdedzes dzinējs.

Elektromotors! Visbeidzot pats modernākais spēka agregāts. To pasniedz mums kā pasaules glābiņu, jo elektromobilim nav izpūtēja. Nav izpūtēja – nav problēmu. Savukārt par tā ražošanas procesiem un nepieciešamo izejvielu ieguves veidiem parasti mēdz nopūsties un noklusēt. Gadījums, kad visi līdzekļi ir labi, lai sasniegtu vēlamo rezultātu.

Elektromobili kā tuvākās nākotnes pārvietošanās līdzekli šobrīd izvēlas vien seši procenti no visiem aptaujas dalībniekiem. Nez kāpēc māc aizdomas, ka starp šiem sešiem procentiem vismaz pieci ir tie, kuri ikdienā arī izmanto elektrību kā degvielu – tramvaju, trolejbusu un elektrisko vilcienu pasažieri.

 

 

Visticamāk, ja neskaita elektrisko transportu, šīs atbildes ir daudz maz godīgas. Tās parāda mūsu autobraucēju noskaņojumu, vēlmes un vajadzības. Iespējams, šie “autodroms.lv” apkopotie rezultāti liks aizdomāties arī tiem, kuri līdz šim par degvielas veidu īsti neaizdomājās. Tiem, kam galvenais, lai auto būtu sudraba un ar ļoti populāru ražotāju emblēmām.

Lai kāda arī beigu galā būtu vai nebūtu mūsu izvēle, pats galvenais, lai mūsu auto ir perfektā tehniskā stāvoklī un ne mēs kādu apdraudam, ne mūs kāds apdraud!

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.