Autodroms » Vēsture

Kas notiek, ja skapju skrūvēšana garlaiko? Mēbeļu ražotāja eksperiments auto jomā –koka hotrods Tryane II !

12 Okt 2018  

Tryane car 1Pirmo reizi ieraugot Tryane II attēlus šķita, ka kāds ir atsaucies manam aicinājumam uzsākt koka automobiļu ražošanu. Tāpēc šodien turpināsim rakstā par Martin Stationette iesākto tēmu par koka automobiļiem.
http://www.autodroms.lv/naktsskapitis-uz-trim-riteniem-kuru-radija-ar-domu-mazinat-sastregumus-stasts-par-martin-stationette-automobili/
Tryane II ir pilnībā no koka veidots auto ar trim riteņiem . To paša spēkiem radījis kāds mēbeļu ražotājs no Velsas , kurš sevi dēvē par Friend Wood. Viņam jau bērnībā patika būvēt visādus modeļus: planierus, gaisa balonus un buriniekus. 1979. gada ziemā viņš atrada un restaurēja 1960. gada BMW Isetta trīs riteņu automobili. Pēc gada Vuda kungs, 20 gadu vecumā, kļuva par mēbeļu galdnieku.
Divvietīgais braucamais Tryane II tapa izmantojot vecās, labās pīles Citroen 2CV, kas radās ar domu , lai zemnieks varētu pāri uzartam laukam pārvest grozu ar svaigām olām tās nesasitot , šasiju un divu cilindru, 602 kubikcentimetru motoru. Auto spārni nāk no Citroen Dyane, kas ir modeļa 2 CV tālāka attīstība.Tryane car 2
Acīm redzot tāpēc foto uz mašīnas manāms Citroen logo.
Sākumā uzbūvēja Tryane I, bet tas nebija līdz galam tik no koka cik autors vēlējās. Tāpēc bija jāķeras klāt pie Tryane II. Tryane car 3Koku bija viegli apstrādāt, tas bija izturīgs un arī svars sanāca neliels. Labi apstrādājot koks spēj pretoties ugunij , ūdenim, sēnītēm un kukaiņiem. Pēc Vuda domām bija jāsanāk vieglākam auto ar uzlabotu aerodinamiku.
Vieglā šasija ļauj auto degvielas patēriņam turēties ap 70 – 90 jūdžu par galonu robežās. Tas ir 4,5 līdz 5 litri benzīna uz 100 kilometriem. Degvielas tvertne ar 30 litru tilpumu arī it kā esot koka.
Darbs prasījis, gandrīz, 2000 stundas. Pēc mēru noņemšanas no Citroen 2CV detaļām, izveidoja Tryane II 1/5 mēroga rasējums. Tad izgreba kokā tāda paša mēroga virsbūves modeli, lai pārbaudītu rasējumus. Vēlāk uz divām kokšķiedras platēm tapa pilna izmēra līnijas. No tām izveidoja virsbūves čaulu izmantojot koka skaidu plātnes un mīksta koka līstes. Uz šāda pamata ar līmi un skavām lika virsū sarkankoka apdari liekot lietā 20 000 skavu. Tās izvilka, kad epoksīda sveķu līme bija nožuvusi. Durvis izgrieza no gatavas virsbūves.
Spēkrata autors virsbūvei izmantoja sarkankoku un strādāja pēc laivu būvniecības metodes. Darbu palīdzēja veikt Džons Kerrs ( John Kerr), kuram bija ātrgaitas kuteru darbnīca.
Piecu pakāpju pārnesumu kārbu Tryane II uzkonstruēja šveicietis Eižens Vēbers ( Eugen Weber). Jo pirms šīs pārnesumu kārbas uzstādīšanas auto ātrums bijis vien 146 km/h.Tryane car 4
Šis ‘’koka klucis Konstantīns’’ sver 408 kilogramus un ir spējīgs attīstīt 160 km/h lielu ātrumu. Auto cena varētu būt $ 60 000.
Pašdarināti spēkrati bija populāri arī PSRS laikos un par tādiem var kasīt šeit: http://www.autodroms.lv/divpadsmit-padomju-laika-konceptautomobili-nestavi-rinda-pec-zapina-bet-uztaisi-auto-pats/
Kas zina, ja Tryane II pamatā būtu nevis Citroen, bet Volvo vai SAAB, varbūt to varētu nopirkt jaunajā Rīgas ‘’Ikea” veikalā?
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.