Autodroms » Viedoklis

Krosovers pret “tradicionālas orientācijas” automobili – vai ir kaut viens saprātīgs arguments PAR?

28 Jūn 2018 (2)

Krosovers pret "tradicionālas orientācijas" automobili - vai ir kaut viens saprātīgs arguments PAR? volkswagen_tiguan_autodroms.lv_1Krosovers. Automobilis, kas pēdējos gados lēnām, bet pamatīgi pārņem pasauli. Ja arvien retāk starptautiskajās auto izstādēs ieraugām jaunus sedanu, hečbeku un universāļu modeļus, tad teju katru gadu ielās izripo pāris pilnīgi jauni krosoveri. Ikdienas ielas automobiļi dažādos izmēros un dažādā vizuālā ietērpā. Grozies kā gribi, taču visi viņi nākuši šajā saulē tikai un vienīgi ar vienu misiju – vizināt savu saimnieku pa gludu asfaltu! Protams, ja tāds tuvākā apkaimē ir atrodams!

Teju jebkurš krosovers, jeb tautā iesauktais par parketnieku, ir radies uz kāda “tradicionālās orientācijas” priekšgājēja bāzes. Galvenā atšķirība – paaugstināts klīrens jeb attālums no zemes līdz automobiļa grīdai. Viss pārējais ir dizaineru prasme padarīt šo auto iespaidīgāku. Vizuāli iespaidīgāku.Teorētiski – loģisks risinājums automobilim, kurš lielāko dzīves daļu pavada tur, kur garā zālē noslēpušies veci celmi, kur dziļš sniegs vai vēl nenodedzināta kūla. Ko tas dod ikdienas pilsētas vai piepilsētas braucamrīkam? Varam vien minēt.

Daudzi Latvijas krosoveru īpašnieki, kas nevēlas atdzīties, ka automobiļa izvēlē gluži vienkārši sekojuši svaigākajām modes tendencēm, atraduši šķietami ticamu izskaidrojumu – mūsu ceļus ar parastu auto neizbrauksi. Vizmaz neizbrauksi bez nopietniem ritošās daļas remontiem. Turklāt biežiem un sāpīgiem. Taču, vai krosovers patiešām spēj pretoties zem peļķēm noslēptajām bedrēm un pilsētas apakšzemes komunikāciju lūku vākiem? Vai tās tiešām ir reālas zāles, jeb pašārstēšanās? Par to tad arī šoreiz nedaudz aizdomāsimies!

Automobiļu tehniskās apkopes centra “Gaspars Racing Team” pacēlāji dažu pēdējo gadu laikā uz augšu un leju cēluši ne vienu vien Re:TV raidījuma “Autodroms” galveno varoni. Gan hečbekus, gan sedanus, gan universāļus un, protams, arī krosoverus. Tāpēc pēc padoma dodamies tieši pie viņa – “Gaspars Racing Team” īpašnieka Jāņa Gaspara. Dodamies un jautājam tieši bez aplinkiem – vai krosovers mūsu apstākļos ir izdevīgākais pirkums?

Pēc Jāņa domām visu salikt vienā katlā ir nepareizi. Jebkurā klasē un ar jebkuru virsbūves tipu ir gan uzticami, viegli labojami un ekspluotācijā izdevīgi eksemplāri, gan gluži pretēji. Salauzt var jebkuru auto. Un jebkuru auto var salabot! Visu nosaka materiālās iespējas un loģiska domāšana. Un jautājums – vai man tas ir labākais risinājums?

KAD ZĀLE BIJA ZAĻĀKA…

Vēl ne tik senos laikos salīdzināt bija pat ļoti vienkārši. Varam izvēlēties jebkuru autoražotāja zīmolu. Piemēram, Nissan! Vai kādam varētu rasties jautājums, kurš no abiem modeļiem būs pēc brauciena pa bedrainajām ielām jāremontē biežāk – Almera vai Patrol? Toyota Corolla vai Land Cruiser? Chrysler Sebring vai Suburban?

Daudz grūtāk atrast kompromisu starp Volkswagen Golf un Tiguan, Starp vienīgo Nissan “tradicionālās orientācijas” hečbeku Pulsar un kaut vai to pašu Juke. Renault Clio un Capture. Te nav stāsts par konkrētiem auto ražotājiem un zīmoliem, bet tendenci kopumā.

Jānis Gaspars zina stāstīt, ka lielākā bedrē tikt pie “šķība” riteņa var vienlīdz labi ar jebkuru automobili, ja vien tas nav tieši bezceļeim domāts spēkrats. Visos gadījumos defekti ir novēršami, taču remonta izmaksas gan var diezgan radikāli atšķirties. Uz augšu pacelta automobiļa konstrukcija noteikti ir sarežģītāka, tāpēc gan detaļu, gan darba izmaksas arī būs augstākas. Loģiski, ja auto ir par teju desmit centimetriem augstāk, taču radīts uz jau esošas platformas, ar konkrētu detaļu palīdzību tam jānodrošina gan perfekts smaguma centrs, gan stabilitāte pie lielāka ātruma.

Skaidrības labad droši vien jāsāk ar pašu sākumu – bērniņa dzimšanu! Mūsu gadījumā tā ir automobiļa iegāde. Ja runājam par izmaksām un izdevīgumu, to vecuma kategoriju, kas pakļaujas ražotāja vai tirgotāja garantijai, liekam pie malas. Latvija pagaidām vēl ir otreizējā auto tirgus “lielvalsts” un jauni auto no veikalu pagalmiem izbrauc diemžēl retāk kā vecākie brāļi no plačiem.

Atbilstoši savam segmentam un vecuma kategorijai krosovers ir vismaz par divdesmit vai pat vairāk procentiem dārgāks par savu zemāko sugas brāli. Tas ir loģiski, jo arī jaunu automobiļu konkurencē canas nav līdzvērtīgas. Atkarībā no zīmola un modeļa, izmaksas var atšķirties pat teju vai par trešdaļu. Dažos gadījumos uz pusi.

“Parasta”automobiļa un krosovera ritošās daļas detaļas pēc izskata bieži vien ir līdzīgas, taču konstruktīvi tās ir dažādas. Laikam neviens nebūs pārsteigts, ka krosoveru detaļas izrādīsies dārgākas. Tātad uz remonta rēķina arī nekāda lielā ekonomija nesanāks.

Varbūt aplūkosim kādu piemēru. Vidēji statistisks Latvijā ļoti populāra zīmola piecus gadus vecs universālis un krosovers. Ja vecākajam brālim universāļa versijā priekšējais amortizators izmaksās vidēji ap piecdesmit eiro, tad šā paša modeļa “paaugstinātai” versija šīs pašas detaļas cena ir nedaudz virs simts eiro. Turklāt abos gadījumos par pamatu ņemta uzticama ražotāja alternatīvās detaļas.

BLĪVE STARP STŪRI UN PEDĀLI

Un atkal jau Jāņa Gaspara komentārs, kurš vairāk vai mazāk noliek visu savos plauktiņos – ja mēģināsi nebremzējot pārbraukt tramvaja sliedēm ar universāli vai ar uz tās pašas bāzes tapušu krosoveru, tad rezultāts būs identisks. Tikai vienā gadījumā iespējamie izdevumi būs jūtami mazāki. Savukārt ikdienas lietošanā visu nosaka konkrētā modeļa konstrukcija un izmantotie materiāli. Ir ne mazums sedani, hečbeki un universāļi, kas pie vienādas ekspluatācijas režīma kalpos ilgāk par saviem augstākajiem sugas brāļiem. Jebkurā gadījumā krosovers nav universālas zāles akūta sliktu ceļu sindroma gadījumā.

Ja būt pilnīgi godīgiem, tad nevar ignorēt krosovera prioritātes. Piemēram tad, kad ir krietni vien mazākas izredzes tikt pie bamperu maiņas, parkojoties pie ne vienmēr normatīviem atbilstošām stāvvietu apmalēm. Vai kādreiz kādam no mums ir gadījies apdauzīt durvju apakšējo malu pret apmali atverot durvis uz ietves pusei? Droši vien. Krosoveru gadījumā tas izpaliktu. Šādās situācijās pat daži centimetri spēj būt liktenīgi.

UZBURTA ILŪZIJU PASAULE?

Kāpēc autobraucēji arvien vairāk cenšas nomainīt savus universāļus pret krosoveriem? Vairāki pasaulē labi zināmi psihologi dažādos ārvalstu medijos to izskaidro galvenokārt ar ar melošanu pašam sev. Daudziem krosovera formas izraisa asociācijas ar īstu bezceļu, skarbiem apstākļiem, piedzīvojumiem, neprognozējamām avantūrām un drosmi. Protams, ar gluži parastu pilsētas krosoveru nevarēsim šķērsot kalnu upes braslu, nevarēsim izkļūt no purva vai uzbraukt stāvā kalnā. Taču cilvēks galvenoskārt pērk ne tik daudz pašu iekāres objektu, cik emocijas. Un, ja konkrētā virsbūves forma rada labas emocijas, tad nav iemesla sev tās laupīt!

 

Komentāri »

  • Edgars :

    SVEICINĀTS!Bez jau pieminētā, nenoliedzama priekšrocība – augstu sēdi, tālu redzi, sevišķi daudz joslu satiksmē. Un respekts no pārējiem satiksmes dalībniekiem, pat īstie apvidnieki labprāt palaiž pārkartojoties un sastrēgumā izbraucot uz galvenā ceļa, ar kadetu varētu iznīkt pagriezienu rādot un nekur netikt. Priekspiedzinas “Kaskaiš” degvielu tērē tāpat kā atbilstoša gada vieglais auto. Kā mīnusu jāmin stāvvietu kaimiņu attieksme pret šādu parketnieku, savas durvis tiek virinātas ar baisu vēzienu, tādējādi apskaādējot sānu paneļus. Teikšu, ideāls auto smalka auguma sievietei-pilsetniecei, bet sniegums stumt un dubļus kult labāk ar lielajiem brāļiem.

  • Vivita :

    Te komentārā redzama tipiska egoista viedoklis! Es uz ceļa esmu karalis! Mani visi palaiž! Man viss pofig! Un sēž tāds tirliņš vai viņa sasalka savā parketniekā, kaifo no pašapziņas pārplūdiem un pat nepamana, ka visi uzspļauj tavai lielummānijai un smejās par kārtējo pajolu pseido apvidniekā! Gan teorētisi, gan praktiski tām lopu kūtīm nav nevienas priekšrocības. Nevienas un nekādas!

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.