Autodroms » Vēsture

Lielbritānijas autobūves zvaigznes –Star markas spēkrati!

10 Jan 2020  

1905 Star Gordon Bennet RacerIerasts, ka ja vienā valstī ir mašīnu ražotājs ar savu nosaukumu, tad citā neatradīsi otru, savstarpēji nesaistītu auto būvnieku , bet ar tādu pašu marku. Taču ar nosaukumu Star ir gadījies tā, ka britu zvaigzne, par kuru šodien runāsim sīkāk,  nav vienīgā un ASV bijuši pat vairāki auto  ražotāji vārdā Star. Amerikāņu autobūves zvaigznēm pievērsīsimies nākamajā reizē, bet šogad pirmais auto vēstures stāsts būs par angļu sacīkšu mašīnu ar numuru viens uz radiatora restes.front

Uzņēmums Star Motor Company nāca no Vulverhamptonas Lielbritānijā, būvēja vieglos automobiļus un arī  komerctransportu. Firma ražoja automobiļus no 1898. līdz 1932. gadam.  1902. gadā uzņēmums mainīja nosaukumu uz Star Engineering Company. Tas bija britu sestais lielākais auto ražotājs un gada laikā izlaida ap 1000 mašīnu. Kompāniju dibināja, jaunības gados veiksmīgs, sacīkšu riteņbraucējs  Edvards Lisls ( Edward Lisle) un iesākumā tika ražoti velosipēdi. Tālajā 1893. gadā firma darbojās kā Sharratt and Lisle, bet 1896. gadā mainīja nosaukumu uz Star Cycle Company. Agrīnajos spēkratos jūtama cieša ietekme no jau esošiem auto ražotājiem. Tā 1898. gadā radās viena cilindra  3,5 zs modelis, kuram par pamatu kalpoja, pirms tam  iegādāts, Benz spēkrats. Tāpēc Star pirmo auto bieži sauca Star-Benz.

interior Arī Star automobiļiem, bez šaubām, bija jāpiedalās sacīkstēs Abi Edvarda dēli Diks (Ričards)  un Džozefs kļuva par dedzīgiem sacīkšu braucējiem un izcīnīja vairākas uzvaras. Pirmās lielās sacensības Lielbritānijā, bija 1900. gada 1000 jūdžu brauciens, kurā piedalījās Star-Benz automobilis. Tika godam finišēts un marku slavēja motobraucēju prese. Star- Benz piedalījās arī kalnā braukšanas sacīkstēs, kuras rīkoja Vulverhamptonas un rajona automobiļu klubs. Arī tur guva dažus panākumus.

Laikā no 1900. līdz 1905. gadam risinājās autosacīkstes Gordon Bennett Cup. Tās bija pirmās lielās, starptautiskās sacensības Star markai.  Jau 1903. gada Gordon Bennett Cup sacīkstēm Star uzbūvēja 80 zs jaudīgu, četru cilindru  mašīnu, kas bija pirmais markas sacīkšu auto.  Tam bija augšējie ieplūdes vārsti un sānu ķēdes pievads. Pie stūres sēdās Džozefs Lisls, bet nācās piekāpties ātrākajiem Napier markas automobiļiem.

Gordon Bennett Cup sacensības  Menas salā, no sava mantojuma,  sponsorēja slavenā izdevēja, laikraksta New York Herald dibinātāja, Gordona Beneta dēls. Atvasi sauca Gordons Benets juniors un dalībnieki sacentās par viņa balvu. Gordonam Benetam junioram interesēja automobiļi, lidmašīnas un sievietes.

Fotogrāfijās redzamo auto sauc Star 70HP un to radīja, lai piedalītos 1905. gada Gordona Beneta kausā ( Gordon Bennett Cup). Spēkratam uzstādīts 10 litru 70 zs motors un auto maksimālais ātrums pārsniedz 100 jūdzes stundā. Automobilis ir darba kārtībā.

rearStar uzbūvēja divas šādas mašīnas F. R. Gudvinam un viņa brālim H. G. Gudvinam (F. R. & H.G. Goodwin), lai viņi  varētu startēt 1905. gada Gordon Bennett Cup sacīkstēs. Par pamatu ņēma veiksmīgo Mercedes automobili ar 60 zs jaudu, kurš uzvarēja 1903. gada sacensībās.

Kvalifikācijā uz starta līnijas stājās abas Star 70 HP, bet neviena nekvalificējās sacīkstēm.

Panākums sekoja 1909. gadā kad Diks Lisls izcīnīja zelta medaļu ar Star 15 HP Vulverhemptonas kluba sacīkstēs. Tas izvērtās par veiksmīgu gadu, jo tika uzstādīti labākie laiki gan kalnā braukšanas sacīkstēs Īrijā, gan visās  Skotijas automobiļu kluba rīkotajās kalnā braukšanas sacensībās uzvarēts savā klasē  un iegūts maksimālais punktu skaits sacenšoties degvielas taupīšanā. Togad oktobrī Diks Lisls ar Star 15 HP kā pirmais finišēja Senior Handicap sacensībās Bruklendas autodromā apli veicot ar ātrumu 63,75 jūdzes stundā.

Kristiāns Andersons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.