Autodroms » Vēsture

Luksusa automobilis no Beļģijas – Minerva

30 Dec 2016  

minerva-afLatvijā izplatīti ir no Beļģijas nākušie, mazie Volvo modeļi – S40, V40, V50, bet izrādās, ka šajā valstī ir bijusi bagāta luksusa auto ražošanas vēsture. No 1904. – 1956. gadam tur tapa Minerva markas spēkrati.
1883. gadā jauns holandietis Silvains de Jongs ( Sylvain de Jong) apmetās Antverpenē, uzsāka velosipēdu ražošanu un gadsimta beigās tapa arī motocikli.
Pirmo Minerva automobili nodemonstrēja Antverpenes automobiļu izstādē jau 1899. gadā, bet tas neaizgāja ražošanā. Līdz 1902. gadam uzņēmums turpināja darbu pie velosipēdu ražošanas. Togad izstrādāja jaunu spēkrata modeli, bet pagāja vēl divi gadi līdz uzbūvēja jaunu rūpnīcu tā ražošanai. Sākotnēji Minerva ražoja mašīnas ar divu, trīs un četru cilindru motoriem, bet speciāli Lielbritānijas tirgum tapa braucamais Minervette ar viena cilindra spēka agregātu. Lielbritānija bija galvenais tirgus, kur par 105 mārciņām Minervette bija lētākais automobilis.
Firma nopirka patentu Naita bezvārstu dzinēju ražošanai un tas ļāva gūt popularitāti pircēju vidū. Turpmāk visām Minerva mašīnām uzstādīja šādus motorus.
Minerva modeļu sērijas WT un X varēja lepoties ar inovatīvo, dubulto aizdedzi. 1916. gadā Minerva bija lielākais auto ražotājs Beļģijā un tās rūpnīcās strādāja vairāk nekā 1600 nodarbināto.
1919. gadā izlaida divus jaunus modeļus, kuriem bija labs noiets gan Eiropā, gan ASV. Tur ar Minerva brauca gan filmu zvaigznes, gan politiķi un rūpnieki. Trīs gadus vēlāk Minerva automobiļi ieguva priekšējo riteņu bremzes. Tās uzstādīja pat budžeta modeļiem. 1927. gadā dzima modelis Minerva AK ar sešu litru dzinēju, kura jauda bija 100 zs. Sporta versijā AK S jauda bija 1,5 reizes lielāka. Bagāžniekā atradās speciāls nodalījums rezerves riteņiem. Automobiļa pamatā bija trīsvietīga virsbūve ar ļoti oriģinālu dizainu. Pēc gada stādīja priekšā ekonomiskāku modeli AN, kurš uzvarēja starptautiskajā Alpu sacīkšu sērijā 1928. – 1929. gadā.minerva-interior
1930. gadā radās virkne dārgu un jaudīgu modeļu, kuru vidū bija arī Minerva AL. Šis spēkrats ieguva iesauku ‘’Beļģu Rolls Royce’’. Ekonomikas krīze piespieda Minerva pievērsties ekonomiskāku automobiļu ražošanai. Pēdējais kompānijas izstrādātais modelis Minerva M-4 tapa 1934. gadā un tam bija tikai divu litru motors. Atgriezties pie prestižu auto ražošanas traucēja jaunie muitas noteikumi. 1936. gadā izlaida modeli Minerva Imperia, bet trīs gadus vēlāk uzņēmums pārtrauca ražošanu. Beidzoties Otrajam pasaules karam Minerva, pēc licences, ražoja Land Rover automobiļus Beļģijas armijai. Pēdējais mēģinājums atsākt ražošanu notika 1953. gadā. Tad, pēc licences, tapa Cemsa –Caproni, bet vēlāk Rover un Armstrong Siddeley automobiļi. Tomēr pēc trim gadiem darbs apstājās pavisam.
Attēlos redzams Minerva AF automobilis, kuru izlaida 1927. gadā. Skaistā virsbūve tapusi holandiešu darbnīcā D’Ieteren Frères. Automobilis ir sporta versijā AFS ar 5,952 kubikcentimetru, sešu cilindru Naita motoru. Radiatora rota ir Minervas galva. minerva-logoRomiešu mitoloģijā Minerva ir gudrības, maģijas, medicīnas, amatu un mākslas dieviete.
Saplaisājušās tabakas interjera tapsējumam ir brīnišķīgs patinējums, kādu ar restaurāciju nevar panākt.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.