Autodroms » Viedoklis

Modernie automobiļu elektroniskie asistenti degradē autovadītāju un padara to neuzmanīgu?

27 Nov 2020  

Modernie automobiļu elektroniskie asistenti degradē autovadītāju un padara to neuzmanīgu?Stūres rats, trīs pedāļi un ātruma pārslēga kloķis. Daudzi no mums vēl piedzīvoja tos laikus, kad tieši tā izskatījās vidēji statistisks automobilis. Tikai ar laiku uzradās tādas ekstras, kā gaisa drošības spilveni, tad arī bremzēšanas pretbloķēšanas sistēma jeb ABS. Un tā pakāpeniski līdz mūsdienām, kad pat budžeta klases lētākajā komplektācijā automobilis aprīkots ar vismaz desmit dažādām papildus drošības sistēmām. Uzrodoties kāda modeļa jaunākajai paaudzei, Preses relīzes pirmajās rindās kā likums uzsvērti arvien jauni un jauni elektroniskie asistenti. Vai tas ir tik labi, kā mēs domājam?

Amerikā Masačūsetsas satiksmes drošības un apdrošināšanas institūts veicis pastiprinātus pētījumus un secinājis, ka šie elektroniskie palīgi ir liels “lāču pakalpojums” jaunās paaudzes autovadītājiem. Galvenokārt šīs lietas liek autovadītājam lielā mērā novērst uzmanību no ceļa un drošības. Paralēli tam, autovadītāji arvien vairāk zaudē pamatprasmi vadīt transporta līdzekli.

Pētījumam tika iesaistīti divdesmit autobraucēji, kuri veselu mēnesi ikdienā pārvietojās ar braucamrīkiem, kuros uzstādīti maksimāli daudz jaunie asistenti. Daļa brauca ar Range Rover Evoque, daļa ar Volvo S90. Abi auto aprīkoti ar adaptīvām kruīza kontroles sistēmām, kas atpazīst šķēršļus, ļauj autopilotā sekot priekšā braucošiem automobiļiem un nepieciešamības gadījumā veic autonomu bremzēšanu.

Kā zinātnieki sekoja brīvprātīgo uzvedībai, atskaitēs nav stāstīts, taču secinājumi nepatīkami pārsteidz. Pirmo nedēļu visi pētījuma dalībnieki rūpīgi sekoja ceļa pat pie ieslēgtajiem asistentiem. Taču jau mēneša beigās vadītāju uzvedība kļuvusi divpadsmit reizes paviršāka. Arvien retāk stūres rats satverts ar abām rokām. Arvien biežāk izmantots mobilais telefons. Arvien biežāk novērsts skatiens no ceļa un instrumentu paneļa. Veikti bīstami manevri tiem galīgi nepiemērotās vietās un daudzas citas bīstamas lietas.

Zinātnieki ir gatavi celt trauksmi, jo arvien vairāk un vairāk gadījumos no tiešas traģēdijas izglābj tieši elektronika un autovadītāji pārvēršas par teju vai pasažieriem. Pētījuma autori uzsver, ka asistenti ir radīti, lai labotu iespējamās autobraucēja kļūdas un, ne tāpēc, lai uz tām paļautos un novērstu uzmanību.

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.