Autodroms » Vēsture

Mums bija klavieres ‘’Rīga’’, bet čehiem automobiļu marka ‘’Praga’’!

29 Nov 2019  

Praga RND Bus11. novembrī Prāgā notika jaunās Škoda Octavia prezentācija. Tikmēr pie mums visi auto žurnālisti steidz izmēģināt mazāko Škoda krosoveru Kamiq. Savukārt tie, kam mazais SUV par mazu uz Svecīšu vakaru lepni stūrē jaunāko Škoda Kodiaq, kuru pazīt var pēc pieciem atsevišķiem burtiem uz bagāžnieka vāka. Ja jau visi par čehu autobūvi šonedēļ stāsta, es arī nepalikšu malā un piedāvāju aplūkot Praga spēkratus.

Čehu koncernu ‘’Praga’’ dibināja tālajā 1907. gadā. Tad 27. martā sadarbības līgumu noslēdza divi lieli uzņēmumi no Prāgas.  Divus gadus vēlāk uzņēmums sāka ražot automobiļus pēc itāļu ‘’Isota’’ licences. Togad iznāca pirmais kravas automobilis ar 10 zs jaudu  ‘’Praga V’’ uz vieglā spēkrata šasijas. ‘’Praga V’’ autors bija  Františeks Kecs ( František Kec).   Notika darbs arī pie pašu konstruēta spēkrata Praga Mignon, kurš bija gatavs 1911. gadā un ir redzams melnbaltajā foto.Praga Mignon 1911  Ilgu laiku Praga bija mašīnbūves koncerna ‘’CKD’’ automobiļu nodaļa.  Kopš 1927. gada tapa motocikli un mopēdi. Motociklu būvi vadīja inženieris J.F. Kohs ( J.F. Koch). Viņš savas zināšanas guva strādājot Laurin & Clement rūpnīcā. Praga 500 DBS SidecarFoto redzams ‘’Praga 500 DBS’’ motocikls, populārākajā versijā,  ar blakusvāģi. ‘’Praga’’ motociklu ražošanu 1935. gadā pārtrauca, lai atbrīvotu vietu aviācijas motoriem. No 1915. līdz 1937. gadam izlaida N sērijas kravas automobili. Interesanti, ka divdesmito gadu beigās ‘’Praga’’ ražotnē izgudroja savu degvielu Pragolin, kas izrādījās divas reizes lētāka par parasto benzīnu. Kopš 1934. gada par jauno bāzes modeli kravas mašīnām kļuva divu asu  RN ar  2,5 tonnu celtspēju.  Automobilim uzstādīja sešu cilindru benzīna motoru. Versijai RND bija četru cilindru dīzelis ar 4,5 litru darba tilpumu un 52-60 zs jaudu. Augšējā foto redzams autobuss uz RND kravas mašīnas bāzes ar 62 sēdvietām. Šo mašīnu trīstonnīgā versija tapa līdz pat 1953. gadam. Praga PiccoloVieglo auto frontē 1934. gadā parādījās ‘’Praga Piccolo’’, kas bildē redzams baltā krāsā. Savukārt melnais kabriolets, kas redzams apakšējā foto ir 1938. gada ‘’Praga Lady’’. Modelis ‘’Lady’’ ir ‘’Piccolo’’ pēctecis. Karš lika pievērsties militārās tehnikas ražošanai. Būvēja vieglo tanku LTmk.38.

Praga Lady 1938Pēc Otrā pasaules kara kravas automobiļi tapa ‘’Aero’’ rūpnīcā, par kuru pastāstīšu nākamreiz. Kā pirmos tur izlaida RN kravas auto, bet vēlāk nāca pirmskara RND un ND. No 1953. gada uzņēmumu sauca ‘’Praga ZKG’’. Ļoti populāri bija kravas auto modeļi V3S militārajā un S5T civilajā versijā. 1964. gadā parādījās seglu vilcējs ‘’Praga’’ S5T-2TN ar virs motora novietotu kabīni no Škoda 706RT. Modeli S5T-2TN izlaida līdz 1972. gadam.

Motociklu ražošanu atjaunoja tikai 1999. gadā, kad ražoja motokrosa un enduro braucamos.

Smago mašīnu ražošana turpinājās līdz 2001. gadam. Tad uzņēmums pārcieta nopietnas finanšu grūtības un kopš 2006. gada nonāca ‘’International Truck Alliance’’ kontrolē.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.