Autodroms » Vēsture

Pavasara saules dzeltenais 1910. gada Pullman O Roadster automobilis!

8 Mar 2019  

1910 Pullman Model OKā jau solīju pagājušajā piektdienā, šodien pastāstīšu par Pullman automobiļu marku no ASV.
Man patīk, ka auto ražotāji mašīnu krāsām dod skanīgus nosaukumus. Klāt marts un tāpēc pieņemsim, ka šis Pullman O Roadster dzeltenais tonis varētu saukties tā.
Alberts Prestons Brumells ( A.P. Broomell) pirms ķerties pie spēkratiem iemēģināja roku gan tērauda liešanas, gan tvaika apsildes agregātu biznesā.
Pievēršanās automobiļiem notika 1903. gadā kad tapa pirmais pasaulē auto ar sešiem riteņiem. Brumella kungs uzskatīja, ka tieši seši riteņi nodrošina maksimālo komfortu kāds bija jau, tolaik, slavenajiem Džordža Pullmana dzelzceļa vagoniem. Par godu tiem jauno mašīnu nosauca Pullman vārdā. Dzenošais tilts atradās pa vidu. Konstrukciju atzina par nepraktisku un 1905. gadā vietējā gadatirgū Brumells iepazīstināja ar četru riteņu auto York, kuru ražoja York Motor Car Co. No diviem Brumella konstrukcijas divu cilindru motoriem sanāca kopā četru cilindru spēka agregāts. Auto uzstādīja trīs pakāpju transmisiju un pneimātisko starteri. Kopš 1907. gada atgriezās nosaukums Pullman . Motori mašīnām bija ar 20 vai 40 zs jaudu. Auto izmantoja kardānvārpstas piedziņu. Brumella kungs aizgāja no uzņēmuma 1909. gadā un firma tika pārsaukta par Pullman Motor Car Co.
Automobiļu cena bija $1,850 līdz $3,500. 1912. gadā lielākais Pullman bija modelis 6-60 ar sešu cilindru motoru un 60 zs jaudu. Ierūcināt 525 kubikcollu spēkstaciju līdzēja starteris ar saspiestu gaisu. Izlaida arī mašīnas ar četru cilindru dzinējiem.
Modelī 6-46 A 1915. gadā ieviesa magnētisko Cutler-Hammer pārnesumu pārslēdzēju ar pogām. Uz stūres četras numurētas pogas atbildēja par pārnesumu ieslēgšanu, piektā par atpakaļgaitu, bet ar sesto ieslēdza skaņas signālu. Neitrālo ieslēdza ar sviru, kas arī atradās uz stūres rata. Vadītājs izspieda sajūgu un izvēlējās pārnesuma numuru, bet motoriņš ar elektrības palīdzību ielika vajadzīgajā robā. Pullman 6-46 A uzstādīja Continental motoru.
Togad jaunā vadība pārņēma ražotni un nolēma laist klajā daudz lētāku modeļu līniju. Tiem uzstādīja četru cilindru G.B.&S motorus ar 187 kubikcollu darba tilpumu. Tādu auto varēja iegādāties sākot no $740 līdz $990.
Pullman automobiļus ASV beidza ražot 1917. gadā. Interesanti, ka 1925. gadā Anglijā reklamēja līdzīgas specifikācijas mašīnas ar nosaukumu London- Pullman. Domājams, ka tie bija noliktavu krājumi, kuriem iespējams uzstādītas angļu virsbūves.
Foto redzams vienīgais Pullman O Roadster automobilis, kas saglabājies līdz mūsdienām. Auto maksimālais ātrums bija 100 km/h. Šī mašīna ir pēc skaita 4510. no apmēram 5000 kopā saražotajiem Pullman spēkratiem. Motors te ir ar 40 zs jaudu un 255,3 kubikcollu darba tilpumu. Pārnesumu kārba tradicionālā trīs pakāpju manuālā. Dzinējam ir T veida galva ar četriem cilindriem rindā. Priekšā ir atkarīgais tilts, bet aizmugurē atkarīgais dzenošais ar puseliptiskajām slokšņu atsperēm. Aizmugurē mehāniskās divu riteņu trumuļu bremzes. Auto misiņa skaņas signāls veidots boa čūskas formā, kas noderēja mazu bērnu pabaidīšanai.
Interesanti, ka 1911. gadā Pullman ieguva trīs zelta medaļas izstādē , kas notika Krievijā Rostovā pie Donas.
1908 Pullman model HApakšējā attēlā aplūkojams 1908. gada Pullman H modelis, kura krāsu varētu saukt par baložu pelēko.
P.S. Izrādās, ka amerikāņiem bijusi pašiem sava versija Austin automobilim, kuru sauca American Austin. Tas būs stāsts kādai citai reizei.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.