Autodroms » Vēsture

Pieneņu dzeltenais auto no Lielbritānijas – Aster!

22 Mai 2020  

1924 AsterZiemā, rakstot par Merryweather ugunsdzēsēju automobili, pieminēju, ka Līdz Pirmajam pasaules karam Merryweather ar benzīnu darbināmajās mašīnās izmantoja Aster motorus. http://www.autodroms.lv/seno-laiku-naktsmiera-sargatajs-ugunsdzeseju-un-glabeju-uzticamais-paligs-merryweather-automobilis/

Reiz  bija franču ražotājs Ateliers de Construction Mecanique, kas laika posmā no 1878. līdz 1910. gadam  ražoja gan automašīnas, gan piegādāja motorus  dažādiem auto būves uzņēmumiem.

Savukārt Londonas Ziemeļos, Vemblijas rajonā darbojās uzņēmums’’Begbie Manufacturing Co’’, kas ražoja dzinējus pēc jau minētā franču Aster (Ateliers de Construction Mecanique) uzņēmuma  licences, kuru ieguva 1899. gadā. Kopš 1913. gada firma mainīja nosaukumu uz ‘’Aster Engineering Co’’. Tur Pirmā pasaules kara laikā būvēja lidaparātu motorus. Automobiļiem ražotājs pievērsās no 1922. gada.  Britu spēkrati ar nosaukumu Aster tapa līdz 1930. gadam. Fotogrāfijā redzams 1924. gada Aster 18/50 HP Coupe. Tas bija modelis ar klasisko piedziņu, kuru uzsāka ražot 1922. gadā ar 2618 kubikcentimetru, sešu cilindru, augšvārstu  motoru. Tas bija Aster pirmais modelis, kurš ražošanā bija līdz 1924. gadam. Mašīnas cena 1923. gadā bija 850 mārciņas un kopā saražoja ap 50 Aster 18/50 HP eksemplāru. Rindas sešu cilindru spēka agregāts ar 2,6 litru darba tilpumu, kas sapārots ar četru pakāpju pārnesumu kārbu,  attīstīja 50 zs jaudu. Pienāca 1924. gads un motora darba tilpumu pirmo reizi palielināja līdz 2890 kubikcentimetriem. Niknāks modelis saucās Aster 20/55 HP. Aster bija dārgs, grezns auto un atļauties to nopirkt varēja, piemēram, vēlākais karalis Džordžs VI, kuram bija 20/55. Otro reizi motora darba tilpumu pacēla 1926. gadā līdz 3042 kubikcentimetriem modelī Aster 21/60 HP. Lielākais automobilis, kuru Aster uzbūvēja bija 1927. gada modelis 24/70. Togad ražotne apvienojās ar Arrol-Johnston auto būvētāju no Skotijas. Ražošanu pārcēla uz turieni un līdz 1930. gadam auto nosaukums bija Arrol-Aster. Ar šo marku 1927. gadā izlaida modeļus 15/40 HP un sešu cilindru  17/50HP, kuru par papildu 50 mārciņu samaksu aprīkoja ar Cozette kompresoru.

Par pēdējo ražoto jauno modeli kļuva Arrol-Aster 23/70HP ar rindas astoņu cilindru  Burt –McCollum sistēmas, bezvārstu motoru. Tā darba tilpums bija 3,292 kubikcentimetri. Tas strādā līdzīgi Naita sistēmas  bezvārstu motoram. Šajā dzinējā gāzu sadales mehānismā izmantoja plūsmdali. Ieplūdes un izplūdes čaulas, ar iegriezumiem, pārvietojās pa cilindru asi. Čaulas savienoja degkameru ar ieplūdes vai izplūdes kolektoriem. Čaulas darbināja kloķa-klaņa mehānisms, kas bija savienots ar sadales vārpstu. Burt-McCollum sistēmas papildu priekšrocība, salīdzinot ar citām,  bija mazāks eļļas patēriņš.

Kopā saražoja ap 170 Aster automobiļus un foto redzams viens no diviem zināmajiem , kuri izdzīvojuši līdz mūsdienām.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.