Autodroms » Vēsture

Šaujam braucienā pa beļģu auto markas F/N vēstures līkločiem!

27 Mar 2020  

FN 1Apmeklējot Rīgas Motormuzeju, nevarēju paiet garām šim Beļģijā ražotajam F/N automobilim. Muzejs fotogrāfijās redzamo  mašīnu F/N type 2400, kura ražota 1912. gadā,  iegādājās atzīmējot 30. dzimšanas dienu. Mašīnas, ar šasijas numuru 323,   virsbūvi veidojis beļģu uzņēmums Van den Plas, kurš dibināts 1898. gadā. Virsbūves tipu sauc Coupe de Ville, kas pazīstams arī kā town car. Saziņai ar šoferi pasažieri izmantoja sakaru cauruli.  Aplūkojot foto uzreiz acīs iekrīt spožā, misiņa skaņu signāla taure. Aicinu apskatīties kā šī ierīce izveidota amerikāņu automobilim Pullman. http://www.autodroms.lv/pavasara-saules-dzeltenais-1910-gada-pullman-o-roadster-automobilis/

Beļģu kompānija F/N dibināta 1889. gadā un sākotnēji nodarbojās ar šauteņu un velosipēdu ražošanu. Pilnā vārdā ražotāju sauc Fabrique Nationale d’ Armes de Guerre ,Liege. Uzņēmuma logo redzama šautene starp velosipēda pedāļiem. Septiņus gadus vēlāk ražotni iegādājās ‘’Ludwig Loewe & Co uzņēmums, kas izlēma mainīt darbības virzienu. Parādījās F/N velosipēdi. Savukārt 1898. gadā, tuvojoties automobiļu ražošanai,  tapa kvadracikls. Gadu vēlāk dzima pirmais F/N automobilis. Tam uzstādīja divu cilindru dzinēju un divu pakāpju pārnesumu kārbu. Vēl pēc gada palielināja motora jaudu un auto bija gatavs sērijveida ražošanai. Divriču ( dog cart) spēkratam bija ķēdes pārvads. Ar pārdošanu veicās labi un pirmajā gadā saražoja ne mazāk kā 100 mašīnu. FN 1901Beļģu vectētiņš, 1901. gada FN Herstal automobilis redzams foto augšā, labajā pusē. Tādus auto turpināja izlaist līdz 1906. gadam, kad pēc Rochet –Schhneider licences sāka būvēt lielākas mašīnas Locomotrice. Nākamajā gadā izlaida 4 mašīnas dienā.   Vienlaikus ķērās klāt motociklu izstrādei. Savu pirmo rūpnīcu F/N uzbūvēja 1912. gadā. logoKāda braukšana, ja bremzes netur? Tāpēc 1923. gadā F/N izlaida modeli ar visu četru riteņu bremzēm. Mašīnu vēl uzlaboja un kā atalgojums par pūlēm nāca F/N 1300 S izcīnītā trešā vieta 1925. gada Monte Karlo rallijā. Leģendārajā SPA trasē notiekošajās izturības sacīkstēs izdevās trīs reizes – 1925., 1926., un 1933. gadā nobaudīt savas klases uzvarētāja šampanieti. Uzvaru guva arī komanda ar trim   F/N 1625 kubikcentimetru mašīnām kārotajās Coupe des Alpes sacīkstēs. 1931. gadā. F/N 1300 S 1928. gadā kļuva par pirmo divu riteņu piedziņas automobili, kas šķērsojis Āfriku no Alžīrijas līdz Keiptaunai.  Dārgā gala modelis F/N 832 ar astoņu cilindru spēka agregātu, kura darba tilpums bija 3,2 litri debitēja 1930. gadā. Ekonomiskā krīze bija deguna galā un par ienākumu gūšanu nācās aizmirst. Trīsdesmito gadu beigās F/N atradās uz bankrota sliekšņa. Turēties uz ūdens ļāva vien vācu armijas pasūtītie kravas automobiļi un motocikli. Kara beigās F/N rūpnīcas sabombardēja. Atsākt darbu izdevās 1947. gadā. FN 2Būvēti tika gan trolejbusi, gan motocikli, gan, līdz 1966. gadam, kravas auto, bet pamazām firma atgriezās atpakaļ pie ieroču ražošanas. F/N kļuva par visilgāk automobiļus ražojošo rūpnīcu Beļģijā. Par F/N markas novadnieku – Minerva un Excelsior automobiļu marku  vēsturi lasiet šeit: http://www.autodroms.lv/luksusa-automobilis-no-belgijas-minerva/

http://www.autodroms.lv/auto-vestures-lapaspuses-belgu-automobila-excelsior-albert-i-dzivesstasts/

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.