Autodroms » Vēsture

Savējie starp Renault automobiļiem! Stāsts par ‘’Saviem’’ automobiļu marku no Francijas!

23 Okt 2020  

saviem_tancarville_tp10Kompānija ‘’Saviem’’ dibināta 1955. gada 23. decembrī un tā radās saplūstot firmām Latil, Somua un Renault autobusu apakšnodaļai. Jaunais uzņēmums  izveidojās  komerciālas cīņas rezultātā starp lielāko franču kravas auto ražotāju Berliet un mazākiem uzņēmumiem. Par Berliet markas vēsturi lasiet šeit: http://www.autodroms.lv/francu-automobilis-berliet-944-kura-modela-numurs-sakrit-ar-porsche-modeli/

‘’Saviem’’ uzdevums bija stāties pretī gan Berliet, gan ārzemju kravas mašīnu ražotājiem. Nedaudz vēlāk apvienībai pievienojās arī Chausson autobusu ražotājs. Nosaukumu ‘’Saviem’’ var tulkot kā ‘’Akciju sabiedrība rūpniecībai paredzētu automobiļu ražošanai’’. Franču mēlē tas skan Societe Anonyme des Vehicules Industriels et d’ Equipments Mecaniques, kas saīsinājumā ir ‘’Saviem’’. Jaunās firmas rīcībā bija Renault kravas automobiļu ražošanas cehs un komplektējošo detaļu ražotne Lemānā. Tādējādi paši Renault varēja koncentrēties vieglo automobiļu ražošanai, kas tiem likās krietni interesantāka nodarbe. Sākumā ‘’Saviem’’ rīkojās vienkārši un veco ražotāju mašīnām nomainīja nosaukumu. Parādījās trīs jauni papildus burti LRS, kas nozīmē Latil Renault Somua. Vidējās klases Renault kravas automobiļi līdz 1958. gada jūlijam saucās Renault LRS, bet kopš tā gada sākuma atjaunotie modeļi ar kravas kasti un seglu vilcēji saucās ‘’Saviem LRS’’. Savukārt pirmie ‘’Saviem’’ markas kravas auto parādījās 1960. gadā. Par pamatu tiem kalpoja agrākie Renault R4153 un R4154 modeļi , kuri ieguva ‘’Saviem’’ Mondragon un Tancarville nosaukumus. Augšējā attēlā redzams ‘’Saviem’’ Tancarville pašizgāzējs.
Savukārt 1959. gada vasarā koncerns Renault nopirka pēdējās firmas Latil akcijas un kļuva par visas apvienības ‘’Saviem’’ īpašnieku. Tā ‘’Saviem’’ kļuva par Renault kravas automobiļu ražošanas filiāli. Kopš tā visi ražotie kravas auto ieguva vienotu ‘’Saviem’’ nosaukumu. No 1967. gada notika padziļināta ‘’Saviem’’ sadarbība ar MAN uzņēmumu. Tolaik visas mašīnas ieguva SM – Saviem- MAN nosaukumu. Griezties pēc palīdzības pie MAN 1964. gadā lika agrākā motoru piegādātāja Fulgur produkcijas sliktā kvalitāte. Septiņdesmito gadu sākumā ‘’Saviem’’ mašīnas tika nomainītas ar MAN spēkratiem, kurus rotāja SM nosaukums. Pašas jaudīgākās mašīnas bija SM 260 un SM280 ar MAN sešu cilindru dīzeļmotoru. ‘’Saviem’’ SM 280 redzams foto vidū, pa labi .Saviem SM 280 Vienlaikus rūpnīcā tapa arī MAN kravas auto, kurus pārsauca par ‘’Saviem’’. 1975. gadā Renault iegādājās kravas auto ražotāju Berliet no Michelin kompānijas un ‘’Saviem’’ izlaida PX40 modeli, kas redzams apakšējā foto pa labi. Tas bija analoģisks modelis Berliet GR350 spēkratam.
‘’Saviem’’ eksistēja līdz 1978. gadam. Togad Francijas valdība nolēma, ka nodokļus izdevīgāk iekasēt no viena liela, kontrolē esoša uzņēmuma nekā diviem atsevišķiem konkurentiem un iedalīja līdzekļus ‘’Saviem’’ un Berliet apvienošanai. Uzņēmums nedrīkstēja nonākt pie ārzemju īpašniekiem. Tā radās Renault Vehicules Industriels RVI , kas pazīstams kā Renault Trucks. Uzņēmumu ‘’Saviem’’ un Berliet apvienošana, lai uz to bāzes veidotu Renault kravas mašīnu ražošanas filiāli , esot bijusi Francijas prezidenta iniciatīva. Pēdējais ‘’Saviem’’ markas automobilis tapa 1980. gada 21. aprīlī. Autobusu jomā ‘’Saviem’’ iesākto darbu turpināja Irisbus autobusu ražotājs, kas šodien zināms kā Iveco Bus.
Irizar-Renault 000Apakšējā attēlā, pa kreisi redzams Irizar/Renault autobuss, kas tapis aptuveni 1980. gadā. Irizar ir autobusu ražotājs no Spānijas, kuram spriežot pēc logo ir bijusi sadarbība arī ar ‘’Saviem’’.Irizar-Renault - Emblema
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.