Autodroms » Vēsture

Seno laiku kravas automobiļi no Lielbritānijas – Bedford!

27 Nov 2020  

1931-bedford-whb-14-seater-busNesen mana automobiļu mēroga modeļu kolekcija papildinājās ar Bedford autobusu. Mašīnas mēroga kopija tapusi Lielbritānijā turpat, kur savulaik būvēja Bedford kravas automobiļus.
Bedford bija Vauxhall Motors meitas uzņēmums, kuru dibināja 1931. gadā un tas darbojās piecdesmit piecu gadu garumā līdz 1986. gadam. Automobiļu ražošana sākās jau agrāk 1929. gadā Lutonas pilsētā, bet oficiālais dibināšanas gads ir 1931.
Firmas nosaukums ņemts no Bedfordšīras grāfistes galvaspilsētas Bedfordas. Lutona arī atradās tajā grāfistē. Divdesmitie gadi Vauxhall firmai bija grūts laiks un talkā nāca General Motors, kuri Lielbritānijā vēlējās izveidot placdarmu Eiropas tirgus iekarošanai. Jau kopš 1923. gada Lielbritānijā tirgoja Chevrolet kravas automobiļus, bet augsts importa nodoklis tos padarīja dārgus.
Tā 1925. gadā Vauxhall kļuva par General Motors Lielbritānijas filiāli. Plāns paredzēja Eiropā nostiprināties arī kravas mašīnu jomā. Lielbritānijā sāka importēt Chevrolet kravas automobiļus un divdesmito gadu beigās , Hendonas rūpnīcā uzsāka to savākšanu, bet vēlāk pārvācās uz Lutonu. Amerikāņu vadība 1931. gadā nolēma uzsākt paši sava vieglā komerctransporta ražošanu, kas būtu piemērots Lielbritānijas tirgum. Tā Bedford kļuva par Vauxhall kravas automobiļu nodaļu. Tika salikti pēdējie Chevrolet un GMC kravas auto un furgoni, lai dotu vietu jaunajai Bedford markai. Tomēr Chevrolet LQ un AC turpināja ražot blakus jaunajiem auto vēl gadu. Par Bedford pirmajiem modeļiem kļuva divu tonnu WHG un WLG automobiļi. Mašīnas praktiski nebija atšķiramas no Chevrolet LQ un AC modeļiem, kurus Lutonā ražoja no 1929. līdz 1931. gadam, stilizētus kā ‘’Chevrolet-Bedford’’.
Bedford cena nebija liela 198 mārciņas. Sekojošajai trīs tonnu WT sērijai uzstādīja četru pakāpju, sinhronizēto pārnesumu kārbu, kas Eiropā ,tolaik, bija retums. Šīm kravas mašīnām uzstādīja Chevrolet Stove Bolt 6 rindas sešu cilindru, augšvārstu, benzīna dzinēju ar 3177 kubikcentimetru darba tilpumu un 44 zs jaudu. Tādu dzinēju izmantoja visiem Bedford kravas auto un autobusiem, gandrīz, līdz šī darbības virziena slēgšanai. Par Bedford pirmo patstāvīgo modeli kļuva 1934. gada vieglais furgons BYC ar 600 kg kravnesību. Augšējā foto redzams 1931. gada Bedford WHB autobuss. Tas bija viens no pirmajiem diviem Bedford WHB un WLB pasažieru modeļiem. Autobusā ietilpa 14 pasažieri. Garākajā divu tonnu šasijas versijā bija 20 sēdvietas. Motors te ir Bedford 6 cilindru 3.18 litru, benzīna spēka agregāts . Autobusam ir četru pakāpju pārnesumu kārba. Līdz 1933. gadam saražoja tikai 102 WHB autobusus. Savukārt 1937. gadā kopā Bedford pārdeva 30,000 mašīnu.
Pavērsiens notika 1939. gadā. Tad tika pārtaisīta ražošanas līnija, lai būvētu jaunus kravas automobiļus un furgonus. Parādījās seši jauni modeļi un pamatā tie bija furgoni un autobusi. Lielu daļu spēkratu izdevās pārdot bruņotajiem spēku vadībai. No kara laika mašīnām var minēt kravas auto ar piekabi, kurš bija paredzēts notriekto lidaparātu transportēšanai. Transporta līdzeklis pazīstams ar iesauku ‘’Queen Mary’’.
Bedford-CA-Dormobile-Camper-Back-740x493Pēc kara 1952. gadā nāca modelis Bedford CA, kurš bija populārs un šoferu cienīts. Tas līdzinājās Ford Transit 1965. gada modelim. Bedford CA kravnesība bija 500-750 kg. To ražoja teju 20 gadus. 1964. gadā uz populāro mazlitrāžas automobiļu Vauxhall Viva bāzes tapa furgoni un pikapi Bedford HA ar 300 -500 kilogramu celtspēju. Vēl bija arī Bedford Chevanne mazais furgoniņš, kuru izlaida īsu brīdi kā Vauxhall Chevette variantu.
photo-bedford-haBedford 1966. gadā pirmo reizi savā programmā iekļāva KM sērijas smagās mašīnas ar pilno masu līdz 24 tonnām. Te darbojās jauns dīzeļdzinējs ar 143 zs jaudu. 1972. gadā nāca seglu vilcējs darbam auto vilcienu sastāvā ar pilno masu 32 tonnas.
Bedford kompānijas noriets sākās astoņdesmitajos gados. Tad neizdevās uzvarēt konkursā par jauna armijas kravas auto izstrādi. Par vienu no pēdējiem markas darinājumiem kļuva 1986. gada trīs asu pašizgāzējs Bedford TL 2440 ar pilno masu 24 tonnas.Chevanne
Par Vauxhall vēstures līkločiem lasiet šeit: http://www.autodroms.lv/ne-tikai-opel-anglu-gaume-2/
Blakus Bedford mēroga modelītim plauktā iekārtojies cits angļu furgons Dennis, bet tas jau būs stāsts nākamajai reizei.
032-2Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.