Autodroms » Vēsture

Skolas laika sapņa piepildījums! Britu automobiļu markas Squire radīšanas stāsts!

9 Okt 2020  

SquireAtceros, ka jau vidusskolas laikā, piepalīdzot latviešu valodas skolotājai, rakstīju pieteikumu žurnāla ‘’auto’’ redakcijai ar vēlmi sākt tur strādāt. Tas piepildījās vairākus gadus vēlāk kad jau bija absolvēta Latvijas Universitāte. Tāds ievads tāpēc, ka vīrs vārdā Adrians Skuairs ( Adrian Squire) kopš skolas gadiem sapņoja uzbūvēt pats savu sporta automobili. Tam bija jāatbilst pašiem augstākajiem standartiem. Jau padsmitnieka vecumā Adrians sastādīja sešu lapaspušu katalogu ar savu sapņu automašīnu, kas bija viegls, divvietīgs, vaļējs sporta auto, kuram uzstādīts četru cilindru motors ar pusotra litra darba tilpumu. Sapni pārvērst īstenībā līdzēja 21. gada vecumā saņemtais 20 000 mārciņu lielais finansiālais atbalsts no drauga Geidža Speisera ( Gage Spicer), kurš naudu mantoja no papīra ražotnes. Pēc skolas beigšanas jaunais censonis nonāca Bentley uzņēmumā, kur pildīja mācekļa pienākumus. Vēlāk viņš pārgāja uz MG firmu. Uzkrājis pieredzi Skuairs vērsās pie bagāta paziņas Džoka Menbija -Koulgreiva (Jock Manby –Colegrave) . Kopā viņi 1931. gadā atvēra darbnīcu Squire Motors, kur talkā nāca Redžinalds Slejs ( Reginald Slay) , kurš bija 27 gadus vecs un tajā kompānijā vecākais. Viņa atbildība bija pārdot jauno auto. Nākamo triju gadu laikā notika rūpīgs darbs pie Squire automobiļa konstrukcijas un 1934. gada augustā notika gatava spēkrata debija.
Mašīnas cena gan sanāca ļoti augsta, jo Skuairs centās visu paveikt pēc iespējas labāk un būvniecības procesā netaupīja. Divu gadu laikā pārdeva vien septiņus auto. Tika pieņemts lēmums izlaist lētāku modeli ar mazāk sarežģītu virsbūvi, bet novēloti. Tā arī Squire beidza pastāvēt 1936. gadā nostrādājot tikai divus gadus. Pēc ražotnes aizvēršanas gan esot saliktas vēl trīs mašīnas. To paveica viens no Squire klientiem Vals Zetrins ( Val Zethrin), kurš iegādājās firmas akcijas.Dashboard
Adrians Skuairs gāja bojā trīsdesmit gadu vecumā, Bristoles pilsētas bombardēšanā 1940. gadā. Bumba trāpīja Bristol Airoplane Company rūpnīcai, kur Adrians bija inženieris.
1936 SquireLīdz mūsdienām saglabājušās deviņas Squire markas automašīnas. Tātad sanāk ļoti ekskluzīvs braucamais, kuru izlaida divos riteņu bāzes variantos. Auto būvēts uz tērauda rāmja. Šasijai bija centrālā eļļošanas sistēma. Squire bija atkarīgā, atsperu balstiekārta un trumuļu bremzes. Piecas mašīnas bija ar īso riteņu bāzi, bet divas ar garo, kura izskatījās elegantāka. Tai virsbūvi veidoja Vanden Plas ateljē. Tāda mašīna maksāja 1195 mārciņas. Par 200 mārciņām lētāks un mazāk grezns variants bija Markham virsbūve.Logo
Adriana vēlme pēc kvalitātes bija piepildījusies, jo sporta automobilis izcēlās ar tajos laikos labāko aprīkojumu un ritošo daļu. Motors bija rindas četru cilindru spēka agregāts ar divām sadales vārpstām. Četru pakāpju, mehāniskā pārnesumu kārba bija ar iespēju iepriekš izvēlēties ieslēdzamo pārnesumu. Bremzes bija milzīgas ar lietiem, rievotajiem trumuļiem. Dzinējs nebija pašu Squire darinājums, bet nāca no kādreizējās itāļu firmas Anzani fabrikas Londonā. British Anzani divdesmitajos gados kļuva par neatkarīgu ražotāju. Dzinējs bija apgādāts ar Roots kompresoru, kura maksimālais spiediens bija 0,7 bāri. Dzinēja darba tilpums bija 1,5 litri un jauda 110 zs. No Bruklendas autodroma nāk sertifikāts, kas apliecina mašīnas maksimālo ātrumu 161 km/h. Tāds sertifikāts nāca komplektā ar visiem dokumentiem katrai Squire mašīnai. Ieskrējiens līdz 96 km/h atzīmei prasīja 13 sekundes. Pie auto trūkumiem jāmin Anzani dzinējs, kas izrādījās neuzticams. Cilindru galvas bloka blīve nespēja turēt pūtes lielo spiedienu. Squire Drophead coupe by Corsica 1937Trijos eksemplāros, kas tapa Zetrina kunga uzraudzībā izmantoja uzlabotu motoru, kur novērsa septiņiem pirmajiem auto piemītošos dzesēšanas un eļļošanas defektus. Squire automobiļu ražošanu pārtrauca 1937. gada beigās.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.