Autodroms » Vēsture

Stāsts par automobiļu marku no britu autobūves zelta laikmeta – Jowett!

10 Aug 2018  

Jowett 7 HP Long TourerAuto ražotāja ar nosaukumu Jowett saknes meklējamas tālajā no 1901. gadā, kad Bredfordā tapa V2 motors.  Uzņēmumu Jowett Motor Manufacturing Company 1904. gadā nodibināja brāļi Bendžamins un Viljams Džoueti ( Benjamin & William Jowett) talkā nākot Artūram Lembam ( Arthur V. Lamb).  Pirms tam brāļi tirgoja velosipēdus, bet vēlāk ražoja Scott markas  motociklus.  Pirmais Jowett vieglā auto prototips tapa 1906. gada februārī. Ražošanā divvietīgais automobilis, ar garenvirziena sviru stūres vietā,  nonāca 1910. gadā pēc vairāk nekā 25 000 jūdžu izmēģinājuma. Mērķis bija ražot nedārgus un pieejamus auto. Tāpēc spēkratiem uzstādīja horizontālos divu cilindru opozītmotorus. Pirmajam Jowett automobilim divu cilindru , ūdens dzesēšanas  motora darba tilpums bija 816 kubikcentimetri, bet jauda 6 zs. Pārnesumu kārba bija trīs pakāpju un atlieta vienā blokā ar dzinēju.

Viegluma nodrošināšanai dzinējs un pārnesumu kārba tapa pārsvarā no alumīnija. Tikai 1913. gadā Jowett mašīnās sviras vietā  parādījās stūres rats.  Pēc Pirmā pasaules kara tapa modelis Jowett Seven, kas apgādāts ar palielinātu pirmskara divu cilindru dzinēju. Kopš 1922. gada tapa šasijas komerctransportam, kur nosaukumam klāt nāca pielikums  Bradford.

Augšējā attēlā redzamais Jowett 7HP Long Tourer ir 1923. gada mašīna. 1929. gadā Jowett automobiļiem sāka uzstādīt priekšējās bremzes.

Ugunsgrēks uz brīdi pārtrauca ražošanu 1930. gada septembrī. Sekoja jaunie modeļi Flying Fox 1933. gadā un gadu vēlāk Jowett Kastrell ar četru pakāpju pārnesumu kārbu, bet vēl pēc gada nāca Jowett Weasel ar diviem karburatoriem. Sākot ar 1936. gadu parādījās horizontālie četru cilindru dzinēji.

Spēkratu ražošana atkal apstājās 1940. gadā. Tad brāļi aizgāja no uzņēmuma to pārdodot Kelkotam Reilijam ( Calcott Railey).  Otrā pasaules kara laikā izlaida portatīvos ģeneratorus paralēli lidmašīnu sastāvdaļām. Pēc kara nolēma ražot dārgākas mašīnas.05_Jowett_Javelin 1946. gadā uzsāka ražot populārāko Jowett modeli Javelin, kura pludlīnijas virsbūve līdzinājās Lincoln Zephyr. ( Redzams vidējā attēlā. ) Modelim Javelin bija lieliskas gaitas īpašības, četru pakāpju pārnesumu kārba, neatkarīgā sviru atsperu, vērpstieņa  balstiekārta priekšā  un oriģināla atkarīgā vērpstieņa atsperu balstiakārta aizmugurē. Visiem riteņiem uzstādīja trumuļu bremzes. Spēkrata jauda bija 50 zs, bet maksimālais ātrums 124 km/h.  Līdz 1952. gadam saražoja vairāk nekā 30 tūkstošus Jowett Javelin automobiļu.

Jowett Jupiter Apakšējā foto redzams 1950. gadā debitējušais sporta auto  Jowett Jupiter, kas togad savā klasē uzvarēja Lemānas sacīkstēs. Kopvērtējumā izcīnot 16. vietu.  Jupiter dzinēja jauda bija 60 zs. Jowett Jupiter šasijas autors bija savulaik Auto Union strādājušais konstruktors Eberans fon Eberhorsts ( Eberan fon Eberhorst). Jupiter motora pārsegs atvērās kopā ar spārniem, lai no augšas varētu piekļūt visiem mezgliem. Taču bagāžnieka vāka, līdz 1952. gadam, nebija un līdzņemamās mantas ievietoja nolaižot sēdekļa atzveltni.  Modeli Jupiter turpināja ražot līdz uzņēmuma slēgšanai 1954. gadā. Kopā izlaida 900 Jowett Jupiter.  Piecdesmito gadu sākumā uzņēmuma ražojumus  vajāja dzinēja un pārnesumu kārbas uzticamības problēmas, kas noveda pie pārdošanas rādītāju krituma. Atteica arī virsbūvju piegādātājs.  1954. gadā ražotne nonāca International Harvester īpašumā, kas būvēja traktorus britu tirgum.   Savukārt stāstu par viņu  ASV   ražotajiem auto lasiet šeit:

http://www.autodroms.lv/stasts-par-citu-scout-automobila-modeli-no-international-kompanijas-2/

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.