Autodroms » Vēsture

Stāsts par Ferdinanda Poršes pirmajiem automobiļiem, kurus kopā ar benzīna motoru darbināja elektrība –Lohner Porsche!

10 Mai 2019  

Lohner Porsche Electric Voiturette 1900.Pērn rudenī stāstīju par vienu no pirmajiem hibrīdauto pasaulē, 1896. gada Armstrong Phaeton Hybrid. Par to lasiet šeit: http://www.autodroms.lv/automobilu-hibridizacijas-pirmsakumi-stasts-par-vienu-no-pirmajiem-hibridiem-pasaule-1896-gada-armstrong-phaeton-hybrid/
Šodienas stāsts būs par uzņēmumu no Austrijas galvaspilsētas Vīnes Jacob Lohner & Co, kas no 1898. līdz 1906. gadam ražoja elektriskos automobiļus. Darbu pie tiem uzsāka 1897. gadā kopā ar kompāniju Béla Egger & Co, kuras pārziņā bija elektriskie motori, bet Lohnera firma gādāja par šasijām, jo viņiem bija milzīga pieredze zirga pajūgu būvē. Toreiz Ferdinands Porše ( Ferdinand Porsche) bija viens no Béla Egger & Co darbiniekiem. Sākumā Ferdinandam Poršem bija uzticēts uzstādīt motoru uz šasijas.
1898. gada 26. jūnijā Vīnes ielās parādījās Poršes būvētais modelis P1. Tā maksimālais ātrums bija 34 km/h un ar vienu uzlādi pietika 49 jūdzēm. Pēc gada to nodemonstrēja Berlīnes auto izstādē. Porše ar P1 startēja un uzvarēja 24 jūdžu elektrisko auto sacīkstēs. Ieskaitot šoferi brauca četri pasažieri. Tuvāko sekotāju sanāca apsteigt par 18 minūtēm.
Vēlāk, jau strādādams pie Lohnera par galveno dizaineru viņš, izpētot kā citi mēģinājuši ievietot nelielus elektriskos motorus velosipēdos, izstrādāja piedziņas sistēmu, kurā elektriskais motors tika ievietots katrā no priekšējo riteņu rumbām iztiekot bez transmisijas. Tā radās pirmais Lohner Porsche elektriskais automobilis. Šasija un virsbūve tapa no koka. Spēkrats bija hibrīds ar priekšējo riteņu piedziņu. Izgatavoja vairākas šādas mašīnas. Benzīna motora pienākums bija darbināt ģeneratoru, kas ražoja elektroenerģiju riteņu dzinējiem. Katrs no riteņu rumbu motoriem attīstīja 2,5/3,5 zs un īslaicīgi 7zs.Izmantoja astoņdesmit voltu svina akumulatoru. Ar to pietika aptuveni trim stundām. Maksimālais auto ātrums bija aptuveni 28-36 jūdzes stundā. Kopējais svars 2,160 mārciņas. Braucot ar ātrumu 35 km/h strāvas pietika aptuveni 50 kilometriem. Porše lādētāju uzstādīja automobilī.45273689_10156082740273315_6111049583813459968_n
1900. gada Pasaules izstādē Parīzē Lohner Porsche dabūja Grand Prix. Ar tā sacīkšu versiju pats autors Ferdinands Porše piedalījās 1900. gada ‘’Semmering -Bergrennen’’ sacensībās. Ar Lohner Porsche tika uzstādīts arī ātruma rekords 14 minūtēs un 52 sekundēs veicot 10 kilometru garu ceļu ar 400 metru kāpumu. Taču tāpat kā mūsdienās lielākā problēma bija biežā nepieciešamība uzlādēties. Tāpēc tajā pat gadā Porše uzkonstruēja hibrīdauto ar nosaukumu ‘’Semper Vivus’’ ( mūžam dzīvs). Mašīnas replika ir baltā, kas redzama apakšējā attēlā. Hibrīdam tāpat uzstādīja elektromotorus, priekšējos, velkošajos riteņos, bet papildus darbojās divi De Dion Bouton iekšdedzes motori. Tie darbināja divus ģeneratorus, kas ražoja strāvu gan elektriskajiem motoriem, gan akumulatoru uzlādei. Šo auto nodemonstrēja Parīzes automobiļu izstādē 1901. gadā.
Tapa arī pirmais pilnpiedziņas hibrīdauto, kur elektriskie motori bija ievietoti visos riteņos.
Lohner Porsche tīri elektriskos auto, kas izrādījās populārāki par dārgāku 1901. gada hibrīda modeli Lohner Porsche Mixte, pirka gan privātpersonas, gan ugunsdzēsēji, kas iegādājās 40 mašīnas un pasts. Tos izmantoja pasažieru ( taksometri Berlīnē) un kravu pārvadājumos.
58442173_1241789575988339_796677551069069312_nKaut arī tehnoloģija bija uzticama, tā izmaksu ziņā sanāca dārgāka par iekšdedzes motoriem. Laukos nebija uzlādes iespēju un tā prasīja pārāk ilgu laiku. Tāpēc hibrīdauto ražošanu pārtrauca 1906. gadā. Lohner Stoll dažus gadus turpināja ar trolejbusu būvi.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.