Autodroms » Vēsture

Stāsts par franču automobiļu marku Rosengart, kuras modelim būtu jābūt Latvijas radio 2 direktora garāžā!

24 Jūl 2020  

LR2Šodien pastāstīšu par uzņēmēja Lisjēna Rozengarta ( Lucien Rosengart) veikumu autobūves vēsturē. Šis vīrs jau 12 gadu vecumā uzsāka mehāniķa darba gaitas, bet 24 gados viņam jau piederēja veikals Belvillā. Bez tam Rozengartam piederēja vairāki patenti. Lisjēna uzņēmums 1914. gadā  ražoja rezerves daļas vilcieniem, velosipēdiem un pat artilērijas lādiņus. Rozengarta kungs vadīja Francijas automobiļu rūpniecības attīstības biedrību. Savulaik būdams Peugeot tehniskais direktors, Rozengarts nepieļāva Peugeot un Citroen bankrotu.

Pievērsties paša radītas auto markas spēkratu pārdošanai  Lisjēns izlēma 1927. gadā, kad nopērk bijušās rūpnīcas telpas Parīzē. Pēc gada tiek prezentēts pirmais Rosengart markas modelis LR2. Atbilstoši Lisjēna iniciāļiem. Tieši šo modeli  es domāju rakstot virsrakstā par Latvijas radio 2 direktora ,iespējamo, brīvdienu braucamo. Nav zināms ar ko brauc tagadējais Latvijas radio 2 direktors, bet atceros pirms gadiem pieciem toreizējo bosu Armīnu Roni redzēju Kandavas, tobrīd vēl,  ‘’Statoilā’’ pie balta Dacia Logan. Tātad radio vadībai franču autobūve nav sveša.2

Atgriežamies pie bildēs redzamā, rožu sārtā  Rosengart LR2. Tas ir Austin7 , kura ražošanas licenci 1923. gadā nopirka Lisjēns Rozengarts. Automobilim uzstādīja 750 kubikcentimetru motoru. Galvenā atšķirība no angļu oriģināla bija tā, ka Rosengart LR2 radiatora režģis mirdzēja hroma dekorā. Modeli Rosengart LR2 ražoja līdz 1939. gadam. Tas sevi pierādīja kā ļoti uzticams spēkrats. Rūpnīcas izmēģinātājam Fransuā Leko ( Francois Lecot) ar auto izdevās bez nopietnām ķibelēm veikt 100 000 kilometru 3,5 mēnešu laikā. Tāpat 81 reizi Rosengart LR-2 piedalījās sacīkstēs un apaļas 80 no tām turējās līdera godā. Automobiļa modernizācija ar nosaukumu LR4  notika 1930. gadā, atstājot to pašu dzinēju. Divus gadus vēlāk pagarināja auto riteņu bāzi. Tagad modeļu indeksi ir no LR44 līdz LR49. Togad arī sāka uzstādīt Austin 1,1 litra  sešu cilindru dzinēju, ar kuru mašīna saucās Rosengart LR6.

sideDarbs pie priekšējo riteņu piedziņas automobiļa noslēdzās ar elegantā Rosengart Supertraction modeļa dzimšanu 1937. gadā. Tas konkurēja ar lielākiem automobiļiem kā Peugeot 402 un Berliet Dauphine. Taču daļēji dēļ  jaunā modeļa attīstības izmaksām Rozengarta kungs nonāca finanšu grūtībās. Tad par Rosengart kompānijas  jaunajiem īpašniekiem kļuva organizācija Societé Industrielle de l’Ouest Parisien (SIOP).rear

Lisjēns Rozengarts panāca vienošanos ar Citroen, ka modelim Rosengart LR539 ( redzams apakšējā foto)  tiks uzstādīti modeļa Traction Avant motori. Tādējādi automašīnai Rosengart Superaction no Citroen 11 CV tika dzinējs, pārnesumu kārba, instrumentu panelis un daudzi citi elementi. Savukārt aizmugurējā tilta daļas nāca no Adler. Trīsdesmito gadu sākumā Rozengarts iegādājās licenci Adler Trumpf un Trumpf Junior automobiļu ražošanai. Lai piešķirtu vairāk individualitātes Rosengart  Superaction modelim, Rozengarta kungs to nolēma pārstrādāt un jaunā versija nāca klajā 1939. gada 16. martā. Otrā pasaules kara gadus Lisjēns Rozengarts pavadīja ASV. Pēc kara viņš atgriezās Francijā un mēģināja atjaunot automobiļu ražošanu.

Rosengart-SupertactionRosengart uzņēmums beidza pastāvēt 1955. gadā un nonāca Citroen valdījumā.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.