Autodroms » Vēsture

Turpinām iepazīšanos ar ASV autobūves vēstures mazāk zināmajām lapaspusēm! Šoreiz kārta Cartercar!

15 Feb 2019  

Cartercar R Roadster 1912Pagājušajā piektdienā apskatījām kabrioletu Dual-Ghia, bet šodienas stāsta varonis ir krietni vecāks. Kā pēc Stendāla grāmatas krāsotais, sarkani melnais auto ir 1912. gada Cartercar R Roadster.

Cartercar razōtne darbojās no no 1906.- 1916. gadam Pontiakā Mičiganas štatā. Sākumā kā Motor Car Co, bet vēlāk 1908. gadā, apvienojoties ar Spring and Wagon Co,  kā Cartercar Co. Firmu dibināja Bairons. Karters ( Byron J. Carter), kas bija sastrīdējies ar biznesa partneriem no Jackson Automobile Company, kuru kopā ar viņiem dibināja 1902. gadā. Sākumā Cartercar nelielā apjomā ražoja Jackson Automobile Company, kur tapa gan spēkrati ar benzīna motoru, gan tvaika mašīnas. Strīds bija par to kādu automobili izlaist 1905. gadā.

Kartera kungs esot iegādājies vienu no pirmajiem automobiļiem Mičiganā 1896. gadā, bet jau trīs gadus vēlāk uzbūvēja pats savu spēkratu. 1903. gadā Bairons Karters uzkonstruēja frikcijas pārnesumu un iesniedza pieteikumu patentam uz frikcijas disku pārnesumam. To stādīja priekšā pēc gada.

Frikcijas pārnesuma transmisiju izmantoja visos Cartercar modeļos. Līdz tam nebijušais risinājums darbojās tā, ka dažādus pārnesumus ieskaitot atpakaļgaitu ieslēdza ar sviru, kas kustināja frikcijas ratu. Tas vadīja aizmugurējo tiltu dažādās pozīcijās uz frikcijas diska. Diskam piedziņu nodrošināja motors. Sanāca tāds kā CVT variatora priekštecis.

Augsto Cartercar kvalitāti atzinīgi novērtēja prese. Karters nomira 1908. gadā no plaušu karsoņa.

Pastāv uzskats, ka Bairons Karters cieta negadījumā ar kurbuli kas atsitoties  atpakaļ salauza viņam žokli. Pirms startēšanas ar kurbuli aizmirsa izspiest sajūgu. Gūtās traumas kopā ar plaušu karsoni izraisījušas Kartera nāvi.  Tāpēc Bairona draugs Henrijs Lelands ( Henry Leland) no Cadillac kompānijas uzsāka elektriskā startera izstrādi, kurš tika ieviests 1912. gadā. Taču šajā stāstā atšķiras detaļas Lelanda un cilvēka kurš uzbūvēja pirmo  ražošanā palaisto, elektrisko  starteri  Čārlza Ketteringa ( Charles Kettering)   atmiņās. Gan par to kad noticis negadījums, gan par to kurš pirmais ierosināja elektrisko starteri? 1909. gadā Cartercar nonāca General Motors īpašumā. Togad beidza ražot modeli ar divu cilindru motoru.

Foto redzamajam modelim R uzstādīja četru cilindru 4160 kubikcentimetru motoru un izmantoja vienas ķēdes pievadu aizmugurējam tiltam.

1907 Cartercar chassisApakšējā attēlā redzama Cartercar 1907. gada šasija.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.