Autodroms » Viedoklis

Vai “auto nozares” sakārtošana nav mēģinājums izraut zobu caur otru galu? Ko par to domā auto pircēji?

8 Dec 2017  
Foto: @autodroms.lv

Foto: @autodroms.lv

Tas, ka ar auto nozari Latvijā viss ir slikti, nav nevienam nekāds jaunums un pārsteigums. Principā, tieši tā pat, kā ar jebkuru nozarei. Taču centieni pieradināt kaķi izkārnīties kastītē, neuzliekot pašu kastīti, ir nedaudz amizanti. Mūsu cilvēks pērk akcijas sviestu ar vakar beigušos derīguma termiņu ne tāpēc, ka viņam neaprakstāmi patīk sēdēt uz poda. Tā ir izvēle starp “būt” vai “nebūt”. Nekā oriģināla – to izdomājis pats Šekspīrs jau pirms daudziem simtiem gadu!

Ar nodokļiem šmaucas visur. Arī pārbagāti sportisti, aktieri vai interneta ģēniji ik pa brīdim piemirst nomaksāt pāris miljardus un tad cīnās par savu brīvību ar advokātu armijas palīdzību. Taču pārsvarā tas notiek ar ļoti bagātiem cilvēkiem un ar milzu summām. Taču ne tāpēc, ka nodokļi ir teju puse no preces vērtības vai arī par vienu un to pašu preci nodoklis jāmaksā neskaitāmas reizes. Tad tā vairs nav skopulība un noziedzīga cilvēka būtība, bet Šekspīra frāze.

Aprunājoties ar vairākiem šā brīža automobiļu pircējiem atklājās interesanta tendence – jāsakrāj zeķē kādi pāris tūkstoši un jāatrod pats lētākais auto šajā cenu kategorijā, lai izvairītos no līzinga. Katram nākamajam bijusi ļoti nepatīkama pieredze, tāpēc automobilis uz nomaksu jeb līzingā tiek izslēgts no ēdienkartes. Lūk elementārs stāts par operatīvā līzinga pieredzi:

“Kad ģimenes sapulcē nospriedām, ka nespējam turpināt ikmēneša līzinga maksājumus, labprātīgi devāmies uz banku, lai rastu daudz maz savstarpēji izdevīgu risinājumu. Banka atsavināja automobili un lika gaidīt. Gaidīt nācās gandrīz divus gadus, kuru laikā neviens neatklāja, kur automobilis atrodas un, kas ar to notiek. Tad atnāca paziņojums, ka auto pārdots par apmēram trešdaļu no tā vidējās tirgus vērtības un parāda segšanai jāpiemaksā aptuveni pieci tūkstoši eiro! Zemā pārdošanas cena tika izskaidrota ar to, ka šo noslēpumaino divu gadu laikā šī bijusi labākā piedāvātā cena. Taču arī vēl tas nebija viss. Tā arī neatklājot, kur auto šos gadus pavadījis, tika pieprasīti vairāk kā 1300 eiro par auto stāvvietas pakalpojumiem un vēl žūksnītis par “uzturēšanas izdevumiem”. Tiesa lēma par labu bankai, kas paralēli saviem pāris juristiem bija pieaicinājuši TRĪS papildus advokātus! Loģiski, ka arī uz mūsu rēķina…”

Šādu stāstu ir daudz un šie autobraucēji nemeklēs iespēju vēl un vēl atrauties ar to pašu grābekļa kātu! Taču mūsdienu dzīves ritms bez auto nav iedomājams. Gluži loģiski, ka neviens no tiem, kas ikdienā smagi strādājot par pieciem sešiem simtiem eiro “uz rokas”, nemeklēs iespēju samaksāt vairāk un dzīvot ar apziņu, ka piemetis deputātu algu palielinājumam. Nepareizi, negodīgi, neglīti… Bet fakts.

Vai nebūtu prātīgi sākt nozares kārtošanu ar to, lai nodrošinātu iespēju automobili iegādāties godīgi? Sakārtojot nodokļu politiku? Nedaudz! Tikai nedaudz ierobežot pārtikušās Skandināvijas finanšu iestāžu patvaļu attiecībā pret klientu? Piebremzēt nosacīti pašmāju augļotāju rijību ar 200% pārmaksu trīs gados? Iespējams, cilvēki atgūtu ticību tiesiskumam un veselam saprātam?

Gandrīz visi kā viens, ar kuriem aprunāties izdevās, izteica varbūtību izvēlēties auto pie uzticama pārdevēja ar garantiju un bez apvedceļu meklējumiem. Protams, ja Auto DNA datu bāzē pazudīs arī uzticamo pārdevēju eksemplāri ar labi koriģētiem odometriem. Un protams, ja līzinga līgumā būs kaut neliela sadaļa ar klienta garantijām!

Mūsdienās izsekot automobiļa dzīves gaitām nav nebūt tik grūti un neiespējami. Iespējams, motivācija pazūd garajā ķēdītē no pārdevēja līdz gala patērētājam? Auto izsolē nopirkts par 5000 eiro. Tas atgādāts uz Latviju par vidēji 300 eiro. Tas reģistrēts CSDD un tam izieta tehniskā apskate par vēl trīs simtiem. Un tad tas nonāk uzticamā veikalā par 8200 eiro. Ko par to teiktu Šekspīrs?

Būt vai nebūt? Varbūt zobus ārstēt caur muti un hemoroīdu caur tā izcelsmes vietu? Skat un nozare automātiski sakārtosies pati no sevis bez sankcijām, barikādēm un asaru gāzes?

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.