Autodroms » Viedoklis

Vai tuvās gaismas spuldzes palielina degvielas patēriņu un, cik daudz? Cik lietderīgi ir ekonomēt?

13 Jūl 2020 (1)

Vai tuvās gaismas spuldzes palielina degvielas patēriņu un, cik daudz? Cik lietderīgi ir ekonomēt?Moderniem automobiļiem dienas gaismas lukturus ieplānojis jau ražotājs. Teorētiski darbības princips tiem ir vienāds, ja neskaita dizainu, dienas gaismas intensitāti un citas nianses. Te mēs, protams, runājam par LED tehnoloģijām, kuras neuzkarst, nepārdeg un nepatērē kaudzēm elektroenerģiju. Cita lieta ir vēlme ietaupīt degvielu, uzstādot Ķīnas LED spīdekļus, kuri, visbiežāk, neatbilst nekādām satiksmes drošības prasībām. Vai tiešām šādi var ietaupīt?

Bieži vien autovadītāji attaisno savu vēlmi uzstādīt LED gaismas automobiļa priekšpusē ar degvielas ekonomiju. Dzirdēti visādi briesmu stāsti par to, cik viens pāris halogēno spuldzīšu spēj nelietderīgi iztērēt tik dārgo degvielu. Brīžiem liekas, ka automobiļa dzinējs darbojas vien tikai tāpēc, lai nodrošinātu ar elektrību tā dēvētās tuvās gaismas. Vai tiešām tā tas ir un, vai izslēdzot gaismas varam ietaupīt? To aprēķinājuši auto nozares speciālisti.

Katram automobilim ir četras “gabarītu” spuldzītes, kuras katra pieprasa 5 vatus. Vēl automobilim ir divas numura apgaismes spuldzītes arī pa 5 vatiem uz katru. Pieskaitām vēl arī instrumentu paneli, kurā visas spuldzītes kopā patērē ne vairāk kā 10 vatus. Nu, un tad arī tik “rijīgās” tuvās gaismas, kur katra spuldze pieprasa 55 vatus. Pārējās elektriskās ierīces nav obligātas, tāpēc kopējā aprēķinā netiks iekļautas.

Un tā, mūsu automobilim uz obligātās apgaismes spuldzītēm nepieciešami 150 vati. Lai saražotu šo elektrības daudzumu, ģenerators no dzinēja jaudas atņem apmēram 0,2 zirgspēkus. Pat ja automobilim ir neliels dzinējs ar vidēji 100 zirgspēkiem, sajust jaudas zudumu fiziski nav iespējams. Šis arguments nestrādā!

Lai dzinējs nodrošinātu 0,2 zirgspēku jaudu, tas vidēji patērēs no 0,4 līdz 0,8 procentiem no kopējā degvielas patēriņa. Tātad, pie vidējā degvielas patēriņa 7 litri uz nobrauktiem 100 kilometriem, apgaismei patērējam 25 līdz 40 gramiem degvielas. Vidēji rēķinot uz nobrauktiem simts kilometriem mums nepieciešami 50 grami degvielas obligātās apgaismes nodrošināšanai.

Šis daudzums degvielas mums izmaksās apmēram 60 centus. Puse no eiro uz 100 nobrauktiem kilometriem. Ja pieņemam, ka daudz maz ciešamas kvalitātes Ķīnā ražotie dienas gaismas LED lukturi izmaksās ap 50 eiro, tad mums jānobrauc ap 10 000 kilometriem, lai atpelnītu starpību. Vēl jo vairāk, ka nav nekādas daudz maz ticamas informācijas par šo te “šķūninga” LED lukturu faktisko elektrības patēriņu. Lai vai kā, ap 40 vatiem viens pāris noteikti paprasīs. Automātiski, tas pagarina nobraucamo ceļu vismaz uz pusi.

Vai šāds tūnings mums patiešām ir izdevīgs, jādomā pašiem. Vēl jo vairāk, ka ne vienmēr Ķīnas dienas gaismas lukturi apmierinās tehniskās apskates inspektoru prasības un var nākties tos demontēt. Pilnīgi skaidrs ir tas, ka pašu uzstādītie dienas gaismas lukturi vizuāli automobiļa izskatu neuzlabo. Gluži pretēji. Tad nu atliek vien izdarīt secinājumus – būt vai nebūt!

Komentāri »

  • Andris :

    50 grami nemaksā 60 centus, bet gan 6 centus.

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.