Autodroms » Vēsture

Vecauto no Amerikas – OLDSMOBILE (2. daļa)

4 Feb 2013 (2)

Kristiāns Andersons

Turpinām stāstu par OLDSMOBILE no tās vietas, kur pagājušajā reizē pabeidzām.

1948. gadā, gandrīz, 75% OLDSMOBILE automobiļu bija aprīkotas ar automātiskajām pārnesumu kārbām. Tā paša gada beigās parādījās jauns modelis OLDSMOBILE 98 otrā paaudze ar jauna stila virsbūvi, kuru sauca Futuramic. Šāda virsbūve kļuva raksturīga visiem OLDSMOBILE , piecdesmito gadu pirmās puses auto. Modelis OLDSMOBILE 98 izcēlās ar divu durvju, hardtop, virsbūvi un noapaļotu vējstiklu. Uz priekšu spēkratu dzina jaunākais augšvārstu motors V8 (Rocket) ar piecu litru darba tilpumu un 135 zs jaudu. Jā bija laiki, kad nenācās baidīties no degvielas lampiņas iedegšanās instrumentu panelī. Ja reiz par lampām runājam, tad par 1954. gada jaunumu kļuva starmeši, kas tuvojoties pretimbraucējam automātiski pārslēdzās no tālās uz tuvo gaismu. 1958. gada DYNAMIC 88 STARFIRE bija divu durvju sedans.

1958.-1959. gadā OLDSMOBILE ražošanas programmā bija trīs modeļu saimes – DYNAMIC 88, SUPER un 98 ar divu, četru un piecu sēdvietu virsbūvēm : hardtop, sedana un universāla versijās. Visiem uzstādīja tikai V8 spēkstacijas ar darba tilpumiem 6,1 un 6,5 litri. Sirsniņu jauda 270, 300 un 315 zs. Pārnesumu kārbas automātiskās, hidromehāniskās ar trim un četriem pārnesumiem.

Pēc garajām un platajām lielceļu laivām 1961.gadā  parādījās kompaktais OLDSMOBILE F85. Tas bija interesants auto ar spirālatsperēm un alumīnija V8 spēka agregātu, kura jauda bija 155 zs. Ātrākajam no pilna izmēra V8 STARFIRE kabrioletam bija 330 zs jauda, kamēr F85 sportiskā versija nāca gadu vēlāk CUTLASS formā.

Arguments, ka zirgu liekam ratiem priekšā nostrādāja 1966. gadā. Tad koncerns izlaida savu pirmo priekšējās piedziņas automobili, kupeju OLDSMOBILE TORNADO. Tas kļuva par pirmo ASV ražoto priekšējās piedziņas auto kopš ASV autoražotāja CORD beigām 1937. gadā. Viss sākās ar OLDSMOBILE stilista Dāvida Norda ( David North) zīmējumu 1962. gadā.  Septiņu litru, 385 zs spēka agregāts ļāva divu durvju kupejai attīstīt maksimālo ātrumu līdz 210 km/h. Spēkratam uzstādīja Hydramatic transmisiju un spējīgāko OLDSMOBILE, 425 kubikcollu, motoru.

Vienīgā nelaime, ka ritošā daļa netika līdzi TORNĀDO pūtienam.

Vaļējo modeļu saimi līdz 1971. gadam pārstāvēja OLDSMOBILE CUTLASS SUPREME, pazīstamais muskuļauto  4-4-2 ( 1964)  un DELTA 88. 1975. gadā OLDSMOBILE stādīja priekšā savu pēdējo kabrioletu ar saliekamo jumtu DELTA 88 ROYALE. Tad pat sāka ražot kompaktā STARFIRE otro paaudzi , bet ekonomiskais un komfortablais CUTLASS kļuva par populārāko spēkratu ASV.

No 1979. gada uzsākās pāreja uz ekonomiskiem, priekšējās piedziņas spēkratiem. Par pirmajiem kļuva kompaktie modeļi OMEGA.

Turpinājums sekos!

Komentāri »

  • MAD_DOG :

    Hardtop nozimē cietais jumts+kad nolaiz logu un pakalelo logu veidojās vienlaidus liels logs.
    Piemēram Mercedes benz W123 kupeja

  • Kristians (author) :

    Tas iespējams, jo ir fiksēts jumts, bet nav centrālās statnes.

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.