Autodroms » Vēsture

Vecauto no Amerikas –OLDSMOBILE ( 1. daļa)

30 Jan 2013  

Kristiāns Andersons

Sarkanā svītra zem tikko uzrakstītā vārda vecauto norāda uz kļūdu. Dators domā, ka tāds salikums nav pareizs, bet es mēģināšu pierādīt, ka šis vārds nav uzrakstījies nejauši.

Iepriekšējā stāstu sērija ,vēstures sadaļā, par GENERAL MOTORS arī nebija tāpat vien. Tas tāpēc, ka gatavojos stāstam par OLDSMOBILE, kas bija vecākais ASV auto ražotājs.

Uzņēmumu 1897. gada 21. augustā dibināja Rensoms Eli Olds. Viņš būvēja tvaika mašīnas un elektromobiļus, bet vēlāk  tiem sekoja automobiļi. Savu darbību viņš sāka jau 1891. gadā, kad izstrādāja trīsriteņu, tvaika mašīnu, kura tā arī palika kā prototips.

Olds prata dibināt kontaktus un atrast labus detaļu piegādātājus.

1901. gadā parādījās veiksmīgs modelis OLDSMOBILE CURVED DASH, kuru ražoja 5000 eksemplāros gadā. Tas bija vienkāršs automobilis ar viena cilindra motoru un stūres sviru. Pēc šī modeļa izstrādāšanas ,martā, uzņēmumā notika ugunsgrēks, kas iznīcināja savākšanas cehu ar gatavām šasijām un rasējumu arhīvu. Modeļa CURVED DASH prototipu izdevās glābt un 1901. gadā sākt tā sērijveida ražošanu. Ja citas kompānijas ražoja spēkratu konkrētam, zināmam pasūtītājam, tad OLDSMOBILE savu CURVED DASH  ražoja jau masveidā.  Auto cena bija tikai 650 dolāru.  OLDSMOBILE tika reklamētas, kā mašīnas tiem, kas sirdī jauni. Vācijā šo modeli ražoja pēc licences kā POLYMOBIL un ULTRAMOBIL. 1903. gadā CURVED DASH piedalījās braucienā ar nosaukumu Whitman’s and Hammond’s drive no San Francisko līdz Ņujorkai.

1904. gadā Olds pameta šo uzņēmumu, lai nodibinātu jaunu ar nosaukumu REO. Tur viņš turpināja eksperimentēt ar iekšdedzes dzinējiem, mēģinot tos pielāgot dažādām vajadzībām, ieskaitot lauksaimniecību. Olds ir pirmās motorizētās pļaujmašīnas autors. Olds iegādājās zemi un 1913. gadā dibināja savu pilsētu – Oldsmāru. 1921. gadā pilsēta cieta no viesuļvētras un Olds zaudēja interesi par to.

Pievienošanās lielajai auto mājai GENERAL MOTORS notika 1908. gadā aiz pirmā ķieģelīša BUICK. OLDSMOBILE  korporācijas ietvaros bija zelta vidusceļš starp CHEVROLET un CADILLAC. Pēc Pirmā Pasaules kara sākās modeļu unifikācija koncerna ietvaros.

1926. gadā OLDSMOBILE pirmie uzstādīja savam auto hromētu radiatoru. Attēlā redzamo OLDSMOBILE F29 es ieraudzīju pasākumā RĪGA RETRO 2012. Šādu modeli ražoja no 1928. – 1931. gadam.

1940. gadā OLDSMOBILE  HYDRA-MATIC kļuva par pirmo automobili ar pilnībā automātisku transmisiju. Šī , pirmā koncernā, automātiskā pārnesumu kārba bija pieejama par papildus samaksu.

Turpinājums sekos!

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.