Autodroms » Zvaigžņu auto

Vēsturisko auto sacīkšu zvaigzne Ketlīna Petre (Kay Petre) un viņas Delage V12 spēkrats!

16 Okt 2020  

Delage V12 10,5 Litres 1924Ja jānosauc sievietes, kuras guvušas panākumus autosportā, cīnoties plecu pie pleca ar vīriešiem, tad pirmā nāk prātā mūsu Karlīne Egle (Štāla) no auto šosejas. No senākiem laikiem rallijā atceros Mišelas Mutonas vārdu. Savukārt Dakāras ralijreida pārbaudījumu smiltīs godam izturēja un 2001. gadā uzvarēja Juta Kleinšmite.
Tā ir jaunāko laiku vēsture, bet šodienas stāsta varone ir Ketlīna Petre, kura startēja pagājušā gadsimta trīsdesmito gadu auto sacīkstēs. Viņa dzimusi Kanādā 1903. gada 10. maijā. Tēvs bija advokāts Toronto. Ketlīna bija britu slavenā autodroma Brooklands zvaigzne un izraisīja sensāciju medijos. Foto Petre redzama pie 1924. gada Delage V12 automobiļa, ar kuru viņa uzstādīja sauszemes braukšanas ātruma rekords sievietēm 134,75 jūdzes stundā. Mašīnas dzinēja darba tilpums ir 10,5 litri. Rekordu uzstādīja turpat Brooklands trasē, 1935. gada augustā, cīnoties ar Gvendu Stjuarti ( Gwenda Stewart). Trīs dienas vēlāk Gvenda braucot ar Derby-Miller sacīkšu mašīnu sasniedza 135,95 jūdzes stundā lielu ātrumu. Visu laiku sieviešu rekords.
Ketlīnai Petrei piederēja trīs apļa rekordi Brooklands trasē. Pirmie divi uzstādīti 1934. gadā ar Bugatti 124 jūdzes stundā tad ar Delage 129,58 un jau minētais 1935. gada sasniegums 134,75 jūdzes stundā. Bez Delage Ketlīna startējusi sacīkstēs arī ar sarkanu Wolseley Hornet Daytona Special, kuru viņai nopirka vīrs. Viņš bija aviācijas entuziasts un lidoja ar Deperdussin vienplāksni. Tāpat ‘’kaujas ratu’’ sarakstā ietilpst Invicta un Bugatti automobiļi. Savās pirmajās sacīkstēs Brooklands trasē 1932. gadā Keitlīna brauca ar melnu, zemās šasijas 4,5 litru Invicta. Pēc gada pārsēdās uz ātrāku divu litru Bugatti GP mašīnu. To uzturēja kārtībā Papworth uzņēmuma speciālisti no Londonas.
Vislabāk Ketlīnai veicās pie Riley markas automobiļa stūres. Mountain Grand Prix sacīkstēs 1934. gadā, Brooklands trasē ar Riley 1,5 sīvā cīņā izcīnīta devītā vieta. Togad Petre pirmo reizi startēja Lemānā, kur braucot ar Riley 9 Ulster Imp automobili izcīnīta 13. vieta. Toreiz ar Ketlīnu Lemānā kopā brauca Doroteja Čampneja ( Dorothy Champney). Laika posmā no 1934. līdz 1936. gadam Petre regulāri piedalījās dažādās sacīkstēs Lielbritānijā. Tostarp tika braukts rallijos un kalnā braukšanas sacensībās. 1936. gadā Petre devās uz Dienvidāfriku, lai ar Riley startētu Grand Prix sacīkstēs. Tur viņa sadraudzējās ar leģendāro Berndu Rozemeijeru ( Bernd Rosemeyer), kurš brauca ar Auto Union. Īpašās degvielas trūkuma dēļ cīnīties varēja tikai par 11. vietu. Sacenšoties ar Rozemeijeru un citiem spices braucējiem Petre piedalījās trijos Grand Prix ieņemot sesto vietu Grosvenor Grand Prix 1937. gadā Keiptaunā, bet pārējos Grand Prix nefinišēja. Viņai izdevās 1936. gadā izbraukt ar Auto Union kļūstot par vienīgo sievieti , kas ar to braukusi, izņemot Rozemeijera sievu Eliju Beinhorni ( Elly Beinhorn), kura bija lidotāja.
Karjeras beigas Petrei pienāca braucot Austin komandā, 1937. gada septembrī, Brooklands trasē, pēc smagas avārijas. Notika treniņi 500 kilometru sacīkstēm. Regs Pārnels ( Reg Parnell) ar MG Magnette auto apdzīšanas laikā saslīdēja un ietriecās Austin 7 automobilī no aizmugures. Ketlīna Petre smagi avarēja, guva traumas un vairs neatgriezās sacīkstēs. Viņa pievērsās žurnālistikai . Rakstīja par uzturu un vēlāk kļuva par sacīkšu korespondenti. Austin viņu pieņēma darbā par krāsu konsultanti saviem A40 un A50 Cambridge modeļiem. Petres idejas par interjera krāsu un audumiem tika ņemtas vērā. Viņa izstrādājusi auduma rakstus arī Mini automobilim.
Tāda lūk personība no laikiem, kad autosports bija sevišķi bīstams! Gaidu, kad kāda autosportiste parādīsies mūsdienu F1 un kas zina , varbūt, pieveiks Luisu Hamiltonu.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.