Autodroms » Vēsture

Aleksandra Darraka atstātās pēdas autobūves vēsturē!

28 Jūn 2021  

1900 Darracq 6,5 hp four seater voiturette2Autodroms .lv vēstures sadaļā vairākkārt esam sastapušies ar franču inženiera un uzņēmēja Aleksandra Darraka vārdu. Viņa vārdu minēju gan stāstot par Alfa Romeo, kurai 24. jūnijā ir dzimšanas diena, pirmsākumiem, gan par Gladiator firmas dibināšanu. Arī brāļi Opeļi savulaik nolēma pirkt licenci no franču firmas Darracq. Protams, arī Talbot sarežģītajā vēsturē piedalījies Darracq uzņēmums. Šodien pastāstīšu par automobiļiem, kuri nosaukti paša Aleksandra Darraka uzvārdā. Darracq kopš 1891. gada ražoja Gladiator  velosipēdus, bet pievēršanās automobiļiem notika jau 1896. gadā un tie bija elektriskie spēkrati. Izgudrotājs paša spēkiem uzbūvēja dažus taksometrus, bet neguva vajadzīgo efektu no saviem darbiem. Sekoja vēl viens neveiksmīgs projekts.   Drīzumā par 250 tūkstošiem franku tika nopirkta auto būves licence no Leona Bolē ( Leon Bolle). Par pirmo veiksmīgo Darracq būvēto mašīnu kļuva Leona Bolē konstruēts auto ar opozītmotoru, kas parādījās 1898. gadā. Darracq to uzskatīja par neefektīvu, jo bija problēmas ar stūres iekārtu, piecu pakāpju ķēdes pārvadu un aizdedzi. Tad Darracq ķērās pie savas automašīnas būves.3

7Līdz beidzot 1900. gadā iznāca paša spēkiem radīts modelis 6,5 CV un tas atjaunoja Darracq autoritāti. Auto uzkonstruēja inženieris Pols Ribejrūls ( Paul Ribeyrolles).  Jaunais modelis, kurš redzams attēlos  izcēlās ar rāmi, kuru izgatavoja no viengabala, metāla loksnes. Tai vajadzīgo formu veidoja uz speciālas preses. Darracq automobilis bija četru riteņu kariete ar viena cilindra, vertikāli novietotu motoru, kura darba tilpums bija 785 kubikcentimetri un triju pakāpju pārnesumu kārbu. Aizmugurējās ass kustību nodrošināja kardāna vārpsta, kas tajā laikā bija progresīvs risinājums. Mašīnas reklāma pirmo reizi parādījās 1900. gada novembrī žurnālā Autocar un spēkrata cena bija 250 mārciņas. Līdz 1901. gadam saražoja, apmēram, 1,200 mašīnas.

4 Darracq mašīnu popularitāti un pārdošanu stimulēja arī panākumi autosportā. Jau 1905. gadā Darracq ar 200 zs V8 motoru , kura darba tilpums bija 25,5 litri attīstīja ātrumu 109,65  jūdzes stundā (175 km/h). Tas bija jauns pasaules rekords, kuru uzstādīja Viktors Hemerijs ( Victor Hemery). Sanāca ātrāk par ātrāko ekspreša vilcienu un iepriekšējais rekords tika pārspēts par gandrīz 5 jūdzēm stundā. Darracq kļuva par ātrāko transportlīdzekli uz zemes.5

Aleksandrs Darraks panākumu iedvesmots aizrāvās ar eksperimentiem dzinēju jomā un tas noveda pie vadības maiņas uzņēmumā. Par jauno priekšnieku 1913. gadā  kļuva brits Ovens Klegs ( Owen Klegg). Desmit gadus Klega kungs veiksmīgi tirgoja jaunās Darracq mašīnas un tā franču markas vēsturē ieviesās angļu gēns.

6Francijas uzņēmums Darracq pastāvēja līdz 1919. gadam, jo 1919. gada decembrī Darracq nopirka Talbot uzņēmumu un sāka ražot Talbot –Darracq produkciju. Tas vēl ir tikai lielās pirkšanas un pārdošanas sākums un pēc gada britu Sunbeam iegādājās franču Darracq.  Kompānija “Darracq” tika reorganizēta un iekļauta konglomerāta “Sunbeam-Talbot-Darracq” ( STD) sastāvā.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.