Autodroms » Vēsture

Ar slavenā komponista Žorža Bizē dēlu Žaku saistīta franču automobiļu marka Le Zebre!

26 Mai 2023  

6

Kopš pagājušā gadsimta deviņdesmitajiem gadiem pie mums labi pazīstams ir TV raidījums par ceļu satiksmes drošību ‘’Zebra’’. Krietnu laika sprīdi agrāk Francijā bija arī tāda automobiļu marka Le Zebre un ar to iepazīsimies šodien.5
Ar Le Zebre nosaukumu automobiļus ražoja no 1909. gada oktobra līdz 1931. gadam. Kompāniju dibināja Žils Salomons ( Jules Salomon) ,bet finansējums nāca no ārsta un uzņēmēja Žaka Bizē ( Jacques Bizet). Abi satikās strādājot pie Džordža Rišāra ( Georges Richard) Rišāra kungs būvēja elektriskos spēkratus, bet Bizē bija galvenais to pārdevējs, kurš vēlējās iemūžināt savu vārdu autobūves vēsturē. Žils Salomons atnāca strādāt pie Rišāra un tur sadraudzējās ar Žaku Bizē. Draugi apvienoja spēkus jauna automobiļa izstrādē. Abi 1909. gadā nolēma pamest Rišāru, kura uzņēmums 1905. gadā nomainīja nosaukumu uz Unic. Par Unic markas vēsturi lasiet šeit: https://www.autodroms.lv/unikals-taksometrs-no-francijas-ieskats-unic-automobilu-markas-vesture/

1Tieši 1909. gadā Salomons uzbūvēja savu pirmo automobili, kuru sauca Type A. Sanāca viens no pirmajiem tautas auto pasaulē. Vienkāršā transporta līdzekļa konstrukcija izrādījās ļoti ekonomiska ražošanā un auto cena bija 3000 franku. Par 1000 franku lētāk nekā konkurentu izstrādājumi. Šasija bija tērauda , bet viena cilindra motors apvienots ar pārnesumu kārbu. Vertikālo spēka agregātu novietoja priekšā un tam bija ūdens dzesēšana. 7Kabrioleta virsbūve, ar atlokāmu ādas jumtu, paredzēta diviem braucējiem. Par bagāžas nodalījumu kalpoja no klūgām uzpīts grozs, kurš atradās auto aizmugurē. Aizslēgt to varēja ar vieglu piekaramo atslēgu. Dažos modeļos uz pakāpieniem atradās no vītolu klūgām pīta novietne lietussargam. Augšējā attēlā redzams zilas krāsas auto ar viena cilindra motoru, kura darba tilpums ir 32,3 kubikcollas, bet jauda 5 zs. Spēkrats Le Zebre Type A ražots 1910. gadā. Maksimālais auto ātrums bija no 45 līdz 48 km/h. Mašīnai uzstādīta manuālā pārnesumu kārba ar diviem pārnesumiem , kardāna pārvads un mehāniskās trumuļu bremzes aizmugurējiem riteņiem, kuri bija dzenošie. Automobilis jauns pārdots Anglijā pie Londonas AC markas dīlera F.B. Goodchild. Spēkrata virsbūve būvēta Anglijā.2

Sākotnēji uzņēmumu reģistrēja ar ‘’Bizet Constructionsnos’’nosaukumu, bet kopš 1911. gada firmu sauca ‘’ SA des Automobiles Le Zebre’’. Nosaukums izvēlēts, jo abi kompanjoni negribēja dot savus vārdus mašīnai, bet zebra bija iesauka ierēdnim no viņu iepriekšējās darba vietas.
Tikai sākot ar 1912. gadu parādījās Le Zebre automobiļi ar četru cilindru motoru. Tagad pārnesumu kārba gan ar četru, gan viena cilindra motoru bija ar trim pārnesumiem. Le Zebre jauda izauga līdz 6 zs.
Vēlāk ,1917. gada jūlijā, Žils Solomons uz pilnu slodzi nāca talkā Andrē Sitroenam ( Andre Citroen) pie Citroen 5CV izstrādes.3
Savukārt Le Zebre ar pilnīgi jaunu dizainu parādījās 1925. gadā. Tam uzstādīja divu litru motoru, četru pakāpju pārnesumu kārbu un priekšējo riteņu bremzes. Šāds auto 1930. gadā vēl bija pārdošanā. Par Le Zebre automobiļu markas gulbja dziesmu 1931. gadā kļuva spēkrats ar viena cilindra Lilloise opozitīvo dīzeļmotoru , kuru demonstrēja Parīzes auto izstādē.
4Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.