Autodroms » Vēsture

Bilde no atmiņu albūma! Stāsts par automobiļu marku no Lielbritānijas – Alldays & Onions!

30 Jūl 2021  

1905 Alldays & Onions TourerLaiku pa laikam facebook portāls piespēlē fotogrāfijas, ar kurām šajā dienā esi dalījies pirms vairākiem gadiem. Šoreiz man parādījās attēls ar Alldays & Onions spēkratu un tēma jaunam rakstam gatava. Kā  norāda nosaukums, firma Alldays & Onions radās saplūstot diviem uzņēmumiem un darbojās no 1898. līdz 1925. gadam. Ražotnes saknes meklējamas vēl tālākā pagātnē kad tapa kalēju aprīkojums Midlendai. Sākumā viņu nodarbošanās bija inženieru izstrādes priekš velosipēdu ražošanas. Vēlāk radās interese par motocikliem, kuriem uzstādīja pirmos iekšdedzes motorus. Savukārt pirmais  automobilis ar 4 zs motoru radās jau 1898. gadā. Tas bija kvadricikls Traveller ar De Dion dzinēju. Sērijveida ražošanu uzsāka vien 1903. gadā ar 7 zs modeli. Foto redzams 1905. gada Alldays & Onions Tourer.  Īstais Alldays & Onions izrāviens auto tirgū sekoja 1908. gadā ar veiksmīgo modeli 10/12 HP, kuru ražoja līdz 1911. gadam. Auto bija vertikāls, divu cilindru motors, bet vēlāk ražotājs pārgāja uz četru cilindru spēka agregātiem. Līdz Pirmajam pasaules karam paspēja izlaist modeli 25/30 HP ar četru cilindru motoru un Alldays & Onions 30/35 HP ar sešu cilindru spēka agregātu. Kara laikā ražoja ļoti pieprasītus  kravas automobiļus  Pēc kara auto ražošanu atsāka 1919. gadā ar nosaukumu Enfield Alldays.  Jau 1908. gadā notika apvienošanās ar neilgi pastāvējušo firmu Enfield Autocar Co, kura bija pārņēmusi auto ražošanu no Enfield Cycle Company uzņēmuma un  no 1919. gada līdz pat pastāvēšanas beigām markas nosaukums saglabājās kā Enfield Alldays. Neraugoties uz to, ka abu ražotāju mašīnas bija līdzīgas ilgu laiku tās ražoja paralēli un tikai pēc Pirmā pasaules kara markas apvienojās. Enfield Alldays dibināja talantīgi inženieri A. Rīvs ( A.W.Reeves) un A. Bertelli ( A. C. Bertelli). Enfield Alldays gribēja pārsteigt publiku ar ko neredzētu un 1919. gadā tapa modelis Bullet. Tam bija zvaigznes veida, 5 cilindru, bez vārstu motors ar gaisa dzesēšanu un 1,5 litru darba tilpumu un cauruļu šasiju uz pašu veidota lonžeronu rāmja. Visiem riteņiem bija kantilēveratsperu balstiekārta.  Braukt varēja trijatā. Taču auto sanāca tik dārgs, ka izgatavoja vien četras mašīnas. Nācās domāt par vienkāršāku konstrukciju un 1920. gadā radās modelis 10/20 HP ar četru cilindru motoru. Tam bija 1,5 litru tilpums un ūdens dzesēšana. Katram cilindram bija trīs vārsti. Viens izplūdes, bet divi ieplūdes. Sekoja jaudīgāks modelis 12/30 HP, taču abi modeļi nebija pieprasīti un tāpēc ražotni slēdza 1925. gadā.

Alldays & Onions atzīmējās arī sacīkšu trasēs. Ražotājs nāca no Birmingemas tad goda lieta bija piedalīties Shelsley Walsh kalnā braukšanas sacensībās. Jau pirmajās sacīkstēs 1905. gadā Alldays & Onions startēja ar divu cilindru 10 zs mašīnu, bet bez īpašiem panākumiem. Tāds, lūk stāsts par savā laikā vecāko uzņēmumu, kurš pievērsies automobiļu būvei.

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.